اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مرمت تاق‌های ‌آسیب‌دیده و شکسته بازار اراک در اولویت قرار دارد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت تاق‌های آسیب‌دیده و شکسته بازار تاریخی به همراه برخی از سراها و تیمچه‌ها در اولویت کاری سال جاری قرار دارد.

مرمت تاق‌های ‌آسیب‌دیده و شکسته بازار اراک در اولویت قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مرزبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه، این مجموعه تاریخی در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است که مرمت آن ضرورت دارد، افزود: سال گذشته موضوع طرح احیا و مرمت بازار تاریخی اراک در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ بام سرای کاشانی و بخش‌هایی از حیاط این سرا مرمت شده است، تصریح کرد: در حال حاضر اداره کل درصدد انعقاد قرارداد مرمت بخش‌های آسیب‌دیده بازار با پیمانکار واجد شرایط است، البته برخی مالکین بازار نسبت به اخذ مجوز مرمت از اداره کل اقدام کرده‌اند و از این فرصت به دست آمده برای مرمت مغازه‌های خود استفاده می‌کنند.

مرزبان ادامه داد: عمده موانع بر سر راه مرمت بازار تاریخی اراک، عدم مشارکت همه بخش‌های دخیل در این مجموعه، به‌ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه است و با توجه به اهمیت این بازار، ضرورت دارد با مشارکت همه بخش‌ها مرتبط، مرمت بازار ادامه یابد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر شهرداری اراک، قدم‌های مثبتی در راه حفظ و مرمت بازار برداشته به طوری که در سال گذشته در مرمت سرای نبی‌زاده همکاری داشت و در سال جاری نیز در تأمین ۳۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت بازار مساعدت خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: امسال مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین به ویژه مرمت تاق‌های آسیب‌دیده و شکسته بازار، سراها و تیمچه‌ها در دستور کار قرار دارد، همچنین تلاش بر این است که مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مرمت بازار تاریخی اراک جذب شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول