اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

متفکرآزاد: باید به سمت نظام تعلیم و تربیت اسلامی برویم/ صحرایی: در عرصه تعلیم و تربیت دچار غفلت شده ایم

میزگرد « اولویت های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه برگزار شد.

متفکرآزاد: باید به سمت نظام تعلیم و تربیت اسلامی برویم/ صحرایی: در عرصه تعلیم و تربیت دچار غفلت شده ایم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میزگرد « اولویت های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور روح الله متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی و محمدطیب صحرایی مدیرعامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) برگزار شد:

* عملیاتی کردن و تحقق سند بنیادین

محمد طیب صحرایی مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق(ع) در این نشست با تاکید بر اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در کشور بیان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش عدم درک اهمیت جایگاه به وسیله چند طبقه اثرگذار در کشور است. یک طبقه، طبقه بالا دست آموزش و پرورش کشور هست یعنی روسای قوای سه گانه به ویژه رئیس جمهور و در طبقه دوم اثر گذاران میانی آموزش و پرورش است. در طبقه سوم هم خود آموزش و پرورش قرار دارد که متاسفانه خود آنها  جایگاه آموزش و پرورش را قبول ندارند.

وی افزود: اگر ما بعضی از ناکارآمدی ها را در کارکردهای آموزش و پرورش می بینیم باید ریشه آن را به قدری بالاتر شناسایی کنیم. اهمیت دهی به جایگاه شایسته آموزش و پرورش لایه اصلی این ماجراست که یکی از شاخه های آن عدم اهمیت دهی مناسب به تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است.

* اقدامات دولت آینده در جهت استقرار زیر نظام های سند تحول

روح الله متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هم بیان کرد: توقع داریم آن چیزی را که در سند تحول بنیادین نوشته شده، انجام گیرد. باید سعی کنیم به سمت نظام تعلیم و تربیت اسلامی پیش برویم .
برای پیاده کردن این سند و سایر رویکردها باید تغیر نگاه به وجود بیاید.

وی افزود: مسئولین باید بپذیرند که در سیستم آموزش و پرورش وظیفه ای به نام هدایت نسل داریم وظیفه ای به نام تربیت نسل داریم و وظیفه تمدنی تربیت داریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چگونه سند تحول را پیش ببریم؟ گفت: بعد از صحبت درمورد سند 2030 و امثال اینها خیلی ها به دنبال گزاره می گردند تا آن گزاره را حل کنند در حالی که گذاره مسئله نیست بلکه در تعلیم و تربیت نظام موضوعیت دارد.

* اهمیت کمبود معلم در سیاست های آموزشی دولت آینده

متفکر آزاد اظهار داشت : واقعیت این است که ما ده ها هزار نیرو در بدنه نظام تعلیم و تربیت کمبود داریم. چگونه این مشکل را حل کنیم؟ آیا می توان با استفاده از نیروهای بازنشسته این مشکل را به تاخیر انداخت؟ گرچه می توان با تاخیر اوضاع را ساماندهی کرد اما این مشکل به طور کامل رفع نخواهد شد.

وی افزود: مشکل بزرگ تر در فضای آموزش و پرورش بسیار فراتر از استخدام معلمان است. فرض کنید همین امروز تمام کمبودهای نظام تربیتی را جبران کنیم و معلم استخدام کنیم نکته حائز اهمیت این است که این معلمان چه نظام شایستگی دارند؟ چگونه جذب شدند؟ چگونه ارتقا پیدا می کنند؟
مهم تر اینکه این جامعه چند صد هزاری معلمان چه احساس هویتی دارند؟ این مجموعه صرفا خودشان را مثل سایر کارمندان می دانند  و یا خودشان را در صف مقدم جبهه تعلیم و تربیت تصور می کنند؟

وی در ادامه افزود: مشکل نظام تعلیم تربیت را فقط به تعداد آنها تقلیل ندهیم زیرا همین جامعه بزرگ معلمی که در حال حاضر داریم به نظر می رسد ساماندهی درستی ندارند. آنها نگاه هویتی متفاوتی ندارند و خودشان را رهبران فکری جامعه نمی دانند و این مشکل عمیق تری است.

متفکرآزاد خاطر نشان کرد: اساسا تربیت امری است معلم و مربی محور است و اگر این محوریت را جدی بگیریم بسیاری از سوالات ما عمیق تر و گسترده تر خواهد بود و نظام تربیتی ما از دایره تعداد نظرات خیلی وسیع تر خواهد شد.

متفکر آزاد بیان کرد: از نظر علم و فرهنگ قطعا دانشگاه فرهنگیان مهم ترین جایگاه است بدین جهت که وقتی شما ادعا می کنید یک نظام تعلیم و تربیت ساختار سازی می کنید و بخواهید محتوایی بدست آوردید، بدون سامانه تعلیم و تربیت و بدون استاد و معلم امکان پذیر نیست.

وی افزود: در نظام تربیتی ما تربیت با تعلیم عجین است و در برخی حوزه ها مکمل یکدیگر اند در این صورت شک نکنید که وجود یک دانشگاهی به اسم فرهنگیان از واجبات است اما متاسفانه این دانشگاه مدتی کم رونق شد و از رده خارج شد و این خلع را ما داشتیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر نگاه بلند مدت و درست تعلیم و تربیت داریم باید به این سمت برویم که معلم های مان را درست تربیت کنیم این اصل است و ایجاب می کند که با برنامه ریزی عمل کنیم که بتوانند فرزندانمان را درست تربیت کنند این نیاز ما است و برای این نیاز باید ما به سمت اعتلای کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان برویم.

وی یکی از اقدامات دولت بعدی را افزایش کمی و کیفی نیروی دانشگاه فرهنگیان دانست و بیان کرد: اگر نیاز است که دانشجو معلم به یکباره گرفته بشود و ظرفیت وجود برای دانشگاه فرهنگیان وجود نداشته باشد پس حداقل ۶۰ درصد نیرو باید از دانشگاه فرهنگیان اخذ شود ۱۴۰ درصد مابقی از طریق یک آزمون جامع گرفته بشود.

* اقداماتی که باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد

صحرایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درباره اقدامات دولت جدید ما امیدواریم به لطف الهی و جهادگران سلامت بتوانند به زودی واکسن را به مردم برسانند و شرایط متفاوتی در فضای آموزشی داشته باشیم اما اگر این بیماری تداوم پیدا کرد این شرایط باید جبران شود و چند کار باید انجام شود یکی از آنها فعال سازی ظرفیت های مکمل و جایگزین آن چیزی است که ما امسال و مدتی هست که روی آن حرکت کردیم.

* سعی شد آموزش و پرورش بین فشارهای بودجه گم نشود

متفکر آزاد با بیان این که در بودجه امسال با مشکلات جدی مواجه بودیم بیان کرد: یکی از آنجاهایی که سعی شد بین فشارهای بودجه گم نشود، آموزش و پرورش بود. هم کرامت و معیشت معلمین دیده شد، برای رتبه بندی رقم کنار گذاشته شد، برای همسان سازی ها اقداماتی انجام شد و هم در حوزه نیازهای آموزش و پرورش مثلا فرض بفرمایید نیازهای گرمایش کلاسهای درس و مدارس رقم های درشت گذاشتیم.

*وابسته کردن نظام تعلیم و تربیت کشور به فضای مجازی یک اشتباه راهبردی بود

صحرایی بیان کرد: وابسته کردن نظام تعلیم و تربیت کشور به فضای مجازی، یک اشتباه راهبردی بود. می توانستند تمام بار را بر دوش فضای مجازی نگذارند و بیشتر از شبکه های تلویزیونی استفاده کنند. البته نکته دیگری که وجود دارد تا قبل از موج چهارم، می توانستند برای بالا بردن کیفیت آموزشی در شهر های آبی یا زرد ترکیبی از آموزش  تلویزیونی، رادیو و حضور معلمان را داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر دقت کنیم می بینیم که از لحاظ کیفی، فاصله آموزش مبتنی بر فضای مجازی تا ارائه جزوه به دانش آموزان چقدر زیاد است! می فرمایند زمانی که دسترسی نبوده جزوه دادیم. خب اگر نظام تعلیم و تربیت ما می تواند کارش را با جزوه حل کند آن وقت چه نیازی است به چند صدهزار معلمی که وجود دارد! 

وی گفت: چون  انتخاب اول صحیح نبوده، مجبوریم با بدترین جایگزین ها جبران کنیم. یعنی چون سیستم ما به سمت شبکه فضای مجازی و شبکه شاد و امثال این ها رفت و حال که جوابی حاصل نمی شود، رفع تکلیف می کنیم و جزوه می دهیم، در حالی که این را صرفا برای رفع تکلیف و ارائه گزارش باید تلقی کرد.

صحرایی گفت: آنچه که در فضای فعلی کشور قابل ملاحظه است، این است که ما متاسفانه به دلیل مشکلات فراگیر اقتصادی و نیازهای فوری تری که در کشورمان به وجود آمده است، در عرصه تعلیم و تربیت دچار یک سری غفلت های چندگانه شده ایم.

وی در ادامه افزود: علیرغم تاکیدهای عقلی و نقلی که ما هم عقلا می دانیم متوجه باید باشیم که نظام تعلیم و تربیت کشور سرمایه گذاری برای آینده زندگی ما است. هم اینکه در آیات و روایات تاکیدهای قطعی داریم به اینکه تعلیم و تربیت مهم ترین دغدغه ی تمام انبیاء و اولیاء الهی بوده است.

صحرایی بیان کرد: اگر ما امروز یک فضای مجازی ایمن تر از شرایط موجود داشتیم، وضعمان خیلی بهتر بود. اگر با دقت بیشتر به این موضوع بپردازیم زمانی ممکن است کرونا و کلاس های غیر حضوری نباشد، در این صورت باید فکری به حال فرزندانی که به فضای مجازی عادت کرده اند و مدتی از کلاس های حضور دور بوده ان را از این فضا بیرون آورد و با محیط قبلی سازگار کرد که طبیعتا کار دشواری است.

وی گفت: مهرماه ۱۴۰۰ دانش آموزی که قبلا عادت کرده است ۷-۶ ساعت در فضای مجازی باشد، با گفتن ما، از آن فضا به سختی بیرون می آید و اگر بیرون بیاید آن اتصال فکری به کلاس حضوری را به خوبی نمی تواند برقرار کند.

وی افزود:  باید مجلس قانونی تصویب کند و آن را با فوریت به تصویب بگذارند. این کاملاً شدنی است اما اهتمام به آن وجود ندارد. وقتی جلسات اصلی برای تصمیم گیری در این موضوع با تاخیر های متعدد برگزار می شود، پس مجلس باید قانون گذاری کند و قوه قضاییه  کسانی از کسانی که قانون را اجرا نکردند یا تخریب کردند پاسخ بخواهد.

* برگزاری کلاس های جبرانی سال تحصیلی کرونا

صحرایی گفت: برای دولت آینده مانند زمان هایی که تعطیلی از پیش تعیین شده به علت برف یا آلودگی پیش می آمد و مدارس تعطیل می شد، بعد از دوران کرونا نیز باید کلاس های جبرانی برای کمبودهای آموزشی در نظر داشت.

وی افزود: وزیر بعدی و دولت بعدی باید جبرانی سال تحصیلی کرونا بگذارند. این دوران جبرانی برای کل دانش آموزان کشور یک معنای عمومی دارد با یک تفاوت هایی که یک ارزیابی را خواهد داشت و همچنین یک معنای ویژه در برخی فعالیت هایی که آسیب بیشتری دیدند، دارد که مهارت آموزی دانش آموزان یکی از آنهاست.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول