اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

ضرورت تعیین سقف زمانی برای مذاکرات

روند مذاکرات نشان می‌دهد که طرف مقابل می‌خواهد با پیچیده نبودن فرایند مذاکرات از طریق موضوع تحریم‌ها و مدت زمان راستی آزمایی ، تیم مذاکره کننده ایران را در مقابل یک کلاف سردرگم و پیچیده قرار داده و مذاکرات را به فرسایش بکشاند.

ضرورت تعیین سقف زمانی برای مذاکرات

 خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان، احمد بنافی: رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه روز پنجشنبه خود با بلومبرگ گفت که نگران است ایران اطلاعات ضبط شده را در صورت عدم توافق به موقع پاک کند و افزود امیدوار است این اتفاق نیفتد. وی همچنین گفت که اگر طرف‌‌ها موعد نظارت را از دست بدهند و گفتگو به نتیجه نرسد، به منظور تلاش برای دست یافتن به مصالحه‌ای دیگر به تهران باز خواهد گشت.

در این خصوص بخوانید:

۱-مطابق ماده شش قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی، ایران از پنجم اسفند ماه سال گذشته اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که بخشی از تعهدات برجامی بود را متوقف و پذیرش نظارت را در حد پادمانی اعلام کرد. بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس، دسترسی بازرسان به مستندات دوربین‌های نصب شده در تأسیسات هسته‌ای صرفاً مشروط به انجام تعهدات برجامی غرب گردیده و در غیر این صورت جمهوری اسلامی پس از ۳ ماه تصاویر ضبط شده را امحا و دوربین‌ها را جمع خواهد کرد. 

۲- (پنجم خرداد ماه) تاریخ انقضای توافق می‌تواند زمان اعلامی جمهوری اسلامی برای پایان مذاکرات ایران با ۴+۱ باشد؛ چراکه روند مذاکرات نشان می‌دهد که طرف مقابل می‌خواهد با پیچیده نبودن فرایند مذاکرات از طریق موضوع تحریم‌ها و مدت زمان راستی آزمایی ، تیم مذاکره کننده ایران را در مقابل یک کلاف سردرگم و پیچیده قرار داده و مذاکرات را به فرسایش بکشاند. 

۳- این مدل بازی همواره یکی از تاکتیک‌های غربی‌ها در مذاکرات است، تا با خرید زمان و فرسایشی کردن مذاکرات، مذاکره کنندگان و در کنار آنها افکار عمومی را خسته نموده و امتیاز بیشتری بگیرند.

۴- برای رهایی از این وضعیت و بر هم زدن بازی طرف مقابل، وزارت خارجه می‌تواند سقف زمانی برای مذاکرات اعلام نماید. ضرب‌الاجل زمانی می‌تواند پنجم خرداد ماه، بعنوان نقطه زمانی پایان بازی باشد، اینجاست که اراده آنان برای رسیدن به یک توافق واقعی و در عین حال مطلوب بر مبنای پیشرفت مذاکرات، نمایان می‌گردد.

 تعیین سقف زمانی برای گفتگو و عدم تمدید توافق میان ایران و آژانس در کنار اقدامات گذشته ایران مانند افزایش سطح غنی‌سازی و کاهش تعهدات برجامی، روند مذاکرات را حقیقی و رسیدن به یک توافق مطلوب را امکان‌پذیر خواهد کرد. در این میان توافقی برای ما مطلوب است که جمهوری اسلامی از مزایای آن به صورت عملی و نه صرفاً کاغذی منتفع شود. به عبارتی هیچ اقدامی اعم از تحریم، ترغیب، تهدید و تطمیع  نباید مانع از انتفاع جمهوری اسلامی از برجام  در آینده گردد. شرط دستیابی به آن هم در این است که اولاً اجازه ندهیم آمریکا بخشی از تحریم‌های خود را به بهانه واهی حفظ نموده و با نگه داشتن معماری و زیرساخت‌های تحریم‌ها، در فردای توافق تحریم‌های ملغی شده را مجدداً برگرداند و ثانیاً مذاکره کنندگان نباید در معمای پیچیده تحریم‌های تو در توی آمریکا با مذاکرات پی‌ در پی، چانه‌زنی را به فرسایش بکشانند؛ تعیین سقف زمانی این معادله را به نفع جمهوری اسلامی تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول