اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

«چله بندگی» هیأت‌های کرج برای کمک به نیازمندان+عکس

هیأت‌های کرج دوسالی است که از میلاد حضرت رقیه(س) تا عید فطر به مدت 40 روز دست در دست هم می‌دهند تا در طرحی به نام «چله بندگی» به مردم نیازمند کمک‌رسانی کنند. آن‌ها امسال ۱۴ نوع خدمت را برای کمک درنظر گرفته‌اند.

«چله بندگی» هیأت‌های کرج برای کمک به نیازمندان+عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: همیشه روایت‌هایی از کمک‌رسانی‌های هیأتی‌ها و گروه‌های جهادی به نیازمندان شنیده بودیم، اما جای خالی کارهای دسته‌جمعی و هم‌افزایی همواره به چشم می‌آمد. در آیات قرآن کریم و روایات هم خدمت‌رسانی به مردم و هم انجام کار جمعی و گروهی مورد سفارش قرار گرفته است. چه خوب است که این دو کار خیر توأمان شوند، مشابه کاری که هیأت‌های کرج، دو سالی است در حال انجام آن هستند.

هیأت‌های کرج و بچه هیأتی‌های این شهر ۲ سال است که یک چله برای خود راه‌اندازی کرده‌اند تا از میلاد حضرت رقیه (س) تا عید سعید فطر، یکی از بهترین عبادات خداوند آن هم خدمت به مردم و کمک رسانی به خلق خدا را دسته‌جمعی انجام دهند.

۴۰ روز خدمت‌رسانی به نیازمندان هیأتی‌ها

«چله بندگی» عنوان رزمایش هیأتی‌های کرج است که با هم قول و قرار بستند تا دسته‌جمعی در این ۴۰ روز به صورت خود جوش پای کار بیایند و با هم گره از مشکلات مردم شهر خود باز کنند. سیدامیر حسینی مداح اهل بیت (ع) و سخنگوی این طرح می‌گوید: «این اتفاق در کرج که مقام معظم رهبری به خوبی آن را ایران کوچک توصیف کردند، یعنی فرد بومی در آن وجود ندارد و افراد از قومیت‌ها و شهرهای مختلف هستند، یک اتفاق بزرگ است. سال قبل در این طرح، ۸ هیأت دور هم جمع شدیم و ۴۰ روز به مردم خدمت‌رسانی کردیم و امسال ۱۴ مجموعه و هیأت زیر پرچم «چله بندگی» دور هم جمع شدیم تا کار جمعی انجام دهیم.»


سیدامیر حسینی مداح اهل بیت (ع) و سخنگوی چله بندگی

هر هیأت با نام و پرچم خود کار می‌کند

این پویش، البته مسئول و متولی خاصی ندارد و هر هیأت با پرچم و نام خود یک قدم را متقبل شده است تا گرهی از مشکلات مردم باز کند. حسینی می‌گوید: «امسال در مجموع ۱۴ قدم اعم از تهیه بسته غذایی، آزادی زندانیان، تهیه جهیزیه و غیره را در نظر گرفتیم که هر هیأت متولی اجرای آن شده است.»

یوم‌الکریم اوج کمک‌رسانی‌های هیأتی‌ها

پویش چله بندگی هر سال از ۱۰ روز قبل از ماه مبارک رمضان یعنی میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها آغاز می‌شود و تا عید سعید فطر ادامه پیدا می‌کند و در طول این ۴۰ روز هر هیأت متناسب با توان و ظرفیت خود به خدمت‌رسانی مشغول است. حسینی می‌گوید: «یکی از اوج‌های زمانی کمک رسانی‌های ما در این پویش، روز میلاد امام حسن علیه‌السلام است که به نام یوم‌الکریم در کرج نامگذاری شده است و هر هیأت تلاش می‌کند در قالب برنامه در نظر گرفته شده برای خود در این روز خدمت‌رسانی‌های خود را به سرانجام برساند. هر کدام از قدم‌های این پویش از سوی هیأت‌ها به نیت یکی از معصومین علیه‌السلام اجرایی می‌شود.»


تهیه بسته ارزاق قدم اول خدمت‌رسانی هیأتی‌ها به نیازمندان

۱۴ قدم هیأتی‌ها برای کمک رسانی به نیازمندان

قدم اول این پویش را هیأت لواءالحیدر کرار و گروه جهادی دغدغه برعهده گرفته است که مأمور تأمین سبد ارزاق برای نیازمندان است. این گروه از ابتدای چله، ۴۰۰ بسته ارزاق توزیع کرده و بنا دارد در لیالی قدر و عید فطر نیز ۲ هزار بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کند. تمام اقدامات این هیأت در قدم اول چله به نیت امیرالمومنین علیه‌السلام انجام می‌شود.


تهیه جهیزیه به نیت حضرت ام‌البنین برای نوعروسان نیازمند

قدم دوم در این پویش هم بر عهده هیأت لواءالحیدر کرار و گروه جهادی دغدغه است که یک صندوق قرض‌الحسنه ایجاد کردند تا به نیت امام جواد علیه‌السلام به مردم وام بدهند. این هیأت ۳۵۰ میلیون تومان موجودی دارد که به مردم وام می‌دهد. سومین قدم برعهده بخش خواهران هیأت لواءالحیدر کرار و خیریه حضرت ام‌البنین ( س) است تا به نیت مادر حضرت عباس علیه‌السلام تأمین جهیزیه برای نوعروسان را در دستور کار داشته باشد. این مجموعه تا روز میلاد امام حسن ۱۴ جهیزیه توزیع کردند و با تقبل یک خیر نیز بنا دارند ۱۸ جهیزیه دیگر میان سادات و ایتام توزیع کنند.

قدم چهارم در این پویش، آزادی زندانیان است که بر عهده محفل شاه کاظمین قرار گرفته و در روز میلاد امام حسن علیه‌السلام مراسم سمنوپزان و گلریزان برگزار کردند تا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی بتوانند تا روز عید فطر زندانیان را به نیت امام موسی بن جعفر آزاد کنند. این هیأت تاکنون ۷۰ میلیون تومان برای این امر جمع‌آوری کرده است.


طبخ و توزیع غذای گرم میان کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌بضاعت

قدم پنجم، اطعام علوی از سوی موسسه خیریه خادمین سفره آقا صاحب الزمان به نیت امام زمان (عج) است که یک روز در میان در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. این هیأت روزانه ۴۰۰ پرس غذا طبخ و میان کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌بضاعت در کرج توزیع می‌کند که تاکنون ۸ هزار پرس طبخ و توزیع کرده است. ششمین قدم توزیع نان از سوی هیأت لواء الزهرا (س) است که در طول ماه رمضان هر روز تنورهای نانوایی‌ها را خریداری کرده و نان رایگان میان مردم توزیع می‌کنند. این هیأت در روز میلاد امام حسن علیه‌السلام به نیت حضرت زهرا سلام الله ۲۰۰ تنور نانوایی را خریداری کرد تا نان رایگان به مردم برسد. این هیأت بنا دارد تا پایان ماه رمضان ۲۰ هزار قرص نان رایگان میان نیازمندان توزیع کند.


توزیع نان رایگان در مناطق محروم

قدم هفتم، کمک به مشاغل آسیب‌دیده و خرد است که بر عهده هیأت معظم حب‌الحسین قرار گرفته است. آن‌ها سراغ دستفروشان می‌روند و اجناس آن‌ها را خرید می‌کنند و دوباره با قیمت نازل فرضا ۱۰ هزار تومان به آنان باز می‌گردانند و یا میوه به خانواده‌های نیازمند می‌دهند تا به صورت دست فروشی بفروشند. این هیأت فعالیت‌های خود را به نیت امام حسن علیه‌السلام انجام می‌دهند. این هیأت تاکنون بیش از ۵۰ میلیون تومان در این زمینه‌ها کمک‌رسانی کرده است.


کمک به دست فروشان


تسویه حساب نیازمندان در مناطق محروم

هشتمین قدم تسویه حساب دفتری نیازمندان در مناطق محروم است که هیأت بیت‌العباس به نیت حضرت عباس علیه‌السلام انجام می‌دهد. این هیأت ۳۰ میلیون تومان از حساب‌های دفتر را تاکنون تسویه کرده است.

قدم نهم، توزیع افطاری ساده است که هیأت عشاق الفاطمه با راه‌اندازی موکب و کانکسی ساده به نیت حضرت رقیه (س) در ۳۰ روز ماه رمضان میانگین ۵۰۰ بسته افطاری ساده میان مردم توزیع می‌کند. مردم و خیرین تاکنون به این هیأت ۲۸ میلیون تومان کمک‌رسانی کردند.


توزیع افطاری ساده در شب‌های ماه رمضان

دهمین قدم در پویش چله بندگی، نذر قربانی که از سوی موسسه خیریه شمیم صبح به نیت امام زمان (عج) انجام می‌شود که در روز دوم ماه رمضان ۴۴ گوسفند به وزن مجموعا دو تن ذبح و گوشت آن در ۸۰۰ بسته میان نیازمندان توزیع کردند. این هیأت در روز میلاد امام حسن ٣٨ گوسفند ذبح و ۷۰۰ بسته گوشت میان نیازمندان توزیع کرد.


ذبح قربانی و تهیه گوشت برای خانواده‌های نیازمند

یازدهمین قدم، تهیه و توزیع پوشک و شیر خشک برای کودکان خانواده‌های نیازمند است که توسط هیأت روضةالحسین به نیت حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام انجام می‌شود. این هیأت در روز میلاد امام حسن علیه‌السلام ۴۰۰بسته برای نوزادان خانواده‌های نیازمند شامل ۵ بسته پوشک و ۵ قوطی شیر خشک تهیه و توزیع کرد. این هیأت تاکنون برای این بسته‌ها حدود ۲۱۰ میلیون تومان هزینه کرده است.


تهیه اسباب بازی و عروسک برای کودکان خانواده‌های نیازمند

دوازدهمین قدم به تهیه اسباب‌بازی، عروسک و لباس برای کودکان ایتام و بی‌سرپرست اختصاص دارد که توسط هیأت محبان المهدی به نیت حضرت رقیه (س) انجام می‌شود. این هیأت ۱۰۰ دست لباس و عروسک و دو کمد برای کودکان تاکنون تهیه کرده است. سیزدهمین قدم به طبخ و توزیع آش اختصاص دارد که توسط هیأت شاهزادگان ارباب انجام شد و در روز میلاد امام حسن علیه‌السلام، ۴۰ تن آش طبخ و در ۲۵ نقطه شهر کرج توزیع کرد که بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.


طبخ و توزیع ۴۰ تن آش در ۱۱۰ دیگ در روز میلاد امام حسن

در نهایت، چهاردهمین قدم طبخ و توزیع غذا میان نیازمندان و ایتام اختصاص دارد که توسط هیأت عشاق‌الرضا به نیت امام رضا علیه‌السلام انجام می‌شود. این هیأت  در ۱۰ روز از ماه رمضان ۱۰ هزار پرس غذا طبخ و میان نیازمندان توزیع می‌کند. این هیأت از روز ۱۰ تا ۱۵ ماه رمضان ۵ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع کرد که در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان هزینه داشت و بعد از شب‌های قدر نیز مرحله دوم طبخ و توزیع غذا را در ۵ روز انجام خواهد داد.

حسینی می‌گوید: «خدمت‌رسانی به نیازمندان و کمک به خلق خدا، موجب اتحاد وحدت هیأت‌های مذهبی در کرج شده است که در نوع خود بی‌سابقه است و می‌تواند یک الگوی بسیار مناسب برای هیأت‌های سایر شهرها باشد تا آنان هم با این مدل به خدمت‌رسانی به مردم شهر خود بپردازند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول