اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

حاج‌قاسم خط قرمز جوانان انقلابی است

مسئول امور بین‌الملل بسیج دانشجویی گلستان با اشاره به ضرورت برخورد قضایی با عاملان جسارت به ساحت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: همه باید بدانند حاج قاسم خط قرمز ماست و هیچ جسارتی را بر نخواهیم تافت.

حاج‌قاسم خط قرمز جوانان انقلابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بدون تردید نقطه عطف انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و نابودی و اضمحلال استکبار جهانی شهادت «سپهبد حاج قاسم سلیمانی» به دست شقی‌ترین اشقیای عالم بود که بار دیگر با خون خود درخت نهضت امام حسین (ع) را در این دیار پرمهر و ولایتمدار آبیاری کرد و گواه دیگری شد بر مظلومیت و حقانیت این نهضت و مسیر پرافتخار.

اما در روزهای گذشته انتشار فایل صوتی اظهارات یکی از وزرای دولت و بیان مطالبی به دور از شان «سردار دل‌ها» قلب همه مردم مومن و انقلابی این مرز و بوم را به درد آورده و هرکس در هر گوشه‌ای که هست با بغضی انقلابی در برابر این اظهارات موضع گرفته است.

از این‌رو با «فاطمه فغانی» مسئول امور بین‌الملل بسیج دانشجویی استان گلستان گفت‌وگویی صورت داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید:

* برجام عقب‌گرد هسته‌‌ای و دادن ابتکار عمل به دشمن بود

فارس: به نظر شما اصل برجام اقدام درستی بود و چه دستاوردهایی داشت؟

فغانی: قراردادی که در تاریخ ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۵ بین ایران و ایالت متحده آمریکا و گروه ۵+۱ امضا شد و بلافاصله در داخل کشور برخی جشن تصویب برجام را گرفته و آن را بزرگترین دستاورد تاریخ تلقی کردند به نظر می‌رسد آنگونه که بیان شد و توسط دست‌اندرکارانش گوش رسانه‌ها و تیتر روزنامه‌ها را کر کرد نه درست بود و نه موفق.

مفاد تعهدات نابرابر و نامتوازن این قرارداد در کنار عدم فرصت و امکان صحت‌سنجی توسط ایران در کنار شرایط یک جانبه و بی‌ضرر خروج برای آمریکا و کشورهای اروپایی تنها بخشی از ایرادات معاهده‌ای بود که ایران را به سمت عقب‌گرد هسته‌ای سوق می‌داد و ابتکار عمل و دست برتر مذاکره در آینده را نیز به گروه مقابل اعطا کرد.

اما اگر بخواهیم از دستاورد برجام صحبت کنیم قطعا مردم در ایران دستاوردی جز تشدید تحریم‌ها و لجبازی و دشمنی بیشتر آمریکا را ندیدند در حالی که دولت و دستگاه دیپلماسی همچنان خوشبین به برجام حرکت می‌کردند و این معاهده را دستاورد بزرگ قرن نامیده و از طرفی آمریکا ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه که در بند ۳۶ برجام آمده بود، تهدید می‌کرد.

فارس: آیا برگشتن به برجام در این برهه حساس کشور امکان‌پذیر و منطقی است؟

فغانی: ما در همان ابتدا نیز مخالف انعقاد چنین معاهده‌ای بودیم که تمام خطوط قرمز رهبری را نیز زیر پا گذاشته و با بی‌توجهی به منافع عمومی جامعه تنها به دنبال اهداف سیاسی و جناحی از آن بودند، امروز که دیگر به همگان ثابت شده است که  نه امضای کری تضمین است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نه می‌شود به شیطان بزرگ اعتماد کرد.

هرچند در شرایط اخیر دولت تلاش می‌کند در روزهای پایانی عمر خود با ظاهرسازی و جنگ رسانه‌ای هر طور شده با بازگشت اسمی به برجام خود را قهرمان جلوه داده و برای دوستانش در انتخابات آتی دستاویزی برای فرار از شکست ایجاد کند اما قطعا مردم با هوشیاری کامل این حربه را شناسایی خواهند کرد.

* رد شدن از خطوط قرمز نظام ماهیت حامیان برجام را نشان داد

فارس: آیا واقعا برجام تصمیم نظام بود؟

فغانی: قطعا نه، وقتی در این معاهده تمامی خطوط قرمزی که رهبری با ذکر آنها با برجام موافقت مشروط کردند زیر سوال رفته و هنگامی که کمیسیون ویژه برجام آن را رد کرده اما برخی در مجلس گذشته ظرف ۲۰ دقیقه برای منافع سیاسی خود برجام را به تصویب رساندند شک نکنید مجموعه نظام هیچ نقشی در تائید و تصویب این معاهده نداشته و به همین دلیل بود که بارها و بارها روند مذاکرات، خوشبینی مفرط دولت به آمریکا، عدم راستی‌آزمایی فعالیت‌های آمریکا و نقض خطوط قرمز عزت کشورمان مورد انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام قرار گرفت که جناب رئیس جمهور آنها را دلواپس نامیدند.

رهبری نیز که می‌فرمایند: مجموعه برخوردهای آمریکا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون، این تجربه مهم را به دست می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند زیرا آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست. برخی نگویند که پایبند نبودن به تعهدات، مربوط به این رئیس جمهور و به این دولت آمریکا است، خیر؛ دولت قبل هم که با ما مذاکره کرد، تقریباً به همین روش عمل کرد و آنها نیز برجام را نقض و ایران را تحریم کردند، با دولتی که معاهدات بین‌المللی را به‌راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد. تجربه برجام، جواب آن کسانی است که بارها می‌گفتند «چرا با آمریکا، مذاکره و تعامل نمی‌کنید؟»، بنابراین همه باید از این تجربه درس بیاموزند و بدانند که نمی‌توان با چنین دولتی تعامل و مذاکره کرد.

فارس: سرنوشت این موضوع را چگونه پیش‌بینی و تحلیل می‌کنید؟

فغانی: از ابتدای انقلاب اسلامی و در همه این مقاطع، رژیم آمریکا دشمن اصلی ملت ایران بوده و از همه ابزارها و ترفندهای سیاسی، اقتصادی امنیتی، نظامی و تبلیغاتی نیز استفاده کرده است اما در همه موارد هم شکست خورده است. جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا در ۴۰ سال گذشته همه مقاطع و حوادث گوناگون آنها را با قدرت و استقامت و با تدبیر پشت سر گذاشته و مقطع فعلی را نیز با قدرت و تدبیر، پشت سر خواهد گذاشت و مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.

* حاج قاسم باطل‌کننده سحر استکبار بود/ گفتمان حاج قاسم گفتمان عزت بود

فارس: نقش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در اقتدار سیاسی و رشد و  توسعه اقتدار ملی کشور چه بود؟

فغانی: از آنجایی که این انقلاب با مجاهدت مردم و رهبری امام خمینی (ره) محقق شده بود، مردم خود را صاحب انقلاب و حافظ آن می‌دانستند، از این‌ رو باید شرایط و زمینه‌های رشد این مردم و انقلاب اسلامی مهیا می‌شد تا این فرآیند به تکامل برسد.

بی‌شک امنیت اولین مولفه و اساس پیشرفت جوامع بشری است برای همین با این گفتمان انقلاب که مردم خود صاحب انقلاب بوده و باید خود نیز نگهبان و پاسدار آن باشند، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل و هم‌اکنون تبدیل به یکی از راهبردهای اصلی نظام که همان «امنیت خریدنی یا وارداتی نیست»، تبدیل شده است در سطح بین‌الملل و جهان از این رو با فروپاشی ارتش عراق بعد از حمله آمریکا به این کشور که به‌طور عمدی از سوی متجاوزان هدفمندانه پیگیری شده بود، باعث شد داعش سال ۲۰۱۴ با تعداد اندکی عناصر خود در مدت کوتاهی بخش‌های بزرگی را به اشغال درآورد و به نزدیکی شهرهای مهم اربیل و بغداد رسید.

اینجا بود که جمهوری اسلامی ایران با احساس خطر جدی و با این اصل که امنیت همسایه امنیت من و امنیت من امنیت همسایه است، ورود کرد و با نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در پایه‌گذاری و تشکیل بسیج مردمی (حشد الشعبی) که با فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی در برابر تروریسم زمینه آن ایجاد شده بود، ایده و راهبرد «امنیت باید داخلی و به دست خود محقق شود»، خطر بزرگ داعش دفع شد و سردار شهید سلیمانی با تجربه سال‌های متمادی به کشور بحران‌زده عراق در بازیابی امنیت آن کمک کرد.

بنابراین حضور میدانی سردار شهید سلیمانی در جبهه‌ها و حتی خط مقدم و ارتباط و تماس‌های فیزیکی از نزدیک در این امر بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد بسیج مردمی به‌سرعت متناسب با نیاز مناطق تشکیل شود. حاج قاسمی که امروز خط قرمز جوانان انقلابی و آزاده دنیاست.

 امنیت همان‌گونه که گفتمان منطقه‌ای ایران بر آن تاکید دارد، نه خریدنی است و نه قابل‌مذاکره و چانه‌زنی بر سر آن، بلکه بیش از هر چیزی متکی‌به‌خود و نه غیر است.

در یک‌کلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با جامه عمل پوشاندن به این گفتمان، مانع از تحقق طمع‌ورزی و نقشه‌های آمریکا در منطقه شد و بر بطلان آنها صحه گذاشت و آنها را مجبور کرد در عراقی که روزگاری بیش از ۲۵ هزار نیرو داشتند، به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

* قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

فارس: نظرتان راجع به صوت محرمانه منتشر شده از آقای ظریف چیست؟

فغانی: موضوع صوت منتشر شده وزیر امور خارجه کشور را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ نخست، نفوذ در دستگاه‌های دولت و سپس استفاده از عکس حاج قاسم و نشان دادن صمیمیت و رفاقت و در پشت صحنه ضربه به رفاقت.

اما مورد اول اثبات‌کننده ناکارآمدی دولت بوده که از هر وزارتخانه یک نفر جاسوس پیدا می‌شود و این ترکیب و امنیت هیئت دولت را بیش از پیش زیر سوال و ذره‌بین قرار داده است. اما باید دستگاه‌های نظارتی مربوطه بگردند و پیدا کنند که این یک گاف اطلاعاتی بوده یا از قصد منتشر شده است و به دست شبکه‌های معاند رسیده است.

دولتی که ادعا میکرد هیچ‌گونه نفوذی در سیستم خود ندارد اما بعدها از تیم مذاکره کننده تا دفاتر وزارتش جاسوس پیدا می‌شود غیر از این است که دیپلماسی را به باد داده است؟ این موضوع به هیچ وجه توجیه‌شدنی نیست.

اما مورد دوم بحث رفاقت و سوءاستفاده از عکس شهید حاج قاسم سلیمانی برای خریدن اعتبار و ... برای خودشان داغ دل ملت را زنده کرد. آنجا که پمپئو مدعی شد جزئیات ترور حاج قاسم را از ظریف بپرسید و جناب ظریف مدعی شد ما دیپلماسی را فدای میدان کردیم و هرچه میدان گفت ما انجام دادیم، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ استفاده از عکس حاج قاسم و تظاهر گرگ در لباس بره بودن تا به کی؟

فارس: سخن ناگفته‌ای اگر دارید، بفرمائید:

فغانی: در آخر توصیه ما به دستگاه دیپلماسی این است که مراقب باشند تا مبادا در اواخر وزارت خود لقب «نامرد میدان» را با خود در تاریخ ثبت نکنند و از قوه قضاییه نیز خواستاریم هرچه سریع‌تر عوامل این نفوذ را شناسایی کرده و مجازات مربوطه را اعمال کند البته تا زمانی که فرار از کشور صورت نگرفته چون ما در این سال‌ها به فرار عده‌ای از کشور عادت کردیم.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول