اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تنش مجدد پس از آتش‌بس در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان

برخی منابع خبری منطقه مدعی شدند نظامیان تاجیک به سمت خانه‌های مسکونی قرقیزستان در منطقه «آرک» در منطقه «لیله» در استان باتکن آتش گشودند.

تنش مجدد پس از آتش‌بس در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، برخی منابع خبری منطقه مدعی شدند ظهر امروز نظامیان تاجیکی به سمت خانه‌های مسکونی قرقیزستان در منطقه «آرک» در منطقه «لیله» در استان باتکن آتش گشودند.

به گفته این منابع، این روستا قبلاً تخلیه شده بود و بخش‌های مرزی قرقیزستان مواضع دفاعی به خود گرفتند.

خاطر نشان می‌شود که اوضاع در مرز قرقیزستان و تاجیکستان از 28 آوریل پس از اینکه اتباع تاجیک اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته در آبگیر روستای «کوک تاش» در منطقه باتکن کردند، متشنج شد. این اقدام تحریک آمیز تلقی شد و ساکنان دو کشور شروع به پرتاب سنگ به یکدیگر کردند.

روز بعد تبادل آتش در منطقه «گلاونایا» بین واحدهای نظامی دو کشور آغاز شد. در جریان این تیراندازی، غیرنظامیان و نظامیان قرقیزستان زخمی شدند.

نزدیک به عصر، طرف تاجیکی به مواضع مرزی آتش گشود و در 3 روستای منطقه باتکن وضعیت اضطراری برقرار شد. طبق آخرین اطلاعات، در نتیجه درگیری از طرف قرقیزستان ، 154 نفر زخمی شدند و 31 نفر جان خود را از دست دادند. 

غروب 29 آوریل ، قرقیزستان و تاجیکستان بیانیه و پروتکل را در مورد توقف درگیری مسلحانه و عقب نشینی پرسنل و تجهیزات نظامی به محل استقرار دائمی خود امضا کردند.

دیروز، «آمور بیک سوان علیوف» ، نماینده قرقیزستان در منطقه باتکن گفت که دیگر هیچ تجهیزات نظامی و نظامی تاجیک در خاک قرقیزستان وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول