اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

تاریک و روشن‌های یک تصمیم/ افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر والیبال، آری یا خیر؟

مسئولان فدراسیون والیبال از 16 تیمی شدن رقابت های لیگ برتر باشگاه های کشور در فصل آینده خبر دادند.

تاریک و روشن‌های یک تصمیم/ افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر والیبال، آری یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پایان رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور بلافاصله موضوع برگزاری رقابت‌های فصل آینده مطرح شد. مربیان و بازیکنان در اظهارات خود از مدل های مختلف رونمایی کردند؛ در این بین برخی ها خواهان افزایش تعداد تیم ها بودند و برخی دیگر ظرفیت لیگ ایران را نهایتاً 12 تیم می‌دانستند.

* 14 + 2 در لیگ برتر والیبال

لیگ برتر والیبال در فصل گذشته با حضور 14 تیم برگزار شد. این مسابقات با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت متمرکز دنبال شد و به نظر می رسید اکثر تیم ها از مدل انتخابی فدراسیون رضایت داشتند، هرچند که به هر حال ایراداتی هم گاهی مطرح می شد که به برنامه ریزی بازی های ارتباط پیدا می کرد.

حالا برای فصل جدید رقابت های لیگ برتر بحث های زیادی مطرح است، اما میلاد تقوی دبیر فدراسیون از 16 تیمی شدن رقابت ها خبر داد؛ موضوعی که البته هنوز مصوب نشده و در انتظار تایید و تصویب هیأت رئیسه است.

بر این اساس مسابقات از مهرماه به صورت 16 تیمی و به شیوه لیگ جهانی برگزار خواهد شد و به این ترتیب 14 تیم فصل گذشته در لیگ برتر خواهند ماند و دو تیم صعود کننده از دسته یک به لیگ برتر اضافه می‌شوند. تیم‌ها تا اردیبهشت ماه فرصت دارند برای حضور در لیگ برتر اعلام آمادگی کنند و پس از آن فدراسیون تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهد داد.

* در انتظار تصمیم هیأت رئیسه

فدراسیون در شرایطی خبر از 16 تیمی شدن لیگ برتر والیبال خبر داد که در حال حاضر وضعیت تیمداری بسیاری از تیم ها هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تمام تیم های حاضر در فصل گذشته توان حضور در رقابت های فصل آینده را هم دارند یا خیر؟ چرا که اگر تیمی از فصل گذشته کم شود، مسابقات باید با حضور 15 تیم پیگیری شود که کار بازهم برای فدراسیون سخت خواهد بود.

به هر حال بحث اضافه شدن تیم ها به لیگ برتر باید در هیأت رئیسه مطرح شود تا فدراسیون نشین ها پس از بررسی های نهایی به جمع بندی برسند. به نظر می رسد شاید بتوان برای جمع بندی دقیق نظر باشگاه های حاضر در لیگ را هم جویا شد. اقدامی که همچون تغییر مدل برگزاری رقابت های سال گذشته در دور برگشت جای گلایه ای برای هیچ تیمی نگذاشت.

* سخت‌گیری در مسائل مالی بدون درنظر گرفتن کرونا

نکته ای که در این بین باید به آن اشاره کرد این است که سال گذشته فدراسیون در بحث بدهی‌ها سخت‌گیری‌هایی انجام داد، اما در نهایت به دلیل شرایط کرونایی نرمش‌هایی هم داشت که اهالی والیبال امیدوارند امسال شاهد این اتفاقات نباشند.

گفته می شود یکی از بندهایی که فدراسیون سعی دارد در آیین نامه مسابقات لحاظ کند، این است که برای جلوگیری از بازی تیم‌های بدهکار، دیگر نیازی به حکم دادگاه نباشد و شاکی بتواند درخواست لغو بازی را از سوی فدراسیون داشته باشد. فصل گذشته اتفاقات عجیبی برای تیم خاتم اردکان رخ داد و کار تا جایی پیش رفت که با توجه به حضور چند بازیکن خارجی در ترکیب این تیم آبروی ایران در میادین بین المللی در حال رفتن بود.

* این بار خبری از سید بندی نیست

اتفاقی که در فصل گذشته رخ داد موضوع سید بندی تیم ها بود؛ اتفاقی که موجب تعجب همگان شده و در واقع برای برگزاری بازی های لیگ این کار بسیار عجیب بود. گویا اتفاقات سال گذشته تجربه خوبی برای مسئولان سازمان لیگ شده و امسال قرار نیست اشتباه خود را تکرار کنند. تقوی، دبیر فدراسیون  در این خصوص اعلام کرد که فدراسیون برنامه‌ای برای سیدبندی ندارد.

* سیاه و سفیدهای یک تصمیم

16 تیمی شدن رقابت های لیگ برتر مخالفان و موافقانی دارد؛ برخی ها اعتقاد دارند که با 16 تیمی شدن مسابقات بازیکنان و مربیان بیشتری این فرصت را دارند که توانایی خود را نشان دهند، اما برخی دیگر معتقد هستند که فاصله بین تیم ها زیاد خواهد بود و این موضوع از جذابیت لیگ کم می کند.

اختلاف و فاصله تیم ها اساساً موضوع درستی نیست، چراکه اگر نگاهی سطحی به برترین لیگ های جهان از جمله ایتالیا و لهستان هم بیاندازیم خواهیم دید که همیشه تیم هایی هستند که رقابت تنگاتنگی در پایین جدول دارند و گاهی نتایجی که آن تیم ها مقابل بالا نشینان کسب می کنند می تواند مسیر قهرمانی یک تیم را تغییر دهد.

نکته مهمی که فدراسیون باید به آن توجه کند این است که حضور تیم های متوسط و شاید ضعیف تنها در حد یک یا دو سال نباشد و برای حضور در لیگ برتر برنامه بلند مدت داشته باشند. به هر حال حضور تیم های بیشتر در لیگ برتر این فضا را به مربیان جوان می دهد تا عیار واقعی خود را بسنجند، اما گویا برخی مربیان از این موضوع ترس دارند و در محافل رسمی و غیررسمی مخالفت خود را با افزایش تعداد تیم ها اعلام می کنند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم نهایی فدراسیون والیبال چه خواهد بود؟ آیا اضافه شدن 2 تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر قطعی بوده یا نیازمند کارشناسی بیشتر است؟ اهالی والیبال امیدوارند هر تصمیمی که گرفته می شود در نهایت به سود تیم های باشگاهی و تیم ملی کشورمان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول