اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

پایان نشست وین؛ هیأت‌ها به پایتخت‌ها برمی‌گردند/گفت‌وگوها از جمعه آینده از سر گرفته می‌شود

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت و هیأت‌ها به پایتخت‌ها بر می‌گردند و مقرر شد گفت‌وگوها از جمعه آینده از سر گرفته شود.

پایان نشست وین؛ هیأت‌ها به پایتخت‌ها برمی‌گردند/گفت‌وگوها از جمعه آینده از سر گرفته می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین از سر گرفته شده بود، دقایقی پیش پایان یافت.

حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود.

گفتنی است با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرف‌ها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند.

طرف‌ها توافق کردند که در دور آینده گفت‌وگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در رأس هیأتی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و وزارت نفت برای شرکت در این دور مذاکرات وارد وین شد.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود. در همین راستا گروه کارشناسی سوم نیز نشست برگزار کرد.

از روز سه‌شنبه تاکنون نیز نشست‌هایی به صورت دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه بین هیأت ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد. از سوی دیگر امروز نیز نشستی بین گروه ۱+۴ با هیأت آمریکایی در وین برپا شد. نشست های دوجانبه جداگانه ای نیز با حضور عراقچی و انریکه مورا و همچنین اولیانوف برگزار شد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر امروز نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول