اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

درددل با تولیدکننده نوبرانه بهاری| از افزایش قیمت هزینه‌ها تا شکسته شدن زودهنگام قیمت محصول

سیدجمال حجازی یکی از تولیدکنندگان جویباری با دستان خالی و به‌دلیل علاقه وکشت توت فرنگی را 15 سال قبل با سطح زیرکشت ۳ هزار متر آغاز کرده و طی این سال‌ها با پشتکار و سخت‌کوشی کشت محصولش به سه هکتار رسیده است.

درددل با تولیدکننده نوبرانه بهاری| از افزایش قیمت هزینه‌ها تا شکسته شدن زودهنگام قیمت محصول

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، برداشت نوبرانه بهاری این روزهای در مزارع استان به اوج خود رسیده و تولیدکنندگان روزهای پرتب و تاب برداشت را تجربه می‌کنند.

توت‌فرنگی جز میوه‌هایی است که کشاورزان در سال‌های اخیر به کشت آن تمایل پیدا کرده و البته از رشد خوبی هم در مازندران برخوردار است.

البته کشاورزی شغلی پرزحمت است و تولید این محصول نیز دردسرهای زیادی دارد از شخم زدن زمین گرفته تا بوته‌کاری و سم‌پاشی و روزهای برداشت که تولیدکنندگان باید در زمان برداشت که حدود دو ماه طول می‌کشد کل وقت خود را در مزرعه سپری کنند.

*روزهای پرتب و تاب برداشت

سیدجمال حجازی یکی از تولیدکنندگان جویباری که ۱۵ سال است در زمینه کشت توت‌فرنگی فعالیت دارد در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: کشت توت‌فرنگی را از ۳هزار متر آغاز کردم و در حال حاضر ۳هکتار سطح زیرکشت توت‌فرنگی است البته در برخی از سال‌ها بیشتر بود امسال به‌دلیل شرایط این میزان از اراضی را به کشت توت‌فرنگی اختصاص دادم.

 

باتوجه به شرایط کرونایی و مشکلات کارگری شرایط کاری تغییر کرده و شاهد بروز مشکلاتی هستیم ولی خدا را شکر .

این تولیدکننده اضافه می‌کند: برداشت توت‌فرنگی امسال از ۱۷ فروردین آغاز شده و به مدت ۵۰ روز تا اوایل خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

*شکسته شدن زودهنگام قیمت محصول

معمولا روزهای اوایل که این محصول وارد بازار می‌شود و قیمت آن نوبرانه است تولیدش باتوجه به هزینه‌های بالا به صرفه است ولی خیلی خود با عرضه محصول قیمت‌ها می‌شکند و شاهد کاهش قیمت هستیم به‌طوری‌که که در پایان باتوجه به افزایش قیمت‌ها هزینه‌ها را باید از جیب پرداخت کنیم.

حجازی ادامه می‌دهد: قیمت هزینه‌ها بسیار بالا است و اگر شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در مسیر تولید نباشیم متضرر خواهیم شد.

*با دستان خالی وارد این کار شدم

وی گریزی به ۱۵ سال قبل زد، زمانی که باتوجه به علاقه شدید تولید این محصول را آغاز کرد و بیان می‌کند: با دستان خالی و به‌دلیل علاقه وارد این کار شدم و با سطح زیرکشت ۳ هزار متر تولید را آغاز کردم و در طی این سال‌ها مهم‌ترین مشکل ما این بوده که قیمت محصول خیلی زود می‌شکند.

برای اینکه کسب و کارم را گسترش دهم و همچنین با توجه به شرایط این میوه بحث بسته‌بندی را در کنار برداشت محصول در دستور کار قرار دادم که با حمایت‌های خوب موفق به دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید با کارمزد چهار درصد شدم و همین موضوع موجب رشد و پیشرفتم در عرصه تولید شد.

 

*توانستم با دریافت تسهیلات کسب و کارم را گسترش دهم 

برخی از تولیدکنندگان همچنان به‌صورت سنتی دارند کار می‌کنند ولی با حمایت توانستیم کسب و کارمان را گسترش دهیم که جای تقدیر و تشکر دارد. همچنین در کنار کارگرانی که در فصل برداشت مشغول برداشت محصولات هستند که روزانه متغیر است چهار نفر به‌صورت ثابت روی بسته‌بندی کار می‌کنند.

باتوجه به اینکه چهار هکتار مزرعه مرکبات هم دارم این افراد بسته‌بندی مرکبات را نیز در دستور کار دارند و در طول سال فعال هستند.

*برای اینکه طرحم را زمین نگذارم نیاز به حمایت دارم

این کارآفرین موفق در پایان گفت: به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌ها نیاز به حمایت داریم تا این طرح را به زمین نگذاریم بلکه بتوانیم گسترش دهیم و امیدواریم مسؤولان همانند گذشته از تولید و تولیدکنندگان حمایت کنند.

*۱۵۰۰ هکتار از مزارع مازندران زیرکشت توت فرنگی

هادی ایزدی امیری مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سطح کشت توت‌فرنگی استان یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی افزود: این میزان سطح زیر کشت ۶۰۰ هکتار در شهرستان بابلسر، ۳۵۰ هکتار در شهرستان سیمرغ، ۲۰۰ هکتار در شهرستان جویبار، ۱۵۰ هکتار در شهرستان قائمشهر و ۲۰۰ هکتار به سایر شهرستان‌های استان مازندران است.

 

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تولید کل استان ۱۳هزار و ۵۰۰ تن است، اضافه کرد: عملکرد این محصول در هکتار ۹ تن است.

ایزدی در ارتباط با سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران در زمینه توت فرنگی، تصریح کرد: کمک در صدور مجوزهای تولید محصول گواهی شده و فاقد باقیمانده سموم، کمک در صدور مجوز گلخانه و سایبان و پرداخت تسهیلات بانکی تبصره ای با هدف تولید محصول خارج از فصل و مصونیت محصول از تنش‌های محیطی و کمک در شکل‌گیری صادرات از طریق تنها پایانه صادرات میوه کشور واقع در استان مازندران است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول