اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

جزئیات تشکیل صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی/ سعد: فقط تولیدکنندگان بخش خصوصی اجازه دریافت دارند

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا درخصوص راه اندازی صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و بودجه 1500 میلیارد تومانی که به آن اختصاص یافته توضیحاتی را ارائه کرد.

جزئیات تشکیل صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی/ سعد: فقط تولیدکنندگان بخش خصوصی اجازه دریافت دارند

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: اسفندماه سال گذشته بود که خط و نشان های جهرمی وزیر جوان ارتباطات برای صداوسیما به اوج خود رسید. او از مصوبه‌ای خبر داد که تصویب آن به گران شدن بسته‌های اپراتورها منجر می‌شد.

**آغاز شایعه درباره پولی که به جیب صداوسیما نرفت!

در این مصوبه آمده بود که حق الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.

این مطلب از سوی حامیان دولت به صورت گسترده ای انتشار یافت و این طور وانمود شد که این درآمد به جیب صداوسیما خواهد رفت!

**تکذیب نماینده مجلس

اما همان زمان سید محسین دهنوی نماینده تهران در مجلس در سخنانی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: در لایحه بودجه سال آینده درآمد دولت از دریافت عوارض از اپراتورهای همراه ۷ هزار میلیارد تومان درج شده است در حالیکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که دولت از اپراتورها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت می‌کند؛ لذا ۳ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت درآمد واقعی دولت از محل اپراتورها و آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده برای تولید محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: از آنجا که مجلس در حال بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه است، ممکن است ۳ هزار میلیارد تومان مذکور برای تولید محتوا نیز در نظر گرفته نشود و برای مصارفی مانند توسعه زیرساخت به کار گرفته شود، اما این اعتبار قطعا برای صداوسیما نیست.

دهنوی با تاکید بر اینکه این مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به صداو سیما پرداخت نمی شود، تصریح کرد: براساس پیشنهاد ارائه شده در مجلس ۲۸ درصدی که به عنوان عوارض از سوی اپراتورها به دولت پرداخت می‌شد به ۳۸ درصد افزایش یافت.

**جهرمی: بودجه فعالان فضای مجازی صداوسیما شفاف نیست

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و جهرمی به تازگی در سخنانی با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان فضای مجازی صداوسیما بیان کرد این هزینه معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه است، در حالیکه هیچ شفافیتی در این بخش وجود ندارد و نتیجه اش مشخص نیست.

او همچنین تاکید کرده که مقام معظم رهبری حکمی دادند که مدیریت صوت و تصویر فراگیر در لایه صدور مجوز و نظارت با صداوسیما باشد. البته ما به شکل گیری ساترا هم اعتراض داریم، بودجه ای به ساترا تخصیص یافته در حالیکه این سازمان نه اساس نامه ای دارد، نه تشکیلاتی دارد، معلوم نیست که ابعاد این سازمان چیست و قانونی برای آن وجود ندارد. در این شرایط، صداوسیما با حکم قانون، در قانون بودجه که یک ساله است و نه در قانون عمومی، متولی نظارت و صدو مجوز شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرده که اگر قرار نیست پولی به صداوسیما داده شود، پس هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که به فعالان فضای مجازی صداوسیما اختصاص یافته، برای کدام بخش است؟ البته این هزینه تخصیص یافته است و شاید صداوسیما موفق به دریافت ۱۵۰۰ میلیارد تومان نشود، اما معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه کل زیرساخت ها و مطالبات در بخش های فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای صداوسیما در نظر گرفته شده که بعنوان یک سازمان نامربوط، قانونی هم برایش وجود ندارد، اضافه کرد: اگر قانون وجود دارد که صداوسیما با چه مکانیزمی این ۱۵۰۰ میلیارد را می خواهد به بخش خصوصی بدهد، باید اعلام شود ضوابط آن چیست؟ کمیسیون تنظیم مقررات ساترا وظیفه اش توانمندسازی نیست، وظیفه اش تنظیم مقررات و نظارت بر اجراست. اجرا وظیفه وزارت ارشاد، وزارت ورزش جوانان و سازمان تبلیغات و بخش های دیگر است که مأموریت های اجرایی دارند.

**«ساترا» کجاست؟!

وزیر ارتباطات در حالی نسبت به ساختار ساترا اظهار بی اطلاعی می کند که این سازمان ساز و کار مشخصی دارد. نکته قابل توجه در تشکیل سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی این است که این سازمان با توجه به نظریه تفسیری مورخ ۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۲ خطاب به رئیس جمهور تشکیل شده است.

متن دستور رهبر انقلاب پیرامون «صورت و تصویر فراگیر» که به آن استناد شده نیز، بدین ترتیب است: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیری در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست.»

پس از این دستور، «ساترا» با قوت بیشتری کار خود را ادامه داد و تا کنون نیز رسانه‌های زیادی از این سازمان مجوز گرفته‌اند.

**دولتی‌ها از کی به تکاپو افتادند؟

اما دعوا سر این سازمان پس انتشار نامه‌ای بالا گرفت که از سوی آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده بود.

در این نامه که 28 دی ماه سال 98 با شماره 9000/178439/100 مورخ 98/10/28 به صورت رسمی منتشر شد، آمده است: مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است طی نامه ابلاغ شد.

ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است، هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیر مجاز است.

**راه اندازی صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا

اما درباره 1500 میلیار تومان بودجه ای که این روزها جهرمی روی آن مانور می دهد، با «علی سعد» معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا گفت و گو کردیم. او دراین باره توضیح داد: 1500 میلیارد تومان بودجه‌ای که برای فعالان فضای مجازی در بودجه امسال تصویب شده، مربوط به صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی است.

وی توضیح داد: این صندوق در حال حاضر تشکیل نشده و مرحله تدوین آیین نامه را سپری می کند. اعضای آن نیز متشکل از 5 نهاد دولتی و حاکمیتی نظیر وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه است و دبیری آن نیز با سازمان صداوسیما خواهد بود.البته همانطور که گفته شد، هنوز آئین نامه آن تکمیل نشده، وقتی جلسه اول تشکیل شود در گام نخست برنامه داخلی صندوق مصوب خواهد شد و در ادامه ساز و کار تدوین می شود. همچنین در صندوق 2 نماینده مجلس به عنوان ناظر حضور دارند که یکی از کمیسیون فرهنگی و دیگری از کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود که آنها هم هنوز انتخاب نشده اند.

 

**چه کسانی از تسهیلات صندوق استفاده می کنند؟

سعد در توضیح عملکرد این صندوق اظهارداشت: اعضاء این صندوق ماهی یکبار تشکیل جلسه خواهند داد و نسبت به موضوعات مطرح شده تصمیم گیری خواهند کرد. در این جلسات موضوعات اولویت بندی خواهد شد و در خصوص ارائه تسهیلات به شرکت های متقاضی تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: این اشتباه صورت گرفته که بناست 1500 میلیارد تومان گفته شده به جیب سازمان صداوسیما برود. این برداشت اشتباه است. در حقیقت این پول فقط در صندوق وجود دارد و اعضاء هیات امنای صندوق حق و اجازه برداشت به نفع سازمان متبوع خود را نخواهند داشت و این پول از طریق وام های کم بهره به تولیدکنندگان محتوا در بخش خصوصی داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساز و کار این صندوق مشابه صندوق نوآوری و شکوفایی است که از اوایل دهه نود شکل گرفت و در طول این سالها با ارائه اعتبارات و تسهیلات کم بهره شرکت های متقاضی و استارتاپ ها را مورد حمایت قرار می دهد. ساز و کار صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی نیز به همین شکل خواهد بود. همه تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی چه آنهایی که از طریق شرکت ها و پلتفرم های تولید حرفه ای فعالیت می‌کنند و چه آنهایی که در شهرستان ها هستند و شاید خیلی هم حرفه ای نیستند، می توانند از این اعتبارات استفاده کنند و شمولیت عام دارد.

**چه کسانی حق استفاده از تسهیلات را ندارند؟

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا تاکید کرد: از این صندوق دولتی ها و نهادهای حاکمیتی نمی توانند استفاده کنند و مصرف کنندگان و شرکت های خصوصی که وابستگی دولتی نداشته باشند، می توانند استفاده کنند. این صندوق در بودجه آمده و مبنا و الزام قانونی دارد و در شورای نگهبان نیز تائید شده است.

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که از این 1500 میلیارد که پرداخت آن یک بار در بودجه دیده شده، چیزی به سازمان صداوسیما تعلق نخواهد گرفت و هیچ نهادی اجازه برداشت از آن ندارد و صندوق با گردش مالی که از طریق ارائه وام ها و بازگشت اقساط آن خواهد داشت، به کار خود ادامه خواهد داد و امیدواریم به رشد تولید محتوا و افزایش سهم محتوای ایرانی در سبد مصرف کاربران کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول