اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

عملیات مبارزه با آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های کردستان آغاز شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط‌ از مهمترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس است که عملیات مبارزه با آن در یک‌هزار و ۴۷۲ هکتار از جنگل‌های استان آغاز شد.

عملیات مبارزه با آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های کردستان آغاز شد

علی‌اکبر محمدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه مبارزه با آفت جنگل‌های مریوان، سروآباد و کامیاران آغاز شده است، اظهار داشت: این آفت در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

وی بیان اینکه این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود، افزود: در  ۹ هزار و ۳۴۴ هکتار از جنگل‌های استان عملیات پایش انجام و عملیات گیاه‌پزشکی با عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در یک هزار و ۴۷۲ هکتار انجام شده‌ است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با شروع تغییرات دما و رطوبت همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب‌پذیری درخت می‌شود.

محمدپناه یادآور شد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

 وی اضافه کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی BT که پودر قابل‌حل در آب است، بر اساس مقدار معین مصرفی سالیانه استفاده می‌شود اما امسال به دلیل خشکسالی موجود و تاثیر منفی آن بر این موضوع، به موقع این مبارزه شروع شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات کنترل بصورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس( دموکه) در فصل زمستان و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها خارج از جنگل در فصل پاییز در ۶۷۲ هکتار انجام شده است.

محمدپناه اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام کرد که بر اساس نتایج و گزارش بدست آمده، محدوده‌های آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار در جنگل‌های شهرستان مریوان، سروآباد و کامیاران در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس افزود: بارش سالیانه معادل ۲ برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش ۳۰ درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین ۴۰ درصد از آب کشور از ویژگی های عمده جنگل‌های زاگرس است.

محمدپناه تاکید کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می ‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از مردم و همیاران و دوستداران طبیعت جوامع و بهره برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارش تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب و درختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش سوزی را به سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

به گزارش فارس، از مجموع ۸۱ هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره‌بردار عرصه جنگلی کردستان است. 

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های کردستان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول