اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

ماشاءالله عابدی: مداحی که سیاسی نباشد، مداح واقعی امام حسین نیست

ماشاءالله عابدی گفت: سیاست با مداحی آمیخته و توأم است. امام حسین در رأس همه سیاسیون بوده‌ است.اگر مداحی بگوید به سیاست‌کاری ندارم این واقعاً مداح امام حسین نیست. آن چیزی که برای مداح ایراد دارد سیاسی بودن نیست بلکه سیاسی‌کاری است.

ماشاءالله عابدی: مداحی که سیاسی نباشد، مداح واقعی امام حسین نیست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مهمان دهمین برنامه هیأت‌ آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی، ماشاءالله عابدی از مداحان اهل‌بیت بود که دعای کمیل‌اش در مسجد شهدا از قدیمی‌ترین دعاهای کمیل زمانه ماست.

عابدی در تشریح تاریخچه دعای کمیل مسجد شهدا گفت: سال ۱۳۶۶ به دلیل موشکباران تهران، همه مراسم‌ها حتی مجلس منحصربه‌فرد حاج سیدعلی میرهادی که آن سال‌ها تنها مراسم نیمه‌شب‌های ماه رمضان در تهران و در مسجد امین‌الدوله بود، تعطیل شد. با پیگیری بچه‌های مسجد شهدا قرار شد ماه رمضان یکی دو شب برنامه در مسجد شهدا اجرا کنیم اما ادامه پیدا کرد. آخر ماه رمضان، موشکباران تمام شد اما مجلس حاج سیدعلی‌آقا راه نیفتاد. ولی مجلس مسجد شهدا ادامه پیدا کرد. بعدتر مجلس آقای منصور ارضی، راه افتاد و حاج سیدعلی‌آقا هم فوت کرد.

 

وی افزود: مستمعین حاج سیدعلی میرهادی، در مجالس آقای منصور ارضی، دکتر محسن میرباقری ( مکلا) و برادرشان و امثال ما شرکت می‌کردند.

عابدی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود این مراسم، فقط شب‌های ماه رمضان باشد اما بعد گفتند شب‌های جمعه هم دایر کنیم. بنا را گذاشتیم به استخاره پیش‌نماز مسجد شهدا که استخاره‌های خوبی داشت. خوب آمد و این مجالس دائمی شد. حالا شب‌های جمعه، حدود ساعت یازده و دوازده جلسات دعا را داریم و هیأت هم ساعات ابتدایی شب پنج‌شنبه‌ها، مناسبت‌ها و دهه عاشورا برقرار است.

این مداح اهل بیت گفت: جوان‌های امروز ما برتر از همت و زین‌الدین هستند. همان‌طور که مقام‌معظم رهبری بارها فرموده‌اند جوان‌های امروز اگر اتفاقی پیش بیاید، جلوتر از جوان‌های آن زمان هستند. کما اینکه در جریان جنگ سوریه و داعش، مدافعان حرم از همین جوان‌ها بودند و واقعاً کاری برتر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس کردند. برای این‌که آن‌ها در کشورشان جنگ شده بود ولی این‌ها برای جنگ در خارج از مرزهای وطن رفتند. 

 

عابدی با بیان این‌که رویه ما معمولاً بر جذب است گفت: وظیفه ‌ما این است که همه را حتی متفاوت‌ها را جذب کنیم حالا با هر تیپی که هستند. ما نباید ببینیم ورودی چقدر و چگونه است بلکه باید به این‌که خروجی هیأت‌ها چگونه است، توجه کنیم. ممکن است چندین هزار نفر به هیأت بیایند و با همان وضعیت بروند اما این سازنده نیست. این اشکال هیأت است که توان تاثیر بر مخاطبش را ندارد. 

وی در مورد سبک‌های جدید مداحی گفت: نمی‌توان گفت این سبک‌ها اشکال دارد. اولاً نوآوری در همه زمان‌ها و از گذشته بوده‌است. یادم است حدود پنجاه سال پیش، نوحه سبک «واویلا واویلا» با ریتم تند آمد و کمی سروصدا به پا کرد. بعضی از بزرگان ایراد می‌گرفتند اما کم‌کم جا افتاد و حالا جزو سبک‌های سنتی‌ شده‌است. ما با نوآوری مخالف نیستیم ولی نوآوری صحیح و سالم باید باشد.

عابدی با انتقاد از مسئولین فرهنگی گفت: به قول آیت‌الله مصباح (رحمت‌الله علیه) جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگی خیلی موفق نبوده و خوب، عمل نکرده‌است. بسیاری از این‌ها که عهده‌دار مسائل فرهنگی کشور بودند، سزاوار مناصبی که اشغال کردند، نبودند و این به مملکت و نظام، خیلی صدمه زده‌است.

این مداح اهل بیت با تایید این‌که مداح باید سیاسی باشد تشریح کرد: سیاست با مداحی آمیخته و توأم است. بالاخره مداح، مداح امام حسین (ع) است و ایشان در رأس همه سیاسیون بوده‌ است. سیاست مگر درافتادن با حکومت‌های ظلم نیست؟ همه امامان ما جزء امام‌زمان چرا شهید شدند؟ چون وارد سیاست شده‌اند. بنابراین اگر مداحی بگوید به سیاست‌کاری ندارم این واقعاً مداح امام حسین (ع) نیست.

وی اضافه کرد: آن چیزی که برای مداح ایراد دارد، سیاسی بودن نیست بلکه سیاسی‌کاری است. اگر سیاست را به‌عنوان حقه‌بازی بگیریم بله مداحی با این‌ها سازگاری ندارد. یک مداح به‌خصوص وقتی پرمخاطب است، نباید خطی برخورد کند. مثلاً در انتخابات، جمعیت را به‌طرف آن‌چیزی که رهبری می‌گوید سوق دهد نه به سود این گروه یا آن گروه حرف بزند که اگر این‌طور عمل کند خودش را محدود کرده‌است. در تبلیغات هم خطی تبلیغ نکند بلکه کل نظام، رهبری و اطاعت از رهبری را تبلیغ کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول