اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افتتاح مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان آیت الله روحانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این جراحی از جمله عمل‌های پر هزینه بوده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی در ایران بخش اعظم هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می‌شود بطوری که خانواده‌ها تنها حدود ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

افتتاح مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان آیت الله روحانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل طی گفت‌وگویی از افتتاح مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان آیت الله روحانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد و بیان کرد: این جراحی از جمله عمل‌های پر هزینه بوده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی در ایران بخش اعظم هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می‌شود به‌طوری که خانواده‌ها تنها حدود ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

وی اذعان داشت: با توجه به شیوع نسبتا بالای ناشنوایی در بچه‌هایی که به‌دنیا می‌آیند هر هزار نفر یک نفر ممکن است ناشنوا متولد می‌شوند، این بیماران باید در ۳ سال اول تولد شناسایی شوند و فورى درمان شوند، هر چه دیرتر تشخیص داده شوند توان و موفقیت عمل کمتر می‌شود.

جلالی تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز در بابل به‌عنوان قطب در استان‌هاى مازندران، گلستان و سمنان حدود ۷ میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهیم داد، در کشور سالانه حدود ۲ هزار نفرناشنوا به‌دنیا می‌آیند که حدود ۲۰۰_۱۵۰ نفر مربوط به این منطقه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: پیش بینى می‌شود در هر سال حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمار داشته باشیم که می‌توانند از این خدمت استفاده کنند و از مراجعه به تهران صرف‌نظر کنند.

* زمان طلایی برای موفقیت در جراحی کاشت حلزون مهم است

در ادامه دکتر سید بصیر هاشمی متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی گوش کاشت حلزون شنوایی کشور در  مراسم افتتاحیه اولین مرکز کاشت حلزون شنوایی در بابل اظهار کرد: بابل از چند سال پیش در اولویت راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی بوده است که امروز به‌عنوان پانزدهمین مرکز کاشت حلزون شنوایی کشور آغاز به‌کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر نیازی نیست هموطنان شمالی به تهران بیایند، افزود: منطقه‌ای که تحت پوشش مرکز کاشت بابل خواهد بود استان مازندران، گلستان و شهرهای همسایه است.

هاشمی با اشاره به تاریخچه کاشت حلزون شنوایی در ایران گفت: سابقه این کاشت در دنیا هم نسبتا جدید بوده و ایران توانست در این زمینه به رشد و شکوفایی خوبی دست پیدا کند.

رئیس کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی کشور اضافه کرد: شنوایی به عنوان یک حس برتر دارای اهمیت زیادی است و اهمیت این موضوع باعت شد تا مراکز کاشت حلزون در کشور توسعه یابد و امروز شاهد پانزدهمین مرکز شنوایی کشور در بابل باشیم.

این متخصص ادامه داد: مشکل شنوایی یکی از معلولیت های شایع است و از هزار نفر یک نفر نیاز به کاشت حلزون دارد، زمان طلایی برای موفقیت در این عمل بسیار مهم است و بهتر است کودکان زیر سه سال مورد جراحی قرار گیرند.

به گفته دکتر هاشمی، پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می‌گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق را فراهم می‌کند.

وی یادآور شد: کاشت حلزون شنوایی، بیشتر برای کودکانی که به صورت مادرزادی با ناشنوایی مطلق به‌دنیا می‌‌آیند، یا بزرگ‌سالانی که به‌علت تصادف یا بیماری شنوایی خود را از دست می دهند کاربرد دارد، همچنین هرچه این عمل جراحی در سنین کمتر انجام شود، نتایج بهتری دارد.

هاشمی تاکید کرد: با توجه به شیوع بالای ناشنوایی، سیاست‌ های کمیسیون کشوری کاشت حلزون شنوایی، توسعه منطقی مراکز کاشت در سطح کشور و دسترسی بهتر و آسان ‌تر نیازمندان به این خدمت است که ، با همت نیکوکاران عرصه سلامت و پزشکان مطرح کشور، در شهرهای مختلف کشور مشغول ارائه خدمت به بیماران است.

*انجام ۱۳هزار کاشت حلزون شنوایی در کشور

دکتر مسعود متصدی زرندی، رئیس بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان امیراعلم تهران نیز اظهار کرد: ایران به‌عنوان نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی خاورمیانه شروع به‌کار کرد و تاکنون  ۱۳هزار کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام داد.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز جراحى کاشت حلزون استان مازندران در بابل، افزود: با پیشرفت.های تکنولوژی و روش‌های نوین جراحی، می‌توان ناشنوایی را ریشه کن کرد. به عبارتی امروزه به کمک دانش و فناوری می‌توان تمامی انواع کاهش شنوایی را درمان کرد.

متصدی ادامه داد: از سال‌ها پیش در ایران به‌عنوان نخستین کشور خاورمیانه با انجام جراحی‌های کاشت حلزون به بخش وسیعی از ناشنوایان مادرزادی کمک شده است تا جایی که امروزه شاهد نتایج مثبت و قابل قبول این اعمال هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۴ سال پیش اولین مرکز کاشت حلزون خاورمیانه در کشور شروع به کار کرد، گفت: خوشحال هستیم که امروز پانزدهمین مرکز جراحى کاشت حلزون را در بابل راه‌اندازی می‌کنیم.

وی بیان کرد: تا امروز نزدیک به حدود ۱۳ هزارکاشت حلزون در کل کشور طول این سال‌ها انجام شده است، علل ژنتیک ناشی از ازدواج‌های خویشاوندی در کشور از دلایل کاهش شنوایی نوزادان به شمار می‌رود.

متصدی یادآور شد: ابتلا به بیماری‌های عفونی گوش نیز از دیگر علت‌های عمده ناشنوایی در کشور شناخته می‌شود که با این عمل می‌توان آن‌ها را درمان کرد و فردی سالم را وارد جامعه کرد.

رئیس بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان امیراعلم تهران ادامه داد: این عمل جزو یکی از عمل‌های پرهزینه بوده است که دولت برای رفاه حال بیمار بیشتر هزینه آن را پرداخت می‌کند و تنها بیمار مبلغ ناچیزی از هزینه درمان را پرداخت خواهد کرد‌.

این پزشک گفت: این مراکز به علت هزینه‌های گزافش بدون پشتیبانی خیرین سلامت عقیم خواهد بود و نیاز به توجه ویژه خیرین در این حوزه دارد، در دانشگاه‌هایى که توان علمی بسیار قوی دارند همچون دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌خواهیم این خدمات را ارائه و از مراجعه بیماران به تهران جلوگیرى کنیم.

*بابل مرکز ارجاعی کاشت حلزون در مازندران، گلستان و سمنان

همچنین، دکتر کیوان کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی و کوکلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: به لطف خدا بعد از پیگیرهای چند ساله و با همت مسئولین دانشگاه موفق شدیم اولین عمل جراحی کاشت حلزون را در بیمارستان روحانی بابل انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه این عمل برای اولین بار در این منطقه انجام شد، گفت: بیماران با مشکلات عدیده ای به مناطق دور دست می رفتند و مشکلات و مسائل مختلفی را طی می‌کردند که با راه‌اندازی این مرکز بیماران استان‌های مازندران، گلستان و سمنان به این مرکز ارجاع می‌شوند.

کیاکجوری با اشاره به اینکه درمان این بیماران زمان طلایی دارد که قبل از تکلم می باشد، گفت: خانواده ها باید در بدو تولد در مراحل غربالگری شنوایی بسیار حساس باشید، اگر بچه هایی که دچار اشکال هستند در غربالگری شناسایی نشوند در سنین بالا اعمال جراحی در این‌ها دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند موثر باشد‌.

این متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی تاکید کرد: والدینی که فرزاندشان کاندید این عمل می شوند باید همکاری موثر و تنگاتنگ با تیم جراحی و گفتار درمانی و غیره داشته باشند تا بتوانند از نتایج بسیار خوبی برخوردار شوند.

وی اذعان داشت: این عمل بسیار عمل پرهزینه‌ای است ولی هزینه آن برای خانواده‌ی بیماران پایین است چون توسط وزارت بهداشت و از طریق هیأت امنای ارزی با ارز دولتی پروتز تامین می‌شود.

گفتنی است؛ عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی برای دختر ۱۸ ماه بهشهری و پسر ۲۳ ماهه فریدونکناری در بابل با موفقیت انجام شد و بابل تبدیل به قطب کاشت حلزون در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان شد.


به گزارش فارس؛ این عمل توسط تیم جراحی به سرپرستی دکتر کیاکجوری  متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی و کوکلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی بابل و با حضور و نظارت دکتر سید بصیر هاشمی رییس کمیته علمی کاشت حلزون کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین دکتر مسعود متصدی زرندی استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و رییس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم و هیات همراه در بیمارستان روحانی بابل انجام شد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول