اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

درخواست 100 هزار دانش‌آموز و ایجاد 100 پویش «فارس من» برای لغو امتحانات حضوری/ زور امتحانات نهایی به کرونا نرسید!

در شرایطی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان درخواست دارند امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در شرایط کرونایی به صورت حضوری برگزار نشود، مسؤولان آموزش و پرورش عنوان کردند حتی اگر این امتحانات را به زمان دیگری موکول کنند اما حضوری برگزار می‌شود.

درخواست 100 هزار دانش‌آموز و ایجاد 100 پویش «فارس من»  برای لغو امتحانات حضوری/ زور امتحانات نهایی به کرونا نرسید!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: اردیبهشت هم کم‌کم به نیمه نزدیک شده است و این موضوع به این معناست که به زودی سال تحصیلی جاری به روزهای امتحانات پایان سال می‌رسد؛ امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در شرایطی قرار است برگزار شود که هنوز موج چهارم کرونا در حال درنوردیدن جامعه است.

این روزها آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این ویروس، دوباره سیر صعودی گرفته است و حتی در مناطقی که رنگ کرونایی کمرنگ می‌شود باز امکان تغییر رنگ و بازگشت به شرایط حاد، به فاصله کمی وجود دارد؛ انگار کرونا با رنگ‌هایش در حال بازیست. یک روز آبی، یک روز زرد، یک روز نارنجی و یک روز قرمز. گاهی هم سیاه سیاه می‌شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده از اول تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰، درصد استفاده از ماسک در اماکن عمومی در این بازه زمانی به طور متوسط در کشور به میزان ۶۲.۴۵ درصد گزارش شده است و میزان رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی نیز به طور متوسط در کشور ۶۱.۰۹ درصد بوده است».

به عبارت دیگر 38 درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و حدود 39 درصد نیز فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع حاکی از این است که همچنان خطر وجود دارد؛ حالا در  چنین شرایطی که آموزش و پرورش قصد دارد که امتحانات دانش‌آموزان را در برخی پایه‌ها به صورت حضوری برگزار کند. 

*نگرش دانش‌آموزان به امتحانات سرنوشت‌ساز

استدلال آموزش و پرورش این است که چون امتحانات پایه نهم و پایه دوازدهم در زندگی دانش‌آموزان سرنوشت‌ساز هستند پس باید این امتحانات به شکل حضوری برگزار شود تا عدالت ایجاد شود. ساینا یکی از دانش‌آموزان پایه نهم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «از ابتدای سال تاکنون، کلاس‌های درس ما به صورت مجازی برگزار شده است، حالا چرا باید امتحانات حضوری باشد؟ اگر واقعا همانطور که ادعا می‌کنند، آموزش می‌تواند در فضای مجازی موفق باشد پس امتحان مجازی هم می‌تواند. اصلا به جای اینکه آنقدر ما را اذیت کنند، شرایطی را فراهم کنند که بتوانند امتحانات را به صورت عادلانه در فضای مجازی برگزار کنند».

مهرانه، دانش‌آموز پایه دوازدهم نیز اظهار کرد: «آموزش و پرورش مدام در حال تبلیغات «شاد» است که نرم‌افزار خوبی ایجاد کرده است اما وقتی که باید از آن استفاده کند، انگار ناکارآمد است. الان موقعی است که آموزش و پرورش باید ثابت کند که نرم‌افزار «شاد»، مشکلات را در شرایط کرونا حل کرده است. چرا در نرم افزار شاد، امکان برگزاری مجازی امتحانات عادلانه فراهم نمی‌شود. اگر آموزش و پرورش نتواند از پس امتحانات مجازی در شاد بر آید، نمی‌تواند ادعا کند که شبکه شاد، وسیله آموزشی خوبی است». 

محمدرضا دانش‌آموز پایه دوازدهم هم گفت: «به ما می‌گویند امتحان‌تان سرنوشت‌ساز است و در کنکور تأثیر دارد؛ مگر خودشان نمی‌گویند که کنکور، روش خوبی برای ورود به دانشگاه نیست پس چرا الان، ما را در شرایط کرونایی به حوزه امتحانی می‌کشانند که امتحان بدهیم تا در کنکور لحاظ شود. اصلا یکسال سابقه امتحانات را از کنکور حذف کنند، چه می‌شود؟ مگر همیشه شرایط کرونایی هست؟ باید استثنائاتی هم قائل شد».

*اندر حکایت تجمع حضوری برای لغو امتحانات حضوری!

در کش و قوس اصرار آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات حضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم و گلایه برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این موضوع به دلیل شرایط کرونایی، برخی دانش‌آموزان اصفهانی در گلایه به برگزاری امتحانات حضوری در مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند.

اما انگار این دانش‌آموزان فراموش کردند که این تجمع‌شان با درخواستشان در تناقض است؛ اگر امتحانات حضوری در وضعیت کرونایی، نگران کننده است، تجمع هم چنین شرایطی را دارد!

* مرغی که یک پا دارد!

به رغم اینکه درخواست‌ها برای لغو برگزاری حضوری امتحانات نهم و دوازدهم، لحظه به لحظه بیشتر می‌شود اما مسؤولان آموزش و پرورش استناد به مصوبه شورای عالی این وزارتخانه دارند که بر اساس مصوبه آن، امتحانات حضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری خواهد بود.

خبرنگار فارس روز چهارشنبه هفته گذشته یعنی در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، در مراسم تکریم خیرین که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، حضور یافت. در آخر برنامه که همزمان با اذاب مغرب بود، به سراغ وزیر آموزش و پرورش رفت تا دغدغه مردمی در فارس من را از آقای وزیر پیگیری کند.

در ابتدا خبرنگار فارس توضیحاتی درباره سامانه «فارس من» به وزیر آموزش و پرورش که البته قبلا هم با این سامانه آشنا شده بود، ارائه داد و دغدغه مردمی را درباره لغو امتحانات پایه نهم و دوازدهم را به او منتقل کرد. 

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پویش «لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» که یکی از 100 پویش در این رابطه است، گفت: «جای نگرانی نیست و با تمام توجه، موضوع دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنیم؛ جلسه‌ای را در هفته آینده با ستاد ملی کرونا و قرارگاه داریم و وضعیت را مرور می‌کنیم؛ اگر تغییراتی لازم باشد، تغییر می‌دهیم».

وی ادامه داد: «حکم قانونی این است که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شود و علتش هم این است که منفعت دانش‌آموزان از این طریق بهتر حاصل می‌شود، اطمینان بخش‌تر است و آرامش بیشتری خواهند داشت. اما اگر در زمان برگزاری امتحانات، با محدودیت مواجه شویم، تصمیم دیگری خواهیم گرفت یعنی ممکن است زمان برگزاری امتحانات این دو پایه را به تأخیر بیندازیم».

* حالا نوبت مجلس است؛ این گوی و این هم میدان

بر اساس پیگیری‌های فارس من که موضوعات در صورت کسب بیش از 50 هزار امضا، در صحن مجلس مطرح می‌شود، دیگر حالا نویت مجلسی‌هاست تا ببینیم آیا این خواسته دانش‌آموزان را می‌توان پیگیری کرد یا مثل سال گذشته، امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم به شکل حضوری برگزار می‌شود.

البته برخی نمایندگان مجلس چون علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس پیگیر ماجرا بودند و حتی به وزیر آموزش و پرورش نامه نوشتند و خواستار عدم برگزاری حضوری امتحانات در شرایط فعلی کرونایی شدند اما آموزش و پرورش از تصمیم خود برنگشته است.

در هر حال به نظر می‌آید فعلا زور امتحانات نهایی و پایه دوازدهم به کرونا نرسیده است و با این حساب، باید دید در این فضای نگران از بابت شرایط کرونایی، ستاد کرونا و مجلس در تعامل با آموزش و پرورش چه تصمیمی خواهند گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول