اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

دوقطبی سازی در عرصه «میدان» نادرست است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با انتقاد از دوقطبی سازی در عرصه «میدان» گفت: تنها خط مایه تعالی افراد و جامعه، میدان و فرمانده میدان است.

دوقطبی سازی در عرصه «میدان» نادرست است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز و در آیین رونمایی طرح جدید تابلوهای مزّین به تصاویر شهدای قم در جوار گلزار شهدای این شهر، اجرای این گونه طرح ها را نمایی از تعلق خاطر به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهار کرد: خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن کریم به موضوع شهید و شهادت می پردازد که یکی از این آیات با تعبیر «لا تقولوا» خطاب به عموم مردم و آیه دیگر با تعبیر «لا تحسبنّ» خطاب به حضرت رسول الله (ص) به عنوان مقتدای عالَم هستی است و هر دو این آیات به این نکته اشاره دارند که نباید شهدا را مُرده پنداشت، بلکه آن ها زنده اند.

وی افزود: البته آیه «لا تقولوا» به این نکته هم اشاره دارد که فهم مقام والای شهید و شهادت، کار هر کسی نیست و همه نمی توانند این مقام عظیم را درک و بلکه احساس کنند، اما خداوند در آیه «لا تحسبنّ» و خطاب به رسول اعظم خود، به گونه ای دیگر سخن می گوید و از مدارج شهدا سخن به میان می آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس به 6 هزار شهید استان قم و ضرورت إحیای نام آن ها پرداخت و خاطر نشان کرد: قطعا حیات جاویدان شهدا، منبع مولّد آزادی و تعالی برای همه امت هاست، البته این میدان تنها یک فرمانده دارد که آن هم رهبری معظم انقلاب است.

آیت الله اعرافی در ادامه و با تأکید بر این که نباید دوقطبی میدان و چیز دیگری درست کنیم اذعان کرد: تردیدی نیست که فقط خط میدان و فرمانده میدان است که مایه تعالی و سربلندی بشر خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: انقلاب اسلامی به اتکا خون شهیدان، پیام آور راه نو و اندیشه تمدنی برای دنیا بوده است و از این رو باید به همه خانواده معظم شهدا و همه خادمان دستگاه عظیم شهادت برای تداوم این راه تبریک گفت و برای آنان آرزوی تداوم سرافرازی و سربلندی کرد.

وی سپس به آیه مبارکه «لن تنالوا البرّ حتی تُنفقوا ممّا تحبّون» توجه داد و گفت: خداوند در این آیه به یکی از قوانین هستی اشاره می فرماید که آن قانون، ضرورت «فانی کردن دانی برای رسیدن به عالی» است، به بیان دیگر این آیه بیان می فرماید که اگر می خواهید بالاتر بروید، باید چیزی را هزینه و یا قربانی کنید و شهیدان از آن رو صاحب مقامات عالی اند که بالاترین سرمایه، یعنی جان خود را در راه خدا قربانی کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: بنابراین شهادت در حقیقت بالاترین مصداق فنا کردن دانی برای رسیدن به عالی است که البته این امر دارای درجاتی است و هر کس بر اساس هزینه ای که در این راه می کند، می تواند به درجات بالاتر دست یابد

وی در عین حال مردم قم را پیشگامان انقلاب و پیشتازان عرصه ایثار و شهادت معرفی کرد و یادآور شد: ذکر نام و یاد شهید به دلیل هویت سازی او، برای همگان سودمند است، به بیان دیگر هر اقدامی که برای برافراشته نگاه داشتن این پرچم انجام شود، مهم است و نباید از آن به شعار و مانند آن تعبیر کرد، البته به این گونه اقدامات مانند نامگذاری کوچه ها نباید بسنده شود و باید به فرهنگ سازی هم توجه داشت.

آیت الله اعرافی افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تأکید بر اقدامات فرهنگ ساز می تواند سبب آگاه سازی روزافزون همه مردم بویژه جوانان و عُمق بخشی به اندیشه آنان باشد که این امر قطعا آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول