اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تعیین تکلیف واشنگتن برای کشورهای دیگر: نباید از روسیه سلاح بخرید

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ترکیه و دیگر کشورها نباید از روسیه تسلیحات بخرند، تهدید کرد این اقدام می‌تواند تحریم‌های بیشتری را برای آنها در پی داشته باشد.

تعیین تکلیف واشنگتن برای کشورهای دیگر: نباید از روسیه سلاح بخرید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور داخلی و امنیت ملی کشورهای دیگر، درباره خرید تسلیحات روسی به آنها هشدار داد.

بلینکن شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی آنلاین در «مرکز مطبوعات خارجی»، از ترکیه و دیگر متحدان آمریکا خواست تا از انجام هرگونه خرید جدید تسلیحات از روسیه اجتناب کنند و هشدار داد در غیر این صورت با تحریم‌های بیشتر مواجه می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی درباره تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن حادثه موسوم به «نسل‌کشی ارامنه»، گفت این موضع نباید کسی را متعجب می‌کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ترکیه به‌عنوان عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، شریکی مهم برای واشنگتن است، ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند اختلافات نظرها بر سر برخی مسائل را حل کنند.

بر اساس این گزارش، بلینکن با تعیین تکلیف برای ترکیه و کشورهای دیگر مدعی شد: «بسیار مهم است که ترکیه و دیگر متحدان و شرکای آمریکا، از هرگونه خرید بیشتر تسلیحات روسی از جمله سامانه پدافندی اس-۴۰۰ اجتناب کنند».

به نوشته رویترز، وی در ادامه تهدید کرد: «هرگونه تبادل قابل توجه با اشخاص نظامی روسیه، می‌تواند مشمول قانون کاتسا شود که البته از تحریم‌های دیگری که ممکن است اعمال گردد جداست».

دو هفته قبل بود که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پنج مقام صنایع دفاعی ترکیه از جمله «اسماعیل دمیر» رئیس آن را به دلیل ارتباط با بخش‌های نظامی و اطلاعاتی روسیه، ذیل قانون «کاتسا» تحریم کرده است.

این در حالی است که آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و دمیر را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

چند هفته قبل نیز، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا با هشدار درباره عواقب جدی که فعال‌سازی سامانه پدافند موشکی روسی برای آنکارا دارد، گفت تنها راه حل بحران این کشور با واشنگتن، کنار گذاشتن این سامانه است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه گفت: «آمریکا با تحریم، از متحدانش نیز باج می‌گیرد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول