اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

آغاز برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت علیرغم ابهامات جدی قانونی

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه انتخابات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از امروز به مدت 10 روز به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: از 30 میلیون سهامدار عدالت 75 درصد سجامی شده‌اند.

آغاز برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت علیرغم ابهامات جدی قانونی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آنچه که قبلا از سوی مسؤولان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شده بود از امروز شنبه 11 اردیبهشت ماه انتخابات الکترونیکی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مدت 10 روز برگزار می‌شود.

به گفته خاوری، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این دوره مجامع 28 استان از 31 استان کشور برگزار می‌شود که با توجه به آماده نبودن شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران و استان البرز به خاطر منفک شدن از یکدیگر و همچنین عدم تکمیل مراحل ثبت شرکت سرمایه‌گذاری استان سمنان در این سه استان فعلا برگزار نمی‌شود اما در 28 استان دیگر از امروز به صورت الکترونیکی از طریق سامانه  dima.csdiran.ir برگزار می‌شود.

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ از 50 میلیون سهامدار عدالت 30 میلیون و 93 هزار و 83 نفر در قالب 31 استان سهامدار روش غیرمستقیم هستند که بزرگ‌ترین استان از نظر تعداد سهامداران خراسان‌رضوی با 2 میلیون و 774 هزار و 726 نفر و کمترین تعداد سهامدار در استان سمنان با 220 هزار و 79 سهامدار به عنوان کمترین تعداد سهامدار به شمار می‌رود. از بین 31 استان فعلا مجامع 28 استان قطعی شده و طبق زمانبندی اعلام شده در سامانه دیما از امروز به مدت 10 روز برگزار می‌شود.

فهیمی گفت:‌اگر در مرحله اول تعداد استقبال‌کنندگان و شرکت‌کنندگان کمتر از رقم 50 درصد به علاوه یک سهامدار باشد یعنی اکثریت به دست نیاید طبق قانون تجارت ظرف 10 روز بعد دعوتنامه برای مجمع نوبت دوم ارسال می‌شود و طبق قانون تجارت در بار دوم با هر تعداد رسمیت پیدا می‌کند و مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با رأی خود سهامداران انتخاب می‌شوند. 

به گفته مدیرعامل سمات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ماهیت سهامی عام داشته و بنگاه تجاری به شمار می‌روند که کارشان مستمر است و باید انتخابات مجامع به طور فوق‌العاده برگزار شود و این انتخابات در واقع ششمین گام از مراحل آزادسازی سهام عدالت است که 5 مرحله تا کنون انجام شده و این ششمین مرحله است و دو مرحله دیگر باقی مانده است که آن هم به موقع انجام می‌شود.

وی گفت: این انتخابات کار بزرگی است که نیازمند کمک همه دستگاه‌های اجرایی است و شورای عالی بورس صلاحیت وضع مقررات در این زمینه دارد.

فهیمی در مورد اینکه چه تعداد از سهامداران روش مدیریت غیرمستقیم سجامی شده‌اند گفت: تا کنون 60 درصد از 30 میلیون سهامدار در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت‌نام کرد‌ه‌اند و از این تعداد سهامدار تا کنون در 15 سال گذشته 2.6 میلیون نفر فوت شده‌اند برخی هم زیر 18 سال سن دارند یعنی در واقع 75 درصد واجدان شرایط برای رأی دادن عضو سجام شده و امکان رأی دادن پیدا کرده‌اند و ما انتظار داریم سهامداران عدالت بهترین افراد را که صلاحیت حرفه‌ای آنها توسط سازمان بورس تأیید شده است به عنوان اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.زیرا دارایی سهام عدالت بسیار با ارزش بوده و باید افراد امین و متخصص را انتخاب کنند.

وی در مورد اینکه چگونه به سهامداران عدالت اطلاع‌رسانی کردید گفت:‌ بهترین راهی که انجام دادیم از طریق ارسال پیامک تلفنی اطلاع‌رسانی شده و همچنین گفته شده است که مجامع در یک تاریخ برگزار می‌شود در نامه مقام معظم رهبری هم تأکید بر این شده است که مدیریت دارایی سهام عدالت به خود مردم داده شود چه در مورد 19 میلیون نفری که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند و چه درباره آنهایی که 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند و مدیریت مالکیت این سهام در خود این افراد است.

فهیمی گفت: سهامداران عدالت باید آگهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خود را دنبال کنند و هرگونه اعمال حق مانند حق رأی و یا سود سهام، دریافت حق‌تقدم و سایر موارد از طریق آگهی‌های رسمی شرکت سرمایه‌گذاری استانی اعلام می‌شود و مانند همه شرکت‌های سهامی عام باید به این مسأله توجه کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به خبرنگار فارس که مرحله اول انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری که قرار بود در 20 اسفند 99 برگزار شود  به خاطر ابهامات به تعویق افتاد آیا این ابهامات برطرف شده است،‌گفت: مقررات شورای عالی بورس که مصوب شده است و به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیرنده در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است در اختیار همه قرار گرفته و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط سهامداران باید انتخاب شوند. البته یک هیأت رئیسه موقت برای برگزاری این مجامع با تصویب اعضای شورای عالی بورس انتخاب شده است که مجامع برگزار شود و بعد که سهامداران رأی دادند اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انتخاب و مستقر می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر 75 درصد از کسانی که می‌توانند رأی بدهند سجامی شدند و از طریق سامانه سجام می‌توانند رأی بدهند در زمینه این انتخابات هیچ مقام دیگری غیر از سازمان بورس و شورای عالی بورس حق اظهارنظر ندارد تنها مرجع مقررات‌گذاری برای سهام عدالت شورای عالی بورس است و ایجاد زیرساخت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود و غیر از این هیچ مرجع دیگری حق دخالت در این روند را ندارد و کسانی که در این مورد اخلال وارد کنند اقدامات قانونی علیه آنها به عمل می‌آوریم.

مدیرعامل سمات در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مکاتبات نهادهای مختلف مانند سازمان بازرسی با شورای عالی بورس از ابتدای آزادسازی سهام عدالت مطرح شده است پرسید و فهیمی در این باره پاسخ داد: سوالاتی مطرح شده است که به آنها جواب داده شده است  در متن ابلاغیه مقام معظم رهبری به صراحت آمده است مصوبه شورای عالی بورس برای همه لازم‌الاجراست و در حکم قانون است و تمامی ابهامات و سؤالات در این زمینه پاسخ داده شده است و هم اکنون برای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت الکترونیکی هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در مورد وضعیت سهام 13 شرکت غیربورسی که قرار بود در قالب یک هلدینگ ساماندهی شوند گفت:‌13 شرکت غیربورسی که قرار بود در قالب هلدینگ ایرانیان تعریف شود مراحل آخر را طی می‌کند و اعضای هیأت مدیره این  هلدینگ در مرحله تأیید صلاحیت قرار دارد و برای ثبت و آگهی شرکت دنبال می‌شود.

فهیمی همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود بخشی از سهامداران عدالت به اینترنت دسترسی ندارند و امکان حضور در رأی‌گیری ندارند گفت: شما به ما راه‌حل بدهید چگونه ما بتوانیم این 30 میلیون نفر را دور هم جمع کنیم آیا غیر از این روش انتخابات الکترونیک راهی وجود دارد افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند احراز هویت کنیم. به موجب ابلاغیه رهبری مصوبه شورای عالی بورس برای همه لازم‌الاجراست و بر اساس این مصوبه باید مالکیت و مدیریت سهام در اختیار سهامداران عدالت باشد و این مدیریت مالکیت به کسی دیگر منتقل نمی‌شود. البته در مورد افراد زیر سن قانونی ولی و یا وکیل و قیم آنها این حق را دارد اما هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند به جای آنها تصمیم بگیرد. هلدینگ شرکت ملی ایرانیان مربوط به 13 شرکت غیربورسی هم به زودی تشکیل می‌شود و همه سهامداران عدالت در این هلدینگ سهم خواهند داشت.

فهیمی در مورد اینکه گفته می‌شود شرکت‌های تعاونی شهرستانی به عنوان وکیل سهامداران عدالت می‌توانند رأی بدهند گفت:‌هیچکس ادعای قیمومیت نمی‌تواند بکند و چنین کاری ممنوع است و چنین ساختاری نداریم که شرکت‌های تعاونی شهرستان به جای سهامداران رأی بدهند هر فرد به تنهایی می‌تواند خودش وارد سیستم شود و مدیریت دارایی خودش را انجام دهد و کاندیدای مورد نظر را انتخاب کند.

وی همچنین در مورد صلاحیت حرفه‌ای کاندیدای هیأت مدیره گفت: این صلاحیت توسط سازمان بورس انجام شده و سازمان بورس یک سازمان نظارتی و نهاد فراقوه‌ای و غیر ذی‌نفع است که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند و تصویر مدارک تحصیلی و سوابق افراد را بر عهده دارد تا کنون 2 هزار نفر برای عضویت در هیأت مدیره ثبت‌نام کرده‌اند که صلاحیت 750 نفر تأیید شده و بقیه در دست اقدام است که به محض اتمام اعلام می‌شود.

وی همچنین در مورد واریز سود مرحله دوم سهام عدالت گفت: برخی از شرکت‌ها سود خود را واریز کرده‌اند و هنوز 5 شرکت سود خود را واریز نکرده‌اند که امیدواریم زودتر سودهای سهام‌های عدالت را بدهند که اگر ندهند اسامی آنها اعلام عمومی می‌شود.

 در این مراسم همچنین پوریا خاوری مدیر درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری گفت:‌از امروز 11 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت مجامع الکترونیک 28 شرکت سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود از 30 میلیون سهامدار عدالت غیرمستقیم بین 2.5 تا 3 میلیون نفر فوت کرده‌اند بنابر این از 27 میلیون نفر 62 درصد سجامی شده‌اند و بدون سجامی شدن و احراز هویت امکان مشارکت در انتخابات مجمع عمومی وجود ندارد و در مورد فرزندانی که زیر سن قانونی قرار دارند به شرط اینکه توسط والدین در سامانه سجام احراز هویت شده باشند ولی می‌تواند به جای فرزند رأی بدهد.

وی در مورد اینکه مدت زمان برگزاری انتخابات مجامع استانی چند ساعت است گفت: این به تصمیم هیأت رئیسه آن شرکت بستگی دارد که تا چند ساعت سامانه انتخابات باز باشد.

به گزارش فارس، کارشناسان و فعالان حقوقی و اقتصادی انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به شیوه فعلی را به صورت مستقیم بر خلاف قانون اصل 44 و ابلاغیه مقام معظم رهبری ارزیابی می‌کنند.

همچنین نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور نیز در قالب نامه نگاری‌هایی برگزاری انتخابات با شیوه فعلی را بر خلاف قانون اعلام کرده و نسبت به تخلف در برگزاری انتخابات غیرقانونی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول