اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چرا اصولگرایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ را باختند؟/ کلاه تفرقه به روایت روزشمار رسانه‌ها

انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در دور اول پس از ماه‌ها چالش بر سر ائتلاف‌ بدون وحدت به نقطه پایان رسید. هاشمی برنده دور اول شد و احمدی‌نژاد نفر دوم این دور از انتخابات، و در نهایت رقابت برای ریاست جمهوری به دور دوم کشید.

چرا اصولگرایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ را باختند؟/ کلاه تفرقه به روایت روزشمار رسانه‌ها

به گزارش فارس پلاس، شماره ششم «انتخابات پلاس» را اختصاص دادیم به بازخوانی وقایع دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که قضاوت ما نسبت به اتفاقات آن سال باید در بستر سیاسی همان سال شکل بگیرد. برای همین امر لازم است کمی نسبت به آن سالها آمادگی ذهنی داشته باشیم.

تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

برای شروع ماجرا،‌ باید برگردیم به انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶؛ سالی که محمد خاتمی یک چهره نه چندان مشهور در رقابت با ناطق از چهره‌های با سابقه جریان راست به ریاست جمهوری می‌رسد. به فاصله دو سال پس از ریاست خاتمی، فتنه سنگین ۱۸ تیر ۷۸ کشور را در می نوردد. انقلابیون به شدت نگران اوضاع هستند. به فاصله حدود یک سال پس از فتنه ۷۸ مجلس شورای اسلامی هم به دست جریان اصلاحات می‌افتد. اوضاع به مراتب خطرناک‌تر می‌شود. بعدها خاتمی خود اعتراف میکند در دوران ریاست جمهوری من هر ۹ روز یک بحران بر کشور تحمیل شد.

تذکرات متعدد رهبری و دغدغه برخی انقلابیون و فعالان راست‌ سنتی باعث می‌شود شورایی به نام شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در سال ۷۹ به تدریج شکل بگیرد. شورایی که ریاست آن بر عهده ناطق نوری قرار گرفت. با فعالیت این شورا بود که جریان راست توانست با ائتلافی به نام آبادگران در انتخابات شوراهای شهر پیروز شود. همچنین به فاصله زمانی کوتاهی در سال ۸۳ باز هم با فعالیت همین شورا و برخی بزرگان جریان راست که اکنون به نام اصولگرایی نیز شناخته می‌شدند مجلس هفتم نیز عملا با گزینه‌های این جریان تشکیل شد. 

روایت زاکانی از جلسات سال ۸۳ برای وحدت اصولگرایان​

اما ماجرای انتخابات ریاست جمهوری از اواسط سال ۸۳ کلید می‌خورد. روایت علیرضا زاکانی از این جلسات را بخوانید: 

" در سال ۸۳ یک چارچوب تنظیم شد و در واقع در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب ۵ نفر نامزد ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت شدند و قرار شد طبق نظرسنجی‌ها کسی که بالاتر است به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود. در ۲۷ آذر در یک جلسه به خاطر اتفاقاتی که رخ داده بود آقای ولایتی کناره‌گیری کرد و دوستان برخلاف وعده‌های خود در ۲۱ اسفند سال ۸۳ لاریجانی را زودتر از موعد به عنوان کاندیدای نهایی برگزیدند که باعث جدایی آقایان توکلی، رضایی و احمدی نژاد از آنها شد و با اضافه شدن قالیباف این چهار نفر ائتلاف جدیدی را شکل دادند.

همه این نامزدها میثاق نامه‌ای را امضا کردند و حتی احمدی‌نژاد به جای یک بار دو بار امضا کرد و در نهایت این چهار نفر،  ۵ نفر را به عنوان مرضی الاطراف انتخاب کردند که بنده نیز یکی از آنها بودم. بر این اساس در ستاد آبادگران رأی‌گیری و چمران به عنوان سخنگوی آبادگران و بنده نیز مسئول ستاد اجرایی آن شدم. از بین ۴ نفر بنده مورد وثوق همه بودم و آقای قالیباف دو بار با من صحبت کرد که مسئول ستادش باشم همچنین آقای احمدی‌نژاد و زریبافان نیز این خواسته را از من داشتند ولی من در جواب به آنها گفتم مسئول ستاد فردی نمی‌شوم و در واقع مسئول ستاد این ائتلاف و کاندیدای نهایی آن خواهم بود.

قرار بر این شد که به جای ۱۲ خرداد، ۵ خرداد نتیجه  نظرسنجی‌ها  مورد دقت قرار گیرد که این کار انجام شد و در پنجم خرداد احمدی‌نژاد ۱۴.۵ درصد و قالیباف ۲۲.۵ درصد نظرسنجی‌ها را به خود اختصاص دادند از این‌رو باید گفت که براساس شرع باید به تعهداتمان عمل می‌کردم و در واقع بنده مسئول ستاد ائتلاف بودم نه مسئول ستاد یک فرد. از این‌رو براساس میثاق نامه و وفای به عهد ما عمل کردیم. "

با این شرح مهم‌ترین محور ائتلاف‌های اصولگرایان در سال ۸۴ مسئله نظرسنجی بود. آن چیزی که شاید فقط می‌توان در یکی دو هفته پایانی تبلیغات انتخاباتی نسبت به آن تصمیم گرفت. معرفی نامزد شورای هماهنگی چند ماه قبل از انتخابات باعث شد نامزدهای دیگر این جریان عملا از این چرخه خارج شوند.

جریان‌های اصولگرایی از چه کسی حمایت کردند؟

با ورود هاشمی به انتخابات ولایتی انصراف می‌دهد. احمد توکلی هم طبق آنچه در بیانیه انصراف خود گفته بود برای وحدت و دعوت باقی نامزدها برای انصراف از رقابت‌ها کنار می‌رود. جامعه روحانیت مبارز تهران نیز که تا آخرین روزهای انتخابات موضع خود را علنی نکرده بود در نهایت هاشمی را به عنوان نامزد خود معرفی میکند. آبادگران نیز دچار چند دستگی می‌شود. زاکانی در یک جبهه جدید به نام تحولخواهان از قالیباف حمایت می‌کند و مهدی چمران سخنگوی آبادگران در جمع هواداران احمدی‌نژاد سخنرانی می‌کند. محسن رضایی هم تا آخر در رقابت‌ها باقی می‌ماند.

اصولگرایان ۱۶ به ۱۱ باختند

در نهایت دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ با تفرقه اصولگرایان به پایان می‌رسد و نتیجه انتخابات چیزی نیست جز یک شکست سنگین؛ مطابق آنچه که شرق تیتر میزند: اصلاح‌طلبان ۱۶ میلیون رای و اصولگرایان ۱۱ میلیون رای!

برای آگاهی از آنچه در سه ماه باقی مانده تا انتخابات سال ۸۴ رقم خورد روز شمار تیتر رسانه‌ها را مرور کنید: (به دلیل آنکه برخی اخبار از روزنامه‌ها انتخاب شده است احتمال یک روز جابجایی در تاریخ‌ها وجود دارد)

یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۴:

لاریجانی کاندیدای نهایی جامعه اسلامی ادوار مجلس
فارس: قائم مقام جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از انتخاب علی لاریجانی به عنوان کاندیدای نهایی جامعه اسلامی ادوار مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۴:

جلسه رئیس مجلس با شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری
فارس: بعد ازظهر امروز شش نامزد اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری در جلسه ای مشترک با غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. در این جلسه که احمد توکلی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی،  علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد شش نامزد جریان اصولگرا حضور داشتند.

چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۴:

هاشمی از ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کند
فارس: تیمور علی عسگری نماینده مردم مشهد گفت: اگر کاندیداهای اصولگرایان با هم اتحاد کنند هاشمی از آنها حمایت خواهد کرد و اگر شرایط اختلافی باشد قطعا بنا به ضرورت در عرصه انتخابات حضور خواهد داشت.

یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۴:

ایثارگران مکانیزم آبادگران را پذیرفته است
ایسنا: علی دارابی قائم مقام جمعیت ایثارگران گفت: در جمعیت ایثارگران، هر یک از اعضا، تمایلاتی به هر یک از کاندیداهای اصولگرا دارند، ولی همه  اعضا متفق القول معتقدند که در اردیبهشت ماه بر اساس نظرسنجی که صورت می گیرد، کاندیدای نهایی را معرفی کنند.دارابی با بیان اینکه جمعیت ایثارگران مکانیزم پیشنهادی آبادگران را پذیرفته، اظهار داشت: اگر شورای هماهنگی نتایج نظرسنجی را که در اردیبهشت ماه انجام می گیرد، بپذیرد، ما با آنها کاندیدای واحد خواهیم داشت.

شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۴:

منشور ائتلاف نهم برای فردای بهتر منتشر شد
ایرنا: ائتلاف نهم برای فردای بهتر که از حامیان  نامزدی اکبرهاشمی رفسنجانی در انتخابات نهمین دوره  ریاست جمهوری است، روزگذشته منشور خود را منتشرکرد.

یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۴:

اگر اصولگرایان به نتیجه واحد رسیدند آبادگران هم حمایت می‌کند
ایسنا: مهدی چمران سخنگوی ائتلاف آبادگران گفت: اصولگرایان اگر به نتیجه واحد رسیدند آبادگران هم از فرد منتخب حمایت می‌کند.

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۴:

صبر کردن جایز نیست، لاریجانی انتخاب شد
مهر: محمدرضا باهنر عضو کمیته تصمیم‌گیری در شورای هماهنگی عصر دیروز در مراسمی که از طرف شورای هماهنگی و با حضور اعضای فعال این شورا در مسجد نور تهران برگزار شد، گفت: مجموعه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که وضع دکتر لاریجانی در میان سایر کاندیداها بسیار خوب است و فقط نیاز به یک یاحسین دارد و باید یک حرکت همگانی جدی صورت گیرد.

پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۴: 

لاریجانی: هاشمی هم بیاید، من کنار نمی روم
فارس: لاریجانی گفت: اگر هاشمی  رفسنجانی حضور یابد من هم در صحنه انتخابات باقی خواهم ماند.

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۴:

لاریجانی باردیگر به عنوان نامزد شورای هماهنگی معرفی شد

همشهری: روز گذشته جلسه مسئولان استانی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد و طی آن مهندس محمدرضا باهنر رئیس هیأت اجرایی شورای هماهنگی و عضو کمیته منتخب این شورا دکتر علی لاریجانی را به صورت رسمی به عنوان کاندیدای شورای هماهنگی معرفی کرد.
آذرماه سال گذشته در همین حسینیه اعضای شورای هماهنگی به همراه پنج کاندیدای احتمالی شرکت کرده بودند که پس از گذشت نزدیک به پنج ماه علی لاریجانی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به عنوان نامزد نهایی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی شد.

جامعه روحانیت به جمع بندی نرسیده است
ایسنا:حجت الاسلام ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت که تشکل متبوعش هنوز به یک جمع بندی مشخص و در مورد هیچ یک از کاندیداها به نتیجه خاصی نرسیده است.

یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۴:

جامعه روحانیت عضو شورای هماهنگی نیست، بلکه رابط دارد
ایسنا: مصباحی مقدم گفت: جامعه روحانیت مبارز در شورای هماهنگی رأی ندارد و ما رابط داریم. این طور نیست که ما یکی از اجزای شورای هماهنگی باشیم.

بعید نیست کاندیدای اصولگرایان عوض شود
ایسنا: حسن سبحانی نیا گفت:  بعید نیست کاندیدای اصولگرایان عضو شود، هر چند هنوز روی مصداق بحث نمی شود.

لاریجانی: در صورت اجماع کنار می‌روم
همشهری: اولین مصاحبه مطبوعاتی علی لاریجانی کاندیدای نهایی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی روز گذشته در محل خبرگزاری مهر برگزار شد. در این جلسه با این که لاریجانی گفت: در صورت اجماع پنج کاندیدای دیگر اصولگرایان بر یک کاندیدا به نفع او کنار می روم.

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۴:

رفسنجانی: اگر در حد مطلوب رأی داشته باشم وارد می شوم
ایسنا: هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:  اگر فردی با حمایت بالای مردمی وجود داشته باشد، قطعا نمی آیم. در غیراین صورت و اگر در حد مطلوب رأی داشته باشم وارد صحنه خواهم شد.

اگر جناحها اجماع کنند رفسنجانی نمی آید
مهر: پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در صورت اجماع هر یک از جناح های چپ و راست بر روی یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری، پدرم قطعا کاندیدا نخواهد شد.

رضایی: اگر میثاق چهارنفره نقض شود مستقل می‌آیم
ایسنا: یک کاندیدای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون شورای هماهنگی به نوعی به بن بست رسیده اما اصولگراها در دو گروه چهار و شش نفره با یکدیگر جلساتی دارند تا به توافقاتی برسند. رضایی در ادامه درخصوص معرفی کاندیدای اصولگرایان که گفته می شود روز ۲۲ اردیبهشت ماه انجام می شود، گفت: من این تاریخ را قبول ندارم زیرا ما بر اساس میثاق چهار نفره عمل خواهیم کرد و اگر این میثاق نقض شود من به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهم کرد.

یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴:

اقدام علمای بزرگ برای اجماع اصولگرایان
همشهری: بنابر اعلام منابع آگاه جمعی از علمای بزرگ برای اجماع جریان اصولگرا بر یک کاندیدا تلاش می کنند. در این جمع حضرات آیات مهدوی کنی، مجتبی تهرانی و مشکینی شرکت دارند.این منبع آگاه خاطرنشان کرد: باتوجه به جایگاه این علما وصول به اجماع بر کاندیدای واحد جریان اصولگرا تسریع می گردد.

دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۴:

در روزهای آینده به نامزد واحد می‌رسیم
ایسنا: حبیب الله عسگراولادی رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: جریان اصولگرایی در حال حرکت به سمت نامزد نهایی است تا مکمل دو پیروزی قبل باشد. 

پیام انصراف توکلی
ایسنا: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: پیام این انصراف می تواند این باشد که دیگران نیز تشویق شوند که زودتر تعداد را کم کنند.دکتر احمد توکلی روز یکشنبه انصراف خود از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴:

مسیر حرکت اصولگرایان به سمت وحدت پیش می‌رود
فارس: عبدالله گنجی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه ها گفت: هر چه زمان به سمت انتخابات پیش می رود مسیر حرکت اصولگرایان به وحدت و اجماع نیز بیش از پیش تقویت می شود.

جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۴:

دهه آخر اردیبهشت اعلام نتایج نظرسنجی‌های اصولگرایان

فارس: علیرضا زاکانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زمان نهایی برای بررسی نتایج نظرسنجی های اصولگرایان و عمل بر اساس آن، دهه آخر اردیبهشت است. 

شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۴:

نامزد نهایی اصولگرایان
ایرنا: علی  احمدی سخنگوی محسن  رضایی  نامزد احتمالی  انتخابات  نهمین  دوره  ریاست جمهوری  گفت : محسن  رضایی  نامزد نهایی  اصولگرایان  خواهد بود.  

سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۴: 

حداد عادل: هنوز هم به اجماع اصولگرایان امیدواریم
فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقداری از محاسبات در خصوص وحدت اصولگرایان به پس از ثبت نام و آگاهی از آرایش داوطلبان موکول شده است، گفت: هنوز هم احتمال می دهیم و امیدواریم که اصولگرایان به اجماع برسند

جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۴:

هاشمی رفسنجانی به نفع کاندیدای نهایی اصولگرایان کناره گیری می‌کند
فارس: پرویز سروری نماینده مردم تهران گفت: اگر نیروهای اصولگرا در معرفی کاندیدای واحد و نهایی خود تا قبل از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به اجماع برسند،  هاشمی  رفسنجانی از صحنه رقابت کنار خواهد رفت. 

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴

انصراف ولایتی از نامزدی در ریاست جمهوری 
ایسنا: دکتر علی اکبر ولایتی در اطلاعیه ای خطاب به مردم، دلایل انصرافش را از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۴:

جامعه روحانیت مبارز موضعی در حمایت از کاندیداها ندارد
ایسنا: حجت الاسلام  والمسلمین غلامرضا مصباحی  مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهارداشت: تشکل متبوعش دیگر منتظر اجماع نیست، چراکه با ورود  هاشمی  دیگر اجماعی حاصل نخواهد شد و او به همراه حداقل یک کاندیدای دیگر وارد عرصه می شود.

یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴:

منتظر آخرین نظرسنجی هستیم
ایسنا: مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران، اظهار داشت: یک نظرسنجی صورت گرفته که بر اساس این نظرسنجی تکلیف جریان اصولگرا مشخص خواهد شد. این نظرسنجی از بین مردم سراسر کشور انجام شده و به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد، جمعیت ایثارگران و جریان های همسو با آن منتظر استخراج نتایج آن نظرسنجی هستند.

آبادگران از هیچ کاندیدایی به صورت رسمی حمایت نکرده است

ایسنا: مهدی چمران سخنگوی ائتلاف آبادگران گفت: آبادگران تاکنون به صورت رسمی از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده و نظراتی که مطرح شده نظرات شخصی و فقط نظرات دوستان بوده است و نظر رسمی ائتلاف آبادگران نمی باشد.

شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴:

گردهمایی حامیان جبهه اصولگرایان تحولخواه
 همشهری: روز شنبه جبهه اصولگرایان تحولخواه در همایش «حرف آخر» محمدباقر قالیباف را به عنوان کاندیدای نهایی خود اعلام کردند. جبهه اصولگرایان تحولخواه در واقع نام جدید بخش اجتماعی شورای هماهنگی و نمایندگان آبادگر مجلس است. در همایش «حرف آخر» علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران که پیشتر سمت رئیس ستاد انتخاباتی آبادگران را برعهده داشت، به عنوان رئیس جبهه اصولگرایان تحولخواه حمایت این جبهه از کاندیداتوری محمدباقر قالیباف را اعلام کرد. زاکانی با تشریح روند انتخابات نامزد این جبهه، قالیباف را واجد همه صلاحیتهای اصولگرایی و بر اساس نظرسنجی ها مورد اقبال مردم دانست. احمد توکلی نیز دیگر سخنران این مراسم بود.

جامعه مدرسین از گزینه‌ای حمایت نکرده است
ایسنا: سیداحمد خاتمی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جامعه مدرسین تاکنون از هیچ کاندیدایی اعلام حمایت نکرده است.

نتایج آخرین نظرسنجی
همشهری: براساس نتایج نظرسنجی یکی از مراکز معتبر وابسته به دولت که در جامعه ی آماری ۲۷۳۱۵ نفری و در سطح کشوری انجام شده است، علی اکبر هاشمی رفسنجانی با 33.8 درصد در صدر نظر رأی دهندگان است.
این گزارش حاکی است که علی لاریجانی با 17.26 درصد و محمدباقر قالیباف با 15.86 درصد به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.

جامعه روحانیت مبارز تبریز: رفسنجانی نامزد اصلح است
ایرنا: جامعه روحانیت مبارز تبریز دیروز با صدور بیانیه ای، علی اکبر هاشمی رفسنجانی را نامزد اصلح و واجد شرایط نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. 

حمایت جمعیت ایثارگران از قالیباف
ایسنا: جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی قالیباف را کاندیدای نهایی خود معرفی کرد.
علی دارابی عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی پس از بیان این مطلب گفت: در جلسه شورای مرکزی این تشکل اکثریت اعضا به حمایت از کاندیداتوری قالیباف رای دادند.

بیانیه جمعیت ایثارگران در حمایت از قالیباف
ایسنا: جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در حمایت از نامزدی دکتر محمدباقر قالیباف در انتخابات نهم ریاست جمهوری بیانیه ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: با بررسی نظرسنجی های انجام شده در بیش از۹ مرکز ذیربط در آخرین نشست مشترک شورای مرکزی، اعضای دفتر سیاسی و دبیران استانهای سراسر کشور در روز پنجشنبه ۵ خرداد۱۳۸۴ بر پایه مؤلفه های پیش گفته به دکتر محمدباقر قالیباف به عنوان نامزد نهایی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی رسیدیم.

یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴:

دیدار ۱۶۰ نماینده با هاشمی رفسنجانی
هاتف: هاشمی رفسنجانی در دیدار بیش از صد و شصت نماینده مجلس با وی اظهار داشت: برای اعتلای نظام باید منافع ملی را در اولویت قرار دهیم. 

سه شنبه ۱۰خرداد ۱۳۸۴:

پیشنهاد مؤتلفه برای رسیدن به اجماع
ایسنا: محمد نبی حبیبی گفت: معتقدم که ایجاد اجماع و هماهنگی در جریان اصولگرا به هیچ وجه منتفی نیست و وساطت افرادی چون آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خزعلی می تواند این جریان را در تحقق اجماع یاری کند.

چهارشنبه ۱۸خرداد ۱۳۸۴:

قالیباف: نظرسنجی بهترین  روش  برای  ماندن یا انصراف  است 
محمدباقر قالیباف در تالار شریعتی  دانشگاه  علوم  پزشکی اصفهان  در جمع  دانشگاهیان  و دانشجویان  گفت : معتقدم نظرسنجی های  علمی پذیرفته  شده  در کشور بهترین  روش  برای  نیل  به  ماندن  یاانصراف  است.

شنبه ۲۱خرداد ۱۳۸۴:

چمران: احمدی نژاد به رانت خواران فرصت دست اندازی به بیت المال را نخواهد داد
ایسنا: مهدی چمران سخنگوی آبادگران در جمع هواداران احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد به ویژه به رانت خواران فرصت دست اندازی به بیت المال را نخواهد داد.

دوشنبه ۲۳خرداد ۱۳۸۴:

لاریجانی: به نفع اصول گرایان است که به وحدت برسند
مهر: دکتر علی لاریجانی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات کاندیداها برای رسیدن به اجماع لازم، گفت: به نفع جریان اصولگرا و کشور است که کاندیداها به وحدت نظر برسند.

جامعه روحانیت مبارز نامزد خود را معرفی کرد: هاشمی
ایسنا: جامعه روحانیت مبارز تهران با صدور بیانیه ای، حمایت خود را از کاندیداتوری  هاشمی  رفسنجانی در انتخابات نهم اعلام کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول