اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مستند «امیدی هِ» رونمایی شد/ نقش تشکل‌های دانشجویی در رویدادهای کشوری

مستند «امیدی هِ» در جدیدترین قسمت از برنامه به اضافه مستند برای اولین بار از تلویزیون پخش شد.

مستند «امیدی هِ» رونمایی شد/ نقش تشکل‌های دانشجویی در رویدادهای کشوری

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، بیست و چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی به اضافه مستند با پخش و بررسی مستند «امیدی هِ» به کارگردانی علی زهیری روی آنتن شبکه مستند رفت.

این مستند جنجالی که در جشنواره عمار توانسته بود جوایزی را کسب کند، برای نخستین بار در تلویزیون و در شبکه مستند پخش شد.
۲۲ دی‌ماه 1397  ویدئوی کوتاهی با این تیتر از شهر امیدیه دراستان خوزستان، همه را شوکه کرد: «حمله ناجوانمردانه ماموران به خانه جانباز مدافع حرم با دستور دادستان وقت شهر امیدیه»!

مستند امیدی‌هِ روایتی از پشت پرده‌ آن اتفاق است که هنوز برای همه مبهم است… تصویربرداری این مستند از بهمن ماه 97 آغاز شد و به‌مدت سه ماه ادامه پیدا کرد. عنوان مستند نیز به تاریخچه و وجه تسمیه این شهر در زبان محلی برمی‌گردد.

پس از پخش این مستند میزگرد برنامه با حضور علی بزرگخو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و معین رضیی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با موضوع نقش تشکل‌های دانشجویی در اتفاقات مهم کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رضیی با اشاره به ماجرای خصوصی‌سازی از نقش مهم تشکل‌های دانشجویی در پرداخت به این ماجرا سخن گفت: آغاز ماجراهای خصوصی‌سازی قبل از دولت آقای روحانی بود و خصوصی‌سازی جایی مثل هپکو اراک در دوران آقای احمدی‌نژاد کلید خورد. در آن زمان حساسیتی نسبت به این موضوع وجود نداشت اما از حدود سال‌های 93 و 94 که دانشجویان نسبت به حواشی خصوصی‌سازی‌ها ورود پیدا کردند، هم جامعه و هم مسئولین به این نتیجه رسیدند که خصوصی‌سازی به این شیوه باید تغییر بکند. اکنون هیچ کس را نمی‌بیند که بیاید و از این موضوع دفاع کند. موارد مشابه این موضوع زیاد است که دانشجویان نسبت به مسئله‌ای حساس شده و جامعه را آگاه کرده‌اند.

وی با اشاره به پرونده هپکو اراک گفت: در ماجرای هپکو اراک، کارگران به دلیل ظلمی که بهشان شده بود اعتصاب کرده و حتی ایستگاه راه‌آهن را هم بسته بودند. در این شرایط ما دانشجویان به آنجا رفتیم تا از آنان حمایت کنیم. پیش از این رسیدن ما به کارگران گفته بودند که دانشجویان اینجا می‌آیند و شما با آنها صحبت نکنید. ما به سختی توانستیم با چندتا از کارگران ارتباط بگیریم و صحبت کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم که ما نیاز به تحولات بنیادین داریم تا از وقوع هپکوهای دیگر جلوگیری کنیم. برای مثال کسی را فرض کنید که یک اعتراض صنفی دارد، او باید چگونه این مطالبه‌اش را پیگیری کند که دچار مشکل نشود؟‌

بزرگخو با ذکر مثال دیگری از نقش تشکل‌های دانشجویی در پرداخت به مسائل مهم کشور گفت: امروز بحث پذیرش مشروط لوایح FATF در کشور مطرح است در حالی که اصلا چنین چیزی در خود آن پیش‌بینی نشده است. ما به این نتیجه رسیدیم که این ماجرا دارای ایراد است و سعی کردیم صدایمان را به گوش بقیه برسانیم. اگر خاطرتان باشد در اواخر سال گذشته قرار بود که بررسی این لوایح در مجمع آغاز شود. همه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها پای کار آمدند و با فضای سنگینی که ایجاد شد، بررسی این موضوع از دستورکار خارج شد.

وی تاکید کرد: دقت داشته باشید که آرمان‌خواهی به معنای آن نیست که عقلانیت را کنار بگذاریم، اتفاقا کاملا منطقی و با بررسی‌های کارشناسی درباره این لوایح صحبت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید تاکید کنم که تشکل‌های دانشجویی همیشه سلبی هم وارد نشدند و در مواردی به پیگیری یک قانون خوب کمک کردند. برای مثال ماجرای مالیات بر خانه‌های خالی برای اولین بار توسط تشکل‌های دانشجویی مطرح و پیگیری شد که امروز نتیجه آن را می‌بینید.

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به نظرم باید در بین مسئولین ما یک فرهنگی وجود داشته باشد و آن هم پذیرش انتقاد است. برای مثال در یکی از دانشگاه‌های مشهور انتصابی صورت گرفت که غیرقانونی بود و تشکل‌های دانشجویی نسبت به این موضوع انتقاداتی را وارد کردند اما این تشکل‌ها از سوی دولت مورد تهدید و ارعاب قرار گرفتند.

بزرگخو با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و نقش تشکل‌های دانشجویی گفت: به نظرم این نوع نگاه به انتخابات ریاست جمهوری که یک نفر بیاید و مشکلات را حل کند، نگاه منقضی شده‌ای است. به نظرم هر فرد را باید در جریان سیاسی او ببینیم. دقت داشته باشید که رئیس جمهور باید نزدیک به 24 هزار مدیر را معرفی کند. البته تاکنون در انتخابات‌ها این‌گونه بوده است که مردم به شعارها رای دادند. دور احزاب را پاک می‌کنیم و فقط می‌گوییم این فرد مهم است.

رضیی درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون که نزدیک به انتخابات شده‌ایم می‌بینیم که هنوز کاندیداها مشخص نیستند و حتی جریان‌های ائتلاف به گزینه‌های نهایی نرسیده‌اند. این موضوع در حالی است که هر کس که کاندیدا می‌شود باید نفرات مدنظرش برای پست‌های کلیدی خود را معرفی کند و بداند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

وی ادامه داد: به نظرم نباید دوقطبی ایجاد شود و یک بخش را پراهمیت و بخش دیگر را کم‌اهمیت جلوه بدهیم. در طول این سال‌ها ایجاد دوقطبی‌ها تاثیراتی بر توسعه سیاسی کشور داشته است.

او در پاسخ به سوالی درباره دیدار تشکل‌های دانشجویی با کاندیداها گفت: خلاء ایده حکمرانی در بین عمده کاندیدها دیده می‌شود. عمده صحبت‌هایی که از سوی آنان صورت می‌گیرد دارای عمق نیست و برای حل مشکلات موجود ایده ندارند.

بزرگخو در پایان خاطرنشان کرد: در تعامل با کاندیداها زمانی که به نتایج مشخصی می‌رسیم سعی می‌کنیم آگاهی‌بخشی کنیم. ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی دو وظیفه اصلی داریم؛ یکی مطالبه از نهادهای مختلف کشور است و دیگری اینکه مطالبی را ناظر بر موضوع حکمرانی به مردم ارائه بدهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول