اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

بازار کهنه دوباره جان می‌گیرد

بازار کهنه قم با اجرای طرح کف سازی و برنامه‌های توسعه‌ای، که توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قم برای آن پیش‌بینی‌شده این روزها در حال تغییر و تحول‌هایی تأثیرگذار و ماندگار است تا این بازار جانی دوباره بگیرد.

بازار کهنه دوباره جان می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ ساله، دارای ظرفیت‌های فراوانی برای جذب توریست و گردشگر در کنار اقدام بازارگونه اقتصادی و کسبی دارد.

این بازار قدیمی و ارزشمند تاریخی، در حاشیه خیابان طالقانی قرار دارد و به دلیل طراحی زیبایی که معماران چیره‌دست آن زمان در آن به کار بردند، موردتوجه گردشگران بسیاری است.

این بازار دارای دو راسته سرپوشیده و به شکل گنبدی است. در راسته‌های بازار قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد. منظور از سرا همان کاروان‌سراهاست که به دلیل اهمیت اقتصادی این بازار، تعداد زیادی از این سراها در اندازه‌های بزرگ ساخته‌شده است.

سقف بازار نیز از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته‌شده و دریچه‌های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گردوغبار ایجاد می‌کند.

تعدادی از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانی است، در واقع بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمی‌گردد، ولی قدمت تیمچه‌ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

قسمت‌های بزرگ بازار در عصر صفوی، در پیرامون مسجد جامع ساخته شد و البته بناهای دیگری تا هنگام پایان یافتن دوره قاجار به آن اضافه شد.

در ابتدای ساخت، این بازار به‌صورت یکپارچه و خطی بوده که از میدان کهنه تا پل علیخانی امتداد داشته است.اما امروزه از بازار گذشته و اولیه قم دو بخش که شامل بازار نو و بازار کهنه است و از هرکدام مسافتی حدود یک کیلومتر باقی‌مانده است.
بازار نو در دوره ناصرالدین‌شاه احداث و گسترش یافت و همچنین برای کارهای تجاری مهم دیگری در دوره پهلوی بخش‌های تازه‌ای به قسمت‌هایی از بازار نو اضافه و ساخته شد.

در دهه اخیر چندین دوره مرمت در بازار کهنه قم به‌عنوان یکی از بازار‌های تاریخی انجام‌شده است. این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فرو ریخته، سبک‌سازی، حذف الحاق‌ها، استحکام‌بخشی، سفیدکاری، آجرفرش بوده است. 

در این بازار کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و ... فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

با توجه به قدمت بالای بازار کهنه و اهمیت اقتصادی و گردشگری آن در اطراف حرم حضرت معصومه(س) که محل حضور زائران و گردشگران است، شهرداری قم در یک عزم جدی با همکاری دستگاه‌های متولی اجرای طرح پروژه کف سازی این بازار را در اولویت قرار داد و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از برنامه‌های شاخص شهرداری قم در راستای بازآفرینی شهری و حفظ هویت و ماندگاری آثار تاریخی و فرهنگی این کلان‌شهر به شمار می‌رود.

 

تکمیل پروژه کف سازی بازار کهنه قم پس از ماه رمضان

در مورد آخرین وضعیت اجرای عملیات کف سازی بازار کهنه، مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این طرح اواخر سال 99 کلنگ خورد و در کمتر از سه هفته اجرای زیرساخت‌های آن پایان یافت.

علیرضا خاکی با بیان اینکه در راستای بهسازی بازار کهنه تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین شهرداری و میراث فرهنگی و هیئت‌امنای بازار تنظیم‌شده است، گفت: طول پروژه کف سازی ۴۳۰ متر و مساحت آن نیز حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر بوده و شامل مرمت، اصلاح شیب‌ها، سنگفرش و نصب شیر هیدرانت برای ایمنی و آتش‌نشانی است.

وی خاطرنشان کرد: در بازار کهنه بیش از ۵۰ واحد انشعاب آب نداشتند که در سه هفته انجام و این موضوع نیز رکورد خوبی در همکاری آبفا با شهرداری به شمار می‌رود.

 

ورود خودرو به بازار کهنه ممنوع می‌شود

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) ابراز کرد: جداره نیز قبلاً بهسازی شده و طبق تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی مرمت سقف بازار کهنه انجام شود.

وی تأکید کرد: طوری برنامه‌ریزی‌شده است که ورود موتور و خودرو به بازار ممنوع باشد و به‌هیچ‌وجه نباید در این بازار تردد شود. در این زمینه نیز باید یک مسیر برای دسترسی ماشین و موتور بازگشایی شود.

خاکی تصریح کرد: دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای کف سازی بازار کهنه هزینه شده و این طرح نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های خدمات رسان ازجمله آب و فاضلاب گفت: طی یک هفته انشعابات آب انجام و درخواست گاز نیز در حال پیگیری است و امیدواریم پس از ماه مبارک رمضان شاهد تکمیل پروژه کف سازی بازار کهنه قم باشیم.
انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول