اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

یادداشت| 18 صنعت بزرگ هرمزگان راهکاری برای زدودن فقر از استان ارائه کنند

نقش بنادر، گمرکات، شیلات و گردشگری در رشد اقتصادی و فرا اقتصادی و ایجاد قدرت رقابت فراملی و جهانی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع تجدیدپذیر اقتصاد استراتژیک یک کشور است اما سوال این جاست که هرمزگان به عنوان میزبان این همه ظرفیت اقتصادی، چرا خود در محرومیت بسر می‌برد؟

یادداشت| 18 صنعت بزرگ هرمزگان راهکاری برای زدودن فقر از استان ارائه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کامران آتین از فعالان سیاسی و اجتماعی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «18 صنعت بزرگ هرمزگان راهکاری برای زدودن فقر از استان ارائه کنند» آوده است:

هرمزگان تنها استان کشور است که دارای مجمع الجزایری با استعدادهای منحصربفرد است و دسترسی‌اش به آب‌های آزاد به منزله ورود به بازارهای جهانی و اقتصاد بین الملل است.

هرمزگان یکی از نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیرهای دسترسی به تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و برگ برنده ایران در تجارت جهانی و اقتصاد دریامحور است.

در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی کشور و چالش معیشتی مردم، هرمزگان با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری می‌تواند جهت رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و معیشت مردم نقش آفرین باشد.

ارزش و جایگاه دریا در توسعه پایدار و ثروت افزایی ملی دریا عرصه‌ای مهم و استراتژیک در یک جغرافیا به شمار می‌آید که هرمزگان دارنده این گنج استراتژیک است.
 
همواره یکی از شاخصه‌های سرزمینی در مسیر توسعه‌یافتگی یک کشور، دسترسی به دریا و داشتن سواحل دریایی وسیع است که الگوی پیشرو آن را می‌توان در کشورهای چین، سنگاپور و کره جنوبی دید و به همین جهت کشورهای غیر کرانه‌ای دچار عقب‌افتادگی در عرصه پیشرفت و توسعه می‌شوند و همواره در تمنای یافتن راهی به سوی آبهای آزاد هستند.

نقش بنادر، گمرکات، شیلات و گردشگری در رشد اقتصادی و فرا اقتصادی و ایجاد قدرت رقابت فراملی و جهانی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع تجدیدپذیر اقتصاد استراتژیک یک کشور است.

هرمزگان و بویژه سواحل مکران یکی از گذرگاه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان بوده و این ظرفیت را دارد که به منطقه‌ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف و شاهراه اقتصاد دریایی منطقه‌ تبدیل شود.

ضمن احترام به مدیران و مسئولین عزیز شایسته است بجای تبریک و شادباش هفته هرمزگان پایتخت اقتصادی کشور که با وجود غول پیکرترین منابع اقتصادی، مردم و بویژه جوانان آن با محرومیت و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، زیبنده و بجاست برای زدودن فقر و محرومیت با توجه به وابستگی 90 درصدی واردات و صادرات کشور ایران به ناوگان دریایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دیگر دستگاه‌های متولی با استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان و صاحبنظران برنامه‌ای دقیق و کارآمد تدوین و تا حصول نتیجه مطلوب دنبال شود و زمینه‌های رشد اقتصادی و توسعه اشتغال جوانان را فراهم نمایند.

زیبنده نیست که سهم هرمزگان از بنادر و گمرکاتش، جاده‌های شلوغ و تصادف‌های خونین و آلودگی باشد و درآمدهای آن در تهران و مرکز هزینه شود. شایسته نیست با وجود انبوهی از صنایع در غرب بندرعباس، هنوز در این شهر یک پارک مناسب و یک بوستان بزرگ و یک تفریح‌گاه برای مردم مهیا نباشد. زیبنده نیست که این استان با وجود مناطق آزادش، در حسرت ساده‌ترین نیازهای رفاهی مردم باشد. 

هرمزگان در هفته هرمزگان به اجماعی برای تولید نخبگی با بهره‌گیری از همه تجارب گذشته نیاز دارد که جای خالی آن کاملا حس می‌شود.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول