اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تداوم تنش میان ریاض و آنکارا؛ تعطیلی 8 مدرسه ترکی در عربستان سعودی

منابع آگاه دیپلماتیک ترکیه از تداوم تنش در روابط ریاض و آنکارا و تصمیم مقامات سعودی مبنی بر بستن هشت مدرسه تُرکی دیگر در خاک عربستان تا پایان سال تحصیلی کنونی خبر دادند.

تداوم تنش میان ریاض و آنکارا؛ تعطیلی 8 مدرسه ترکی در عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات سعودی از بستن هشت مدرسه تُرکی در ریاض و شهرهای دیگر عربستان در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ خبر دادند.

خبرگزاری آناتولی با انتشار این خبر به نقل از منابع دیپلماتیک از بسته شدن هشت مدرسه دیگر ترکی در پایان سال تحصیلی کنونی خبر داد و نوشت: وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی، با ارسال نامه‌ای به مدارس  زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ترکیه در شهر‌های تبوک، ریاض، طائف و جده مسئولان آنها را از این تصمیم آگاه کرده است.

بنا بر این گزارش، مقامات عربستان ضمن بازدید از مدارس ترکی در شهرهای الدمام و أبها، مسئولان این مدارس را نیز در جریان این تصمیم گذاشته‌اند. مدارس ترکی در شهرهای مکه و مدینه نیز مشمول این امر خواهند شد. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که تسهیلات لازم برای برای ثبت نام دانش‌آموزان این مدارس در مدارس دیگری که تمایل به ثبت‌نام در آن را دارند، فراهم می کند و به مسئولان ذی‌ربط این امر ابلاغ شده است.

خبرنگار آناتولی به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک ترکیه اعلام کرد که ۲ هزار و ۲۵۶ دانش آموز در این مدارس تُرکی در عربستان سعودی تحصیل می کنند که در صورت انتقال به مدارس سعودی به دلیل آنکه به اندازه کافی توانایی تکلم به زبان عربی را ندارند، با مشکل مواجه خواهند شد.

پیشتر نیز مقامات سعودی چند مدرسه ترکی را بسته کرده بودند و مقامات مسئول ترکیه با سیاسی خواندن این امر، درباره تداوم این امر هشدار داده بودند.

«احمد إمره بیلجلی» یکی از مقامات مسئول در وزارت آموزش و پرورش ترکیه با اشاره به مشکلات متعدد مدارس ترکی و سختگیر‌ها علیه این مدارس در خاک عربستان می‌گوید: با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، مقامات سعودی، مدارس ترکی در مکه مکرمه و مدینه منوره را بستند.

«اوتکو شاکر اوزر» نماینده حزب مخالف مردم جمهوری خواه نیز گفت: «این تصمیم سعودی‌هاغیرقابل قبول است و نباید مشکلات میان دو کشور بر شهروندان ترکیه‌ای حاضر در عربستان تاثیر بگذارد و موجب آزار آنها شود. این تصمیم بسیار ناراحت‌کننده است».

وی تأکید کرد که شکایاتی از سوی شهروندان ترک مقیم عربستان به دلیل مشکلاتی که با آنها در آموزش فرزندانشان در مدارس ترکی مواجهند، دریافت شده است.

این نماینده ترکیه با اشاره به کمپین تحریم کالاهای ترکیه در عربستان و مشکلات اتباع ترک در این کشور گفت: «این امر قابل قبول نیست. ممکن است مشکلاتی میان دو کشور باشد اما نباید بهای آن را شهروندان ترکیه‌ای مقیم عربستان بپردازند».

وی در ادامه از مقامات سعودی خواست تا از تصمیم خود در بستن مدارس ترکیه‌ای در نزدیک‌ترین زمان ممکن، تجدید نظر کنند.

«لطیف سیلفی» یکی از مقامات مسئول در آموزش ترکیه، با تایید این‌که، این تصمیم عربستان صرفاً یک تصمیم سیاسی است،  گفت که هیچ مشکلی وجود ندارد که مستلزم بسته شدن مدارس ترکیه‌ای باشد.

وی ادامه داد: عربستان سعودی با شیوه‌ای که منطبق بر اصول بین المللی نیست، به فعالیت‌های آموزشی ترکیه پایان داده که این تصمیم خودسرانه و کاملاً سیاسی است.

سیلفی بر لزوم پایان دادن به رنج کودکان ترکیه‌ای در عربستان تاکید کرد و گفت قابل قبول نیست که هیچ کشوری به اتباع سایر کشورها اجازه ندهد که در مدارسشان با زبان خودشان تحصیل کنند. دیگر اجازه تدریس در مدارسشان با زبان خودشان را ندهد.

رابطه ترکیه و عربستان سعودی در ده سال اخیر شاهد فراز و فرود زیادی بوده است. روابطی که با آغاز اتفاقات موسوم به «بهار عربی» به مرور به تیرگی گرایید و در پنج سال اخیر و با پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز متشنج شد و با ترور «جمال خاشقچی»، منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به اوج خود رسید. اخیرا گزارش‌هایی منتشر می‌شود که بیانگر تمایل طرفین به بهبود روابط هرچند به دلایل کاملا تاکتیکی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول