اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ در مغازه‌ها و کشتارگاه‌ها/ برون‌رفت از التهاب بازار مرغ نیاز به همراهی همه متولیان دارد

مدیرکل توسعه بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وظیفه جهاد کشاورزی، تولید مرغ و رساندن آن از طریق مرغداران به کشتارگاه‌ها است و در این راستا اگر مرغداری تخلف کرد، دستگاه نظارتی باید با آن برخورد قانونی کند.

ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ در مغازه‌ها و کشتارگاه‌ها/ برون‌رفت از التهاب بازار مرغ نیاز به همراهی همه متولیان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس در شیراز، ابراهیم زارع طی بازدید از کشتارگاه شیراز مرغ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدایت، نظارت و حمایت از پرورش جوجه تا کشتار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و بعد از آن توسط سازمان صمت عملیاتی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی، کمک به متولیان تولید است تا مرغ با قیمت مناسب  به دست مصرف‌کننده برسد همچنین تهیه نهاده به قیمت مناسب و عرضه به مرغداران است و این سازمان هرگز در جایگاه ضابط قانونی قرار ندارد.

زارع در مورد نرخ مصوب قیمت مرغ از سوی دولت، اظهار کرد: از سوی دولت قیمت هر کیلو مرغ از ۲۰ هزار و ۴۰۰ به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت و با انتقاد بسیار روبه‌رو شد که پس از اصلاح به قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش‌ یافته است.

وی بیان داشت:  تولید مرغ زنده بر اساس آمار سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و نیز جوجه ریزی در فروردین‌ ماه جاری در برابر اسفند سال گذشته، افزایش داشته و باید یادآور شد اگر بازار ملتهب شد، بازار رقابتی کامل می‌شود و برای برون‌رفت نیاز به کاهش التهاب و همکاری سایر متولیان دارد.

این مسؤول اضافه کرد: قیمت جوجه یک‌روزه در سال گذشته ۳۰۰ تومان بوده که در سال جاری به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که این نشان از طبیعت بازار است و اگر کسی بر خلاق مصوبات عمل کند، با وی برخورد می‌شود.

زارع اظهار داشت: با تلا‌ش‌های انجام‌ شده در هر دوره جوجه ریزی، ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ مرغداری و هم‌اکنون این تعداد به ۸ هزار مرغداری در کشور رسیده که در صف دریافت جوجه قرار دارند.

عرضه مرغ قطعه‌بندی شده در فروشگاه‌ها  ممنوع است

معاون  بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این بازدید گفت: برای رسیدن مرغ به مصرف‌کننده در شب عید، نمایندگان جهاد کشاورزی از ۱۵ بهمن‌ ماه گذشته در تمام کشتارگاه‌ها مستقر شده و به علت ممنوع بودن قطعه‌بندی مرغ در فروشگاه‌ها، تنها ۵ درصد از کشتارگاه‌ها بیرون از محل برای مصارف بیمارستا‌ن‌ها و رستوران‌ها مجاز به قطعه‌بندی بودند.
 
کرامت الله  کیومرثی با تأکید بر اینکه هنگام کشتار مرغ و نیز پس از  تحویل به  عامل‌های توزیع،  ممکن است  با دلال، مرغدار و کشتارگاه‌های در ارتباط باشند، گفت: بر اساس دستور معاون دادستانی، نمایندگان تولیدات دامی سازمان جهاد کشاوری، موظف به توزیع مویرگی مرغ در خروجی کشتارگاه‌ها هستند که پس از صورتجلسه  تحویل نماینده صنف خرده‌فروشان و یا اداره صمت دهند و هنگام خروج در حوزه نظارتی قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: به دلیل همکاری و تعامل نمایندگان سازمان اقدام به سرکشی از صنف‌های مختلف کرده و اگر نرخی بالاتر از مصوبات  مشاهده گردید، با مجموعه نیرو‌های تعزیرات برای برخورد قانونی با متخلفان همکاری می‌شود.

این مسؤول  خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات مرغداران،  گرانی نهاده‌ها، دارو و واکسن، افزایش ریزمغذی‌ها همچنین هزینه‌های تمام‌شده روز، واحد‌های مرغداری در تلاش هستند عرضه به متقاضیان روند مناسبی داشته باشد.

کیومرثی تصریح کرد: در اسفند ماه گذشته، ۷ هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه ریزی انجام‌ شده که این رقم در فروردین‌ ماه به ۷ میلیون و ۹۰۰ قطعه افزایش‌ یافته است و در این مورد با توجه به تحویل یارانه نهاده‌ها، با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از سوی دولت به مرغداران و نیز زیرساخت‌هایی که استان فارس برای تولید مرغ انجام‌ داده، نشان از ایثار جامعه هدف است.

وی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده یک کیلو مرغ، هزینه جوجه یک‌روزه و نهاده سویا و ذرت است که تقریباً ۷۲ درصد هزینه را تشکیل می‌دهند که قسمت مهم آن را دولت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت می‌کند.

کیومرثی بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت مقطعی جوجه، تقاضای بهره‌برداران  برای جوجه ریزی رو به رشد بوده و نیز برای متعادل شدن قیمت جوجه یک‌روزه، در حال رایزنی هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: بالا رفتن سن مرغ‌های  مادر که مقداری از پیک تولید گذشته، وارد کردن تخم‌مرغ نطفه‌دار به مراکز فارس می تواند بخشی از جوجه یک  روز  استان فارس را تأمین کند.

کیومرثی اظهار داشت: مرغ زنده به‌ اندازه مصرف در استان در حال تولید بوده و نیز به‌ صورت میانگین، شبانه ۲۳۰ هزار قطعه مرغ آماده انتقال به کشتارگاه‌ها برای عرضه به مرغداری‌ها می‌باشد که به‌ عنوان نمونه اخیرا ۲۷۴ هزار قطعه مرغ وارد شده است.

 به گزارش فارس، با وجود اصرار و پافشاری بسیار خبرنگاران،  مدیرکل توسعه بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در مورد کمبود و گرانی  مرغ در استان فارس به‌ ویژه شیراز  حاضر به مصاحبه نشد و دلیل خود را حضور نداشتن و بی‌اطلاعی از وضعیت موجود  مرغ در این استان دانست.
 
انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول