اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

فارس من| «کوچه های آسمانی» قم الگویی برای کشور

اجرای طرح جدید «کوچه های آسمانی» در قم می تواند ضمن ایجاد هم افزایی همه دستگاه های استانی در امر مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، الگویی برای همه مناطق کشور در این موضوع باشد.

فارس من| «کوچه های آسمانی» قم الگویی برای کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «تقدیر از اجرای طرح ارزشمند کوچه های آسمانی توسط مدیریت شهری قم»، خبرگزاری فارس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد.

در همین چند روز اخیر بود که آیین رونمایی از طرح جدید تابلو کوچه ‌های مُزیّن به نام شهدا با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همچنین برخی مسؤولان استانی و ملی در حسینیه امام خامنه ‌ای گلزار شهدا علی بن جعفر(ع) قم برگزار شد تا تابلو کوچه های شهدا علاوه بر مزیّن شدن به عکس شهید، اطلاعات دیگری مانند محل شهادت، تاریخ شهادت، سن شهید و عضویت وی را نیز بر خود ببیند.

همچنین تابلوها در این طرح جدید به کد QR نیز مجهز شده اند تا هر یک از شهروندان و هموطنان بتوانند با استفاده از این کد و تلفن همراه خود، به اطلاعات بیشتری از هر شهید مانند زندگینامه، وصیت نامه، خاطرات و تعداد بیشتری از عکس های ثبت شده از وی نیز دسترسی داشته باشند.

 

مدیریت شهری قم، پیشتاز در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

البته باید اذعان داشت که مدیریت شهری قم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تنها به این برنامه بسنده نکرده، بلکه در طول سال های اخیر و در قالب برنامه های متعددی مانند رونمایی از اِلِمان های شهری، تندیس های حجمی، سردیس ها، دیوارنگاره ها، فیلم های مستند، کتاب ها و پادکست های صوتی و یا افتتاح خانه موزه شهیدان شاخص قم و دیگر برنامه ها، اهتمام خاصی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته است.

شهردار قم هشت سال جنگ تحمیلی را لیله ‌القدر انقلاب اسلامی می داند و می گوید: عصاره این لیله‌ القدر، فرهنگ ایثار و شهادت است که امنیت امروز ما نیز مرهون همین فرهنگ است، فرهنگی که تضمین‌ کننده دوام انقلاب اسلامی نیز هست.

سید مرتضی سقائیان نژاد همچنین برگزاری مراسم بزرگداشت و یادآوری یاد شهدا را یکی از عوامل زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه عنوان می کند و می گوید: توفیق ادامه دادن راه شهدا، منت و هدیه ‌ای از طرف خود آنان است، ضمن آن که مجموعه مدیریت شهری قم با توسل به سیره شهدا و با هدف خدمتگزاری به شهروندان تلاش کرده و می کند تا بخشی از کمبودهای شهر را جبران کرده و شهری در شأن حرم اهل ‌بیت (ع) بسازد.

وی در عین حال فرهنگ ایثار و شهادت را سبب تحرک در جامعه بر می شمرد و اضافه می‌کند: ادامه حیات کشور به فرهنگ شهید و شهادت وابسته است، ضمن آن که انسانیت خودمان نیز به همین فرهنگ وابسته است و از این رو وظیفه مدیریت شهری قم از جمله شورا و شهرداری در شهر کریمه اهل‌ بیت (س) این بوده که فرهنگ شهید و شهادت با مؤلفه هایی مانند توکل به خدا، تزکیه نفس، ترجیح منافع نظام بر منافع شخصی، خدمتگزاری، مردمداری، استقامت در راه رسیدن به هدف، انصاف، ذلت گریزی، نترسیدن از مرگ، ساده زیستی، انصاف، خطرپذیری، انتقادپذیری و عدم دنیاپرستی ترویج داده شود.

شهردار قم ادامه می دهد: اجرای برخی پروژه ها مانند افتتاح پارک بزرگی به یاد شش هزار و ۹۰ شهید استان که در آن برای هر یک از شهدای استان، یک درخت کاشته شده و می شود و یا ساخت بوستان شهید زین‌ الدین به‌ عنوان یکی از زیباترین بوستان ‌های شهر و یا بهره برداری از خانه شهیدان زین‌ الدین در همین راستا بوده است.

 

طرح «کوچه های آسمانی» باید به یک مطالبه سراسری تبدیل شود

و اما طراحی جدید تابلو کوچه های مزین به نام شهدا در قم و آغاز عملیات اجرایی نصب این تابلوها با محوریت کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم و با همکاری برخی نهادها مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس محقق شد که در این باره رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر در سخنانی می گوید: این طرح از حدود دو سال پیش مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم همزمان با اجرای مراحل مختلف آن در شهر مقدس قم، یک مطالبه عمومی نیز در سطح کشور برای اجرای این طرح شکل بگیرد و قم بتواند به عنوان الگو برای سایر شهرهای کشور شناخته شود.

سید مجتبی سبحانی ثابت ادامه می دهد: این طرح در فاز نخست برای حدود دو هزار تابلو معابر شهری که یک یا دو شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند اجرایی می شود، ضمن آن که در فاز بعدی این طرح مقرر شده است تا برای کوچه های با بیش از دو شهید، تابلویی با عنوان «بیت الشهید» در کنار درب منازل خانواده معظم شهدا نصب شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم همچنین می گوید: این طرح در ادامه مسیر خود به تابلوهای میادین، خیابان ها و بلوارهای شهری مزین به نام شهدا خواهد رسید و در این تابلوها نیز تغییراتی صورت خواهد گرفت.

سبحانی ثابت در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره این که چه طرحی برای نامگذاری سایر معابر شهری به نام شهدا وجود دارد بیان می دارد: استان قم حدود ۶ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، اما کوچه های نامگذاری شده به نام شهدا حداکثر دو هزار مورد است.

وی ادامه می دهد: پیشنهاد مدیریت شهری آن است که مساجد و یا پایگاه های بسیج در هر محله، لیست شهدای محله خود را که کوچه ای به نام آنان نامگذاری نشده به کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر تحویل دهند تا مراحل شناسایی و نامگذاری کوچه به نام این شهیدان عزیز نیز در این کمیسیون و از طریق نهادهای ذیربط پیگیری و دنبال شود.


تحویل سند هویتی هر کوچه به خانواده شهدا

در عین حال در این طرح جدید، سند هویتی کوچه های مزین به نام شهدا در قم نیز رونمایی شده است که به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم، این سندها با عنوان «کوچه های آسمانی» در حال تحویل به خانواده معظم شهدای شهر است.

مهدی کلانترزاده در این باره اضافه می کند: در این اسناد که منطقه شهرداری و نشانی کوچه در آن ذکر شده، آمده است:

«خانواده محترم شهید سرافراز (نام شهید)، با سلام و تحیت، شهر مقدس قم، خاستگاه انقلاب بوده و در تاریخ تمدن ایرانی و اسلامی جلوه ‌ای ویژه داشته و نام امام راحل (ره)، مقام عظمای ولایت امام خامنه ‌ای و شهدا همواره پیوست انقلاب اسلامی است. شهید، هنرمندی است که با لبیک‌ گویی به ندای حق ‌تعالی جلوه زیبای بندگی را در آینه شهادت به تصویر کشید. شهادت نشانه ‌ای از اعتماد متقابل انسان و خداوند است و هدیه زیبای الهی به بنده خالص است که فهم، از صعود به قله رفیع آن عاجز است و خدمت به شهدا و خانواده آنان توفیقی الهی است.

حال، کوچه و خیابان ‌های شهرمان با نام زیبای شهدا آذین می ‌یابد تا یادمان باشد که از رهگذر کلام شهید به منزل می ‌رسیم. با عنایت به مصوبه شورای اسلامی شهر مقدس قم در راستای نامگذاری و اجرای طرح «کوچه‌های آسمانی»، معبری از شهرمان به نام شهید عزیزمان (نام شهید) زینت می‌یابد.

ضمن ادای احترام به ساحت این شهید عالی ‌مقام و خانواده مکرمش افتخار و مباهات می ‌کنیم و امیدواریم این اقدام در مناسبات بین نسلی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر و ماندگار گردد.»

 

تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت

و اما ذکر نام و فرهنگ ایثار و شهادت در قم با کنگره ملی شهدای استان گره خورده است که در این باره احمد حاجی ‌زاده به عنوان دبیر این کنگره به اهمیت نصب تابلوهای جدید کوچه‌ های شهید در قم اشاره می کند و می گوید: در جامعه کنونی و فضای فرهنگی و اجتماعی موجود، دشمنان با تمام توان کار می ‌کنند تا ذهنیت نوجوانان و جوانان ما را به سمت فرهنگ غربی سوق دهند و از فرهنگ اصیل اسلامی که همان فرهنگ ایثار و شهادت است محروم کرده و آنان را نسبت به شهدا بی ‌تفاوت کنند.

وی البته در کنار برنامه ریزی دشمنان برای کمرنگ کردم فرهنگ ایثار و شهادت به برخی کوتاهی ها از سوی برخی مسؤولان نیز در این زمینه توجه می دهد و می آورد: طرح جدیدی که در قم برای معرفی شهدا در قالب نصب عکس شهدا بر روی تابلوها و بر سرکوچه‌ ها صورت گرفته و مردم می‌ توانند از طریق آن به سیره، سبک زندگی و وصیت ‌نامه شهدا دسترسی پیدا کنند بسیار باارزش است.

دبیر کنگره ملی شهدای استان قم با بیان این که این طرح در کشور برای نخستین بار با همکاری دستگاه‌ های متولی حوزه ایثار و شهادت انجام‌ شده است ابراز امیدواری می کند این طرح بتواند نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف خود را نیز برطرف کند.

کوتاه سخن آن که طرح «کوچه های آسمانی» در قم در حال سپری کردن نخستین مرحله از مراحل مختلف خود است، طرحی که می تواند در ادامه مسیرش علاوه بر ایجاد هم افزایی در بین نهادهای فرهنگی استان، سبب ایجاد وحدت رویه در سطح کشور و اجرایی شدن هرچه بهتر مجموعه طرح های مروّج فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

انتهای پیام/2258/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول