اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

جلالی: قرارداد دوم خرید واکسن کرونا از روسیه از ۱۰ خرداد وارد مرحله اجرایی می‌شود

سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه قرارداد دوم خرید واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه از۱۰ خرداد وارد مرحله اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس این قرارداد ۶۰ میلیون دُز واکسن از خرداد تا آذر به ایران ارسال خواهد شد.

جلالی: قرارداد دوم خرید واکسن کرونا از روسیه از ۱۰  خرداد وارد مرحله اجرایی می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هفتمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک‌ وی» به میزان ۱۰۰ هزار دُز، امروز (پنجشنبه) وارد تهران می‌شود.

 

 

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در اظهاراتی با بیان اینکه قرارداد دوم خرید واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» از روسیه از دهم خرداد ماه وارد مرحله اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس قرارداد جدید ۶۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» در فاصله ماه‌های خرداد تا آذر سال جاری به کشورمان ارسال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این‌که هر فرد باید ۲ دُز واکسن دریافت کند، مجموع واکسن‌های خریداری شده طبق قرارداد دوم، برای ۳۰ میلیون نفر کفایت می‌کند.

جلالی گفت: طبق قرارداد نخست خرید واکسن از روسیه، باید یک میلیون واکسن، شامل دو میلیون دُز تا پایان اردیبهشت به ایران ارسال شود و با ارسال هفتمین محموله واکسن اسپوتنیک وی به ایران، مجموع واکسن‌های ارسالی به کشورمان به ۷۲۰ هزار دُز خواهد رسید.

* بزودی تولید مشترک آغاز می‌شود
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین از نهایی شدن طرح تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران خبر داد و گفت: دو شرکت ایرانی سلول‌های تولید واکسن را با موفقیت کشت کرده‌اند و بزودی تولید مشترک آغاز خواهد شد.

 

 

براساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه در این مرحله از توافق در مجموع دو میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک وی»  به ایران ارسال خواهد شد که تا پیش این و در ۶ محموله ۶۲۰ هزار دُز وارد ایران شده است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که طرف روس متعهد شده مابقی این قرارداد را به زودی به ایران ارسال کند.

به گزارش فارس، اولین محموله وارداتی واکسن کرونا روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و تحویل وزارت بهداشت شد. محموله دوم نیز ۳۰ بهمن ماه به ایران ارسال شد. این محموله‌ها به میزان ۱۲۰ هزار دُز بودند. سومین محموله واکسن کرونا روسی شامل ۲۰۰ هزار دُز روز چهارشنبه  ۱۳ اسفند تحویل سفارت ایران شد و روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در یک پرواز اختصاصی شرکت ماهان به تهران ارسال شد. چهارمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به تعداد یکصد هزار دُز پنجشنبه پنجم فروردین ماه از طریق شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد. پنجمین محموله واکسن کرونا روسی «اسپوتنیک وی» هم شامل ۱۰۰ هزار دُز ۱۲ فروردین ماه به تهران ارسال شد. ششمین محموله واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» به میزان ۱۰۰ هزار دُز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه به تهران ارسال شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ۲۶ فروردین ماه در خصوص خرید واکسن از روسیه در توئیتی نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با دغدغه اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در ایران، با تلاش مضاعف خود موفق شد طی مذاکرات فشرده ای با دولت روسیه، قرارداد خرید ۶۰ میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک وی» را نهایی کند. طبق زمان بندی توافق شده، واکسن ها از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال می شود.

گفتنی است در سفر اخیر سرگئی لاوروف به تهران در ۲۴ فروردین ماه موضوع واکسن و همچنین تولید مشترک واکسن روسی اسپوتنیک وی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول