اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

قلعه‌گنج از قطب‌های تولید «گندم» در کرمان فاقد سیلو/نارضایتی کشاورزان از خسارت انتقال محصول

گندم‌کاران قلعه‌گنجی در جنوب استان کرمان این روزها در حالی فصل برداشت را سپری می‌کنند که نبود سیلوی نگهداری گندم باعث ایجاد هزینه‌های هنگفت حمل و نقل به شهرستان‌های همجوار و موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

قلعه‌گنج از قطب‌های تولید «گندم» در کرمان فاقد سیلو/نارضایتی کشاورزان از خسارت انتقال محصول

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، عدم وجود سیلو یا انبارهای مخصوص نگهداری و ذخیره گندم در شهرستان قلعه‌گنج باعث می‌شود که گندم تولیدی سالانه به انبارها و سیلوهای دیگر شهرها فرستاده شود که علاوه بر کمبود آرد در شهرستان، گندم‌کاران این شهرستان متحمل پرداخت هزینه‌های هنگفت حمل و نقل برای انتقال گندم تولیدی خود شده‌اند.

تعدادی از کشاورزان منطقه سرخ‌قلعه قلعه‌گنج که بیش از 70 درصد گندم تولیدی شهرستان از این منطقه است به خبرنگار ما گفتند: متاسفانه ما گندم‌کاران قلعه گنجی به‌دلیل نبود سیلوی ذخیره‌سازی گندم مجبور هستیم که گندم تولیدی خود را به شهرستان‌های همجوار منتقل کنیم و در حال حاضر نیز حمل و نقل و جابجایی گندم یکی از معضلات کنونی و کار هزینه‌برداری است و علاوه بر این موضوع باعث ریزش گندم ما در طول مسیر می‌شود.

 

ناروئی از کشاورزان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما مجبوریم گندم تولیدی خود را به کهنوج ببریم و به‌دلیل فاصله زیاد این کار بسیار هزینه‌بردار است.

محمدی یکی دیگر از کشاورزان منطقه نیز با انتقاد از نبود سیلو در شهرستان قلعه‌گنج عنوان کرد: متاسفانه در شهرستان ما سیلو برای نگهداری گندم وجود ندارد و کشاورزان باید گندم تولیدی خود را با پرداخت کرایه حمل گزاف و با مشکلات فراوانی به سایر شهرستان‌ها حمل کنند که برای کشاورزان یک مشکل بزرگ است.

میرانی یکی دیگر از کشاورزان قلعه‌گنجی نیز به خبرنگار ما گفت: چندسال پیش با راه‌اندازی یک مرکز خرید گندم در سرخ‌قلعه با توجه به فاصله کم این مسیر از محل کشاورزی ما نسبت به فاصله قریب به ۹۰ کیلومتر تا سیلو شهرستان کهنوج مشکل حمل و نقل گندم تا حدودی رفع شد که متاسفانه چندین سال است این مرکز نیز غیر فعال شده و ما باید گندم خود را به شهرستان‌های همجوار منتقل کنیم و این کار برای ما کشاورزان هزینه‌بردار است.

 

تولید 70 درصد گندم قلعه‌گنج در منطقه سرخ‌قلعه/مرکز خرید غیرفعال!

عباس احمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج اظهار داشت: قریب به 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج به کشت گندم اختصاص دارد و سالانه بیش از ۳۰ هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود .

وی گفت: به‌دلیل نبود مرکز نگهداری بیش از 70 درصد از گندم تولید شده به سیلوی نگهداری گندم در شهرستان کهنوج منتقل می‌شود که این موضوع باعث ایجاد ضایعات برای کشاورزان در طول مسیر جابجایی می‌شود و در نتیجه آن ایجاد خسارت به کشاورزان دور از انتظار نیست.

 

احمدی بیان داشت: شهرستان قلعه‌گنج دارای دو مرکز خرید گندم است که یکی از این دو مرکز در منطقه چاه دادخداد فعال می‌باشد و مرکز سرخ‌قلعه با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از گندم شهرستان در این منطقه تولید می‌شود غیرفعال است.

به گزارش فارس، شهرستان قلعه‌گنج به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم در سطح استان است که حل مشکل ذخیره‌سازی گندم شهرستان به‌عنوان اولویت باید در دستور کار قرار گیرد.

گزارش از: عباس محمدی

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول