اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

روایت تکریم خیرین در اردوگاه شهید باهنر/ احداث 135 هزار کلاس درس شوخی نیست

خیرین مدرسه‌ساز، ۱۳۵ هزار کلاس درس در اقصی نقاط کشور ساخته‌اند و به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، احداث این میزان کلاس درس، شوخی نیست.

روایت تکریم خیرین در اردوگاه شهید باهنر/ احداث 135 هزار کلاس درس شوخی نیست

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان، روز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) است که این روز، «تکریم خیرین» نامیده شده است؛ خیرینی که از مال خود می‌گذرند تا بتوانند گوشه‌ای از مشکلات را حل کنند؛ به اذعان مسؤولان آموزش و پرورش، خیرین همواره یکی از همراه‌ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت در مشارکت و احداث فضاهای آموزشی هستند و به همین دلیل مسؤولان تلاش می‌کنند تا از این مردان و زنان نیکوکار تجلیل کنند. 

در حال حاضر 30 هزار خیّر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی در کشور حضور دارند که بیش از 5 هزار نفر آنها بانوان خیّر هستند؛ خیرین نیک‌اندیش تعهدات خود را که در سال 1398 بالغ بر 1600 میلیارد تومان بود، در سال 1399 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رساندند و در برابر عملکرد خوب خیرین، دولت نیز میزان سهم مشارکت خود در پروژه‌های آموزشی خیرین را به میزان قابل توجهی افزایش داد، به طوری که در سال 1399 با تخصیص 100 درصدی 2350 میلیارد تومان، میزان مشارکت دولت در پروژه‌های خیرین به صورت کامل پرداخت شد.

* 49 درصد کلاس‌های 5 سال اخیر با مشارکت خیرین احداث شده است

طی پنج سال اخیر حدود 49 درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین احداث شده است و از این 49 درصد، 17 درصد آن کاملا توسط خیرین و 32 درصد آن با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ساخته شده است.

یکی از فعالیت‌هایی که در سال گذشته کلید خورد، اجرای بسته تحولی «آجر به آجر» بوده که این طرح بر جمع‌آوری مشارکت خرد مردمی تأکید دارد و دو پویش به نام‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم» و «من مادرم، بچه‌های ایران، فرزند من» شروع به فعالیت کرد که در این راستا بیش از یک میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان با حداقل یک هزار تومان در مدرسه‌سازی مشارکت کردند و رقمی با بیش از 8 میلیارد تومان جمع‌آوری شد.

* برگزاری مراسم ملی روز تکریم خیرین

اما شب گذشته، اتفاق قشنگی افتاد و آن هم برگزاری مراسم ملی روز تکریم خیرین بود؛ در این مراسم تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز حضور داشتند و از مسؤولان هم محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سیدعلی یزدیخواه نماینده مجلس، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معاونان سازمان نوسازی مدارس کشور و برخی از مدیران کل آموزش و پرورش شرکت کردند. 

این مراسم در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد و برنامه خیلی طولانی نبود؛ قرار بود برنامه ساعت 18 برگزار شود، اما ساعت 19 برگزار شد و قبل از اذان مغرب پایان یافت.

* خیرین 135 هزار کلاس درس در اقصی نقاط کشور ساختند

سخنران اول مراسم تجلیل خیرین، محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور بود که اظهار کرد: از سال گذشته با پیگیری‌های آموزش و پرورش، این روز به نام روز «تکریم خیرین» نامگذاری شده است؛ خیرین زنان و مردان فرهیخته‌ای هستند که برای حل مشکلات مدارس به ویژه ساخت و تجهیز مدارس می‌کوشند و در تلاشند تا بستر مناسبی برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خیّرین مدرسه‌ساز، ۱۳۵ هزار کلاس درس در اقصی نقاط کشور ساخته‌اند، گفت: خیرین در سال گذشته 1361 مدرسه ساختند.

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، یادی کرد از محمدرضا حافظی که ۲۰ سال سکاندار این جامعه بود و به طور شبانه‌روزی کار می‌کرد؛ او از مرحوم حسنعلی علیپور و مرحوم بجستانی مقدم بنیانگذار مدارس ۷۲ تن، آقایان قفلی، فرخی، مرحوم خسرو شاهی، مرحوم غلامرضا مردانی آذر یاد کرد.

* احداث 135 هزار کلاس درس شوخی نیست

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این مراسم اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰، رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به اینکه احداث ۱۳۵ هزار کلاس درس توسط خیرین شوخی نیست و اظهار امیدواری کرد که خدا به کسب و کار خیرین برکت دهد.

منادی در ادامه، از خیرین خواست که شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز جدی بگیرند و گفت: ۵۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند؛ همچنین ۴۰۰ هزار جوان در این شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند. 

* خیرین مدرسه‌ساز و معلمان در کار انسان‌سازی مشارکت می‌کنند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: به دنبال وجه مشترکی می‌گشتم که خیرین و معلمان را در یک منظومه مشترک ببینم و به این نتیجه رسیدم که هستی رمز و راز و گسترده است و فهم چگونه زیستن، رمز هستی است.

وی با بیان اینکه عشق، هنرمندی است، ادامه داد: هنر در جان بخشی و اعتلای روح است و این صحنه گسترده‌ای که در برابر ماست، جلوه‌هایی از ویژگی انسان را آشکار می‌کند؛ تمام افرادی که در کار اعتلای روح و روان انسان‌ها هستند، هنرمندان حقیقی هستند. بارزترین و درخشان‌ترین جلوه هنر جایی است که بر انسان‌ها می‌افزاید. خیرین مدرسه‌ساز در کار انسان‌سازی مشارکت می‌کنند، لذا هنرمند هستند. معلمان نیز به عنوان عناصری که پرورش انسان را هدف گرفته‌اند و هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی می‌کنند، رفیع هستند.

حاجی‌میرزایی همچنین از مرحوم حافظی یاد کرد و افزود: یاد می‌کنم از مرحوم حافظی و همه کسانی که در این سال‌ها تلاش کردند. آنها همواره یاور، پشتیبان و حامی با انگیزه ما بودند.

* افزایش اعتبار مشارکت دولت با خیرین مدرسه‌ساز به ۲۳۵۰ میلیارد تومان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: رقم مشارکت دولت با خیرین مدرسه‌ساز در ۸ سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان بود که امروز به ۲۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این توفیق چیزی نیست جز آن انرژی مثبت و انگیزه‌ای که خیرین مدرسه‌ساز برای دولت ایجاد کردند.

وی افزود: در کنار تعهدی که امسال برای مشارکت دولت در مدرسه‌سازی با خیرین دارد، از امکانی که مجلس برای دولت فراهم کرد تا برخی بدهی‌ها و تعهداتش را بتواند خارج از سقف بودجه بپردازد، استفاده می‌کنیم و در این راستا نیز با سازمان نوسازی مدارس همراهی و همکاری خواهیم کرد.

* خیرین مدرسه‌ساز؛ آینه تمام نمای احسان و نوع‌دوستی هستند

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز گفت: خیرین مدرسه‌ساز را آینه تمام نمای احسان و نوع‌دوستی نامید که با دقت نظر و هوشمندی، اندیشه ساختن آینده این سرزمین را دارند؛ جهادگرانی دریا دل و بلندنظر که با بخشش داشته‌های خود، چراغ علم‌آموزی را در جای‌جای کشور عزیزمان روشن نگاه می‌دارند.

وی ادامه داد: آنچه خیّرین برای ما به ارمغان آوردند، بسیار ارزنده و گسترده است؛ خیّرین مدرسه‌ساز بیست‌وسه سال پیش نهالی را کاشتند که امروز به درختی پرثمر و تناور تبدیل‌شده و علاوه بر توسعه عدالت آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم کشور، اثرات فرهنگ نیک مدرسه‌سازی همچون امواجی گسترش‌یافته و موجب بسط و اشاعه نیکوکاری و خیراندیشی در جامعه شده است.

* رونمایی از 2 کتاب خیّر مدرسه‌ساز

در این مراسم، از کتاب زندگینامه و کارنامه خیّر مدرسه‌ساز رضا گل‌نراقی و کتاب زندگینامه و کارنامه برادران ذبیحی رونمایی شد.

این مراسم، با حضور مهمانان اندک، در مدت زمان کم و با سخنرانی‌های کوتاه برگزار شد و عمده دلیل آن، شرایط کرونایی پایتخت بود؛ اما نکته حائز اهمیت این بود که خیرین بدانند، گام‌های آنها برای ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی و ساختن سرپناه ایمن برای دانش‌آموزان کشور، هیچگاه فراموش نمی‌شود.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول