اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

ایرنا اشتباهش علیه مجلس را حذف کرد ضدانقلاب نه/ تکذیب‌هایی که دیده نمی‌شود

خبرگزاری دولت هفته پیش یک جدول جعلی را با عنوان دستکاری نمایندگان مجلس در بودجه سال 1400 منتشر کرد که جنجال‌های فراوانی را به وجود آورد. پس از این اتفاق مشخص شد این مطلب از اساس کذب بوده و ایرنا مطلبش را حذف کرد اما رسانه‌های معاند حاضر به حذف این جدول جعلی نشدند.

ایرنا اشتباهش علیه مجلس را حذف کرد ضدانقلاب نه/ تکذیب‌هایی که دیده نمی‌شود

از شایعه تا واقعیت: در اواخر هفته گذشته جدولی جعلی مربوط به بودجه مصوب ابلاغی از سوی رئیس‌ مجلس به دولت از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شد که ادعا داشت بودجه مصوب توسط مجلس دستکاری شده است.

 

این خبر بلافاصله مورد استقبال بسیاری از اشخاص و رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار گرفت.این رسانه‌ها جدول فوق  را با عنوان دستکاری قالیباف در بودجه 1400 منتشر کردند.

 

اما واقعیت این بود که جدول فوق در حقیقت همان اعداد و ارقام «لایحه دولت» است، که از آن به عنوان «ابلاغ شده به دولت» یاد شده ، یعنی  به جای ستون اول که لایحه دولت بوده، مصوبه مجلس، نوشته شده. مالک شریعتی، نماینده مردم تهران نیز هجمه به وجود آمده را به پرت کردن حواس‌ها از صوت منتشر شده از جواد ظریف مرتبط دانست.

 

اما این تمام ماجرا نبود،  پس از انتشار گسترده جدول جعلی‌ای که علیه نمایندگان و رئیس‌آن ها طراحی شده بود، مجلس شورای اسلامی اعلام کرد از این اقدام شکایت رسمی خواهد کرد تا ایرنا و سایر رسانه‌ها و افرادی که این جدول را بازنشر کرده‌اند در مرجع قضایی پاسخ‌گو باشند. 

پس از تهدید مجلس، خبرگزاری دولت (ایرنا) که انتشار جدول جعلی برای اولین بار از سوی آن‌ها جنجالی‌ شده بود، در اطلاعیه‌ای ضمن قبول اشتباهش آن را حاصل بی‌دقتی خبرنگار و جابه‌جا عنوان شدن سرستون‌های جدول مربوط به جزییات این تعییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دانست.


اینترنشنال با انتشار این عکس جهتدار از قالیباف، بدون اشاره به اینکه جدول ادعا شده توسط ایرنا اشتباه بوده، به گونه ای تیتر زده که مجلس به دنبال فشار بی‌جهت به ایرنا است

بررسی خبرنگار ما از رسانه‌‌های ضدانقلاب و معاندی همچون بی‌بی‌سی فارسی و من و تو که شایعه دستکاری در بودجه امسال را علیه قالیباف به صورت گسترده منتشر کرده بودند نشان می‌دهد که هیچ کدام حاضر به انتشار اصل واقعیت و اشتباه بودن مطلب ایرنا نشدند و مطلب دروغین قبلی خود را هم حذف نکردند.

در پایان باید گفت که در همه موارد، این شایعات هستند که دیده و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند، و توضیحات و تکذیبیه‌های پس از آن خیلی دیده نمی‌شوند و اثرگذاری آن شایعه نخست را ندارند. در همین نمونه آخر هرچند ایرنا به اشتباه خود اذعان کرد اما چند درصد رسانه‌های و افرادی که شایعه دستکاری مجلس در بودجه را منتشر کردند حاضر  به عذرخواهی و جبران اشتباه خود شدند؟ چند درصد مردم که با دیدن این شایعه نسبت به قوه مقننه و نمایندگان مردم بی‌اعتماد شدند اصل ماجرا به گوششان رسیده است، و اصلاً چگونه می‌توان بی‌اعتمادی به وجود آمده نسبت به نمایندگان و حتی یک قوه را با یک اطلاعیه جبران کرد؟ 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول