اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

پیشروی 10 درصدی بانوان مخترع ایرانی در جهان/ سهم مهم زنان در بالا بردن شاخص توسعه و رشد و نوآوری

نسبت بانوان مخترع ایرانی 6 درصد بالاتر از متوسط جهانی قرار گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز گذشته در گزارشی که بنابه نتایج یک بررسی مبنی بر رصد آمار «پتنت» یا همان ثبت اختراع که توسط بانوان مخترع کشورمان انجام شده این خبر خوب را اعلام و آن را اتفاقی مهم در حوزه ثبت اختراع و نوآوری دانست.

پیشروی 10 درصدی بانوان مخترع ایرانی در جهان/ سهم مهم زنان در بالا بردن شاخص توسعه و رشد و نوآوری

به گزارش گروه خانواده خبرگزاری فارس، نسبت بانوان مخترع ایرانی 6 درصد بالاتر از متوسط جهانی قرار گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز گذشته در گزارشی که بنابه نتایج یک بررسی، مبنی بر رصد آمار «پتنت» یا همان ثبت اختراع که توسط بانوان مخترع کشورمان انجام شده این خبر خوب را اعلام و آن را اتفاقی مهم در حوزه ثبت اختراع و نوآوری دانست.این آمار با بررسی بیش از 2 هزار پرونده موجود به دست آمده و نتیجه رشد 6 درصدی بانوان مخترع ایران؛ جامعه آماری کانون پتنت نسبت به متوسط جهانی را نشان می دهد. طبق تحلیل و آمارهای دقیق ارائه شده توسط کانون پتنت ایران، نتایج بررسی ها جالب است و نشان می دهد در دنیا به طور متوسط پرونده های ثبت اختراع حدود 14 درصد است. در کشورهای پیشرو هم این رقم به 18 درصد نمی رسد با این حال این نسبت در کشورمان طبق جامعه آماری کنونی پتنت یا همان ثبت اختراع، 24 درصد و با اختلاف قابل توجه 6 درصدی فراتر از آمار کشورهای پیشرو همچنین 10 درصد بالاتر از متوسط جهان قرار گرفته است. با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های اصلی برآورد «توسعه» و «رشد و نوآوری» در هر کشور، میزان ثبت اختراعات است سهم بانوان در این زمینه یکی از شاخص های رصد و ارزیابی توازن جنسیتی در این حوزه به شمار می رود.

آمارها حاکی از این است که به طور متوسط در جهان در به ازای هر ۶ مخترع مرد، ۱ مخترع زن فعالیت می کند. برای یافتن سهم بانوان مخترع در ایران هم بررسی هایی انجام و مشخص شد به ازای  هر ۴ مرد مخترع یک زن مخترع وجود دارد که این تفاوت هم قابل توجه و سبب افتخار است. آمار جهانی نسبت یک به 6 و آمار کشورمان نسبت یک به 4 را نشان می دهند. یعنی بانوان مخترع کشور حضور و فعالیت چشمگیری در مقایسه با جهان و گذشته خود دارند.  در زمینه میزان مشارکت بانوان مخترع کشورمان هم نسبت به متوسط جهانی مشارکت بانوان در ثبت اختراع با هر مدل از مشارکت به استناد آمارها بالاتر از متوسط جهانی است. برآیند و تجمیع نتایج این سه آمار نشان می دهد،  شرایط فعالیت بانوان در این زمینه در کشورمان فراهم تر از گذشته است و حتی در جایگاه بالاتری نسبت به کشورهای پیشرو قرار گرفته. از آنجا که ثبت اختراعات، از شاخص های توسعه نوآوری هر جامعه است و هرچه تعداد افراد نوآور در هر کشور بیشتر باشد، حرکت آن به سوی رشد نوآوری و توسعه اقتصاد نوآوری محور، بیشتر می شود. این آمارها خبرهای خوبی در زمینه ثبت اختراع و توسعه اقتصاد نوآورانه با حضور و تاثیر بانوان خلاق و مخترع ایرانی به شمار می رود.

/انتهای پیام

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول