اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رزمایش ناو هواپیمابر بومی چین در نزدیکی تنگه تایوان

به دنبال افزایش تنش‌ها و تحرکات دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی، ارتش چین از رزمایش ناو هواپیمابر بومی این کشور در این منطقه خبر داد.

رزمایش ناو هواپیمابر بومی چین در نزدیکی تنگه تایوان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ارتش خلق چین از برگزاری رزمایش ناوگروه هواپیمابر این کشور در آب‌های دریای چین جنوبی خبر داد. 

براساس گزارش روزنامه آساهی، ناو هواپیمابر بومی «شاندونگ» چین به همراه ناو گروه همراه آن در پاسخ به تحرکات دریایی آمریکا در نزدیکی جزایر مورد مناقشه این کشور با ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان یک رزمایش نظامی برگزار شده است. 

ناوگروه‌های نیروی دریایی آمریکا از ابتدای سال جاری میلای چند بار وارد آبهای مورد مناقشه چین شده که با اعتراضات شدید پکن مواجه شده است.

ناو هواپیمابر شاندونگ که توسط متخصصان چینی ساخته و راه اندازی شده است از سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده و دومین ناو هواپیمابر بومی این کشور محسوب می‌شود.   

سخنگوی ارتش چین، برگزاری این رزمایش را یک رزمایش آموزشی عادی و در راستای برنامه‌های سالیانه ناوگروههای چینی خوانده است. 

«گوا شیوچنگ» گفته، این رزمایش حق قانونی چین است که در راستای منافع و تواناییهای خود برای حفط حاکمیت ملی و امنیت خود است.

وی با اشاره به اینکه چین امیدوار است که جهان این رزمایش را از دیدگاه عقلانی و منطقی ببیند تاکید کرد که نیروی دریایی ارتش خلق چین به این رزمایشها مطابق با برنامه سالیانه خود ادامه خواهد داد. 

چین ماه گذشته اعلام کرده بود که به دنبال تشدید تنشها در تنگه تایوان، نیروی دریایی این کشور زمایشهای مشابه بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است.

اخیرا و همزمان با شدت گرفتن هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یک هیات سه نفره شامل مقام‌های پیشین سنا و وزارت خارجه را عازم این جزیره کرد.

تا قبل از روی کار آمدن ترامپ مقامات آمریکایی براساس «سیاست چین واحد» از دیدار با مقامات تایوانی خودداری می‌کردند. اما در دولت ترامپ چندین مقام واشنگتن به تایوان سفر کرده و این دستورالعمل را نقض کردند. پکن همواره هرگونه تماس میان مقامات آمریکایی با مقامات تایوانی را رد می‌کند. 

علاوه بر این، تحرکات ناوهای آمریکایی از زمان روی کار آمدن بایدن در آبهای اطراف چین افزایش یافته که باعث تشدید تنشها در این منطقه شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول