اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و ماده اولیه پلاستیک

مستربچ‌ها موادی هستند که به عنوان ماده اصلی در تولید رنگ و پلاستیک استفاده می‌شوند؛ ورود نانوفناوری به این عرصه می تواند تاثیر شگرفی در کارایی آن ایجاد کند.

بهرمندی از فناوری نانو درتولید رنگ و  ماده اولیه پلاستیک

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مستربچ، ترکیبی است با غلظتی بالا که از سه ماده اساسی پلیمری، شیمیایی و افزودنی تشکیل می‌شود. بخش قابل توجهی از ماده‌های افزودنی به مستربچ را پودر رنگ، پرکننده‌های معدنی یا مواد شیمیایی شکل می‌دهند و هدف از تولید آن‌ها برای تولید رنگ، ارتقای کیفی و همچنین کاهش هزینه‌های پلیمر تولید شده است.

مستربچ‌های موجود در بازار ضمن خواصی که دارند، از معایبی نیز برخوردار هستند که آلایندگی و آسیب به محیط زیست از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. مستربچ‌های مبتنی بر نقره، آلودگی‌های محیطی و آسیب احتمالی به محیط زیست را با خود به همراه دارند. بنابراین خارج شدن ذرات نقره از ساختار مستربچ می‌تواند به موجود زنده نظیر آبزیان آسیب برساند.

این مستربچ‌ها می‌تواند حتی برای مصرف‌کننده حساسیت پوستی ایجاد کند. بنابراین استفاده از مستربچ‌های پایه نقره در محصولاتی مانند جوراب ممکن است عوارضی برای مصرف‌کننده به همراه بیاورد. اما این مشکلات در مستربچ‌های پایه اکسید روی وجود ندارد. همین موضوع موجب شده تا بتوان از این مستربچ‌ها در صنایع غذای و بسته‌بندی استفاده کرد.

بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه نانوفناوری، توانست با تولید مستربچ‌های آنتی‌باکتریال نانویی، نوعی از این مستربچ‌ها را بر پایه اکسید روی تولید کند.

مستربچ‌های نانویی شرکت پارسا پلیمر شریف در تولید برخی از قطعات خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مستربچ‌های مبتنی بر اکسید روی نسبت به مستربچ‌های رایج مزیت‌های متعددی دارد. این شرکت به دنبال توسعه بازار خود در کشورهای دیگر است.

این محصولات در طیف گسترده‌ای از صنایع مانند نساجی و بسته‌بندی تا خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین نیازهای صنایع قطعه‌سازی در صنعت خودرو و همچنین ساخت ترکیبات پیشرفته برای صنایع لوله و بسته‌بندی با تولید این محصولات تامین می‌شود.

تولید طیف متنوعی از ترکیب‌های ساده و پیشرفته پایه شیشه، تالک،‌ کربنات کلسیم، فاز لاستیکی و آلیاژهای آن‌ها، تولید انواع ترکیبات پیشرفته پلیمری صنایع خودروسازی، بسته‌بندی و لوله و پروفیل، آمیزه نانویی عایق صدا و مستربچ آنتی‌باکتریال از دیگر تولیدات این شرکت فناور به شمار می‌رود.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه تولید محصولات نانویی ایران‌ساخت، از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری حمایت می‌کند تا زمینه تجاری‌سازی و ورود تولیدات ایران‌ساخت شرکت‌ها به بازارهای داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول