اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لغو موقت تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان راهبردی بودن همکاری واشنگتن با باکو، از لغو موقت تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری آذربایجان خبر داد.

لغو موقت تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه ایالات متحده  روز شنبه از تمدید ماده قانون ۹۰۷  مبنی بر لغو موقت تحریم تسلیحاتی جمهوری آذربایجان را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت که این تمدید از ۲۶ آوریل به اجرا درآمده است.

بر اساس این گزارش، ماده قانون ۹۰۷ حمایت از آزادی در سال ۱۹۹۲ تصویب شد که کمک مستقیم ایالات متحده به جمهوری آذربایجان را ممنوع می‌کند، مگر اینکه این کشور اقدام‌های قابل اثبات برای متوقف کردن همه محاصره‌ها و سایر استفاده از زور علیه ارمنستان و قره باغ کوهستانی را انجام دهد. اما کنگره در سال ۲۰۰۲ با اصلاح ماده ۹۰۷ به رئیس جمهور اجازه داد از این مسئله صرف نظر کند و اجازه کمک نظامی به جمهوری آذربایجان را بدهد، کاری که هر رئیس جمهور ایالات متحده سالانه آن‌را انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده برای مشارکت راهبردی خود با  جمهوری آذربایجان ارزش قائل است. آمریکا بیش از ۱.۵ میلیارد دلار کمک دوجانبه برای جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۲  به این سو فراهم کرده است ، از جمله بیش از ۶ میلیون دلار کمک مربوط به کرونا و حدود ۱۰ میلیون دلار کمک دو جانبه که  در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت.»

گفته می‌شود که مشارکت جمهوری آذربایجان در تامین امنیت انرژی اروپا از طریق خط لوله گاز جنوبی (SGC) و صادرات این کشور به بازار جهانی انرژی برای آمریکا حائز اهمیت است. از سویی دیگر روابط گرم ارمنستان با روسیه، از دیگر دلایل تلاش دولمتردان آمریکا در جلب نظر جمهوری آذربایجان است.

در حال حاضر جمهوری آذربایجان بزرگترین شریک تجاری آمریکا در قفقاز جنوبی به شمار می‌رود. حجم سرمایه  گذاری آمریکا در اقتصاد جمهوری آذربایجان ۱۳ میلیارد و ۶۰۰  میلیون دلار است که  بخش قابل توجه آن در صنعت نفت و گاز جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول