اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مروری بر هزینه‌ها و تلفات جانی دو دهه جنگ در افغانستان

نیروهای آمریکا و متحدانش در حالی پس از دو دهه روند خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند که در این مدت نزدیک به پنجاه هزار غیرنظامی و حدود هفتاد هزار نظامی افغان جان خود را از دست داده‌اند.

مروری بر هزینه‌ها و تلفات جانی دو دهه جنگ در افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آمریکایی‌ها پس از دو دهه اشغال افغانستان با همراهی متحدان ناتو، تصمیم گرفته‌اند به این «جنگ بی‌پایان» خاتمه دهند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، اکنون ارتش آمریکا در حال تصمیم‌گیری درباره تجهیزاتی است که در این مدت افغانستان منتقل شده‌ است. برخی از این تجهیزات قرار است به آمریکا بازگردانده شود، برخی به نیروهای امنیتی افغان سپرده شود و باقی آن به‌عنوان ضایعات در بازار این کشور فروخته شود.

نیروهای آمریکایی قرار بود دیروز (شنبه) و طبق توافق «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و طالبان، روند خروج از افغانستان را تکمیل کند. اما «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این تاریخ را به‌عنوان زمان شروع خروج آمریکایی‌ها اعلام کرد و وعده داد روند آن در سالگرد حملات یازده سپتامبر به اتمام می‌رسد.

طالبان در واکنش به بدعهدی آمریکا در خروج دیر هنگام نیروهای این کشور از افغانستان تهدید کرده است که این اقدام بدون جواب نخواهد ماند.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد اینکه خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان از اول ماه می که در توافقنامه تعیین شده بود، با تأخیر همراه شده، سرپیچی محسوب شده و راه هرگونه اقدام مناسب را برای این گروه در برابر نیروهای اشغالگر باز کرده است (جزئیات بیشتر).

با وجود تصمیم دولت آمریکا برای خروج از افغانستان، رسانه‌های آمریکایی درخصوص عواقب آن هشدار داده و با آن مخالفت کرده‌اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای با عنوان «آیا افغانستان دوباره به بهشتی برای تروریسم تبدیل می‌شود؟»، از خروج نیروهای آمریکایی بعد از بیست سال اشغال افغانستان انتقاد کرد.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز یادداشتی با این تیتر منتشر کرد «پس از خروج نظامیان از افغانستان، آمریکا در حفظ توان ضد تروریسم خود با چالش مواجه خواهد شد» و روزنامه «لس آنجلس تایمز» نوشت، «نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک می‌کنند اما القاعده می‌ماند» (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر «اسکات میلر» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان شامگاه شنبه درباره احتمال حمله به نظامیان خارجی که هنوز بعد از تاریخ یکم می در این کشور حضور دارند، هشدار داد (جزئیات بیشتر).

بر اساس مطالعات «گروه هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون، آمریکایی‌ها ظرف دو دهه گذشته چیزی حدود دو تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده‌اند.

این جنگ اندکی پس از حملات یازده سپتامبر و از هفتم اکتبر ۲۰۰۱ و به بهانه مقابله با رهبران القاعده و عوامل این حمله آغاز شد و چیزی حدود دو ماه بعد، «اسامه بن‌لادن» و دیگر نیروهای القاعده مواضع خود در افغانستان را ترک کردند.

نیروهای آمریکایی ده سال قبل اعلام کردند در عملیاتی بن‌لادن و اطرافیانش را در پاکستان به قتل رسانده‌اند. جو بایدن که در این زمان معاون رئیس جمهور آمریکا بود، ماه گذشته اذعان کرد، مأموریت بدوی آمریکا با مرگ بن‌لادن به اتمام رسیده بود.

بایدن مدعی است، تروریست‌های افراط‌گرا اکنون به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده‌اند و راه مبارزه با آن‌ها، نگه‌داشتن شمار بالایی از نظامیان آمریکایی در یک کشور نیست.

به گفته گروه هرینه‌های جنگ، در طول بیست سال اشغال نظامی افغانستان توسط نیروهای ناتو، ۴۷۲۴۵ غیرنظامی افغان جان خود را از دست داده‌اند. در این میان از سال ۲۰۰۵ به این سو بیش از ۲۶ هزار کودک افغان کشته و زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر در نتیجه این حمله نظامی، میلیون‌ها غیرنظامی مجبور شدند به دیگر نقاط افغانستان یا کشورهای دیگر از جمله پاکستان، ایران، و اروپا مهاجرت کنند.

طبق برآوردهای انجام شده، در طول این بیست سال چیزی بین ۶۶ تا ۶۹ هزار نیروی نظامی افغان جان خود را از دست داده‌اند و در سوی مقابل، آمریکا و ناتو ماهانه حدود ۴ میلیارد دلار برای نیروهای امنیتی خود خرج کرده‌اند.

طبق آمار وزارت دفاع آمریکا، ۲۴۴۲ نیروی آمریکایی و ۱۱۴۴ سرباز از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در طول این دو دهه کشته شده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول