اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

پایتخت انرژی از کم‌آبی می نالد!

مشکل قطعی مکرر آب در شهرستان عسلویه در حال حاضر مهمترین مشکلی است که مردم نجیب این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر آب بهداشتی این شهرستان که از چهار شهر و ۱۹ روستا تشکیل شده است از خط لوله طرح محرم تأمین می‌شود که متاسفانه قطعی مکرر و کم فشار بودن آب برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

پایتخت انرژی از کم‌آبی می نالد!

خبرگزاری فارس- شهرستان عسلویه، حسین انصاریان: شهرستان عسلویه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر واقع شده است و به لحاظ آب و هوایی از گرمترین مناطق کشور به شمار می‌رود.

پس از آنکه در سال ۷۷ کلنگ توسعه میدان گازی پارس جنوبی در این منطقه زده شد، توسعه صنعتی در این منطقه برای احداث پالایشگاه‌های گازی و مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار گرفت. نتیجه این توسعه صنعتی طی ۲۳ سال گذشته راه اندازی ۱۴ فاز پالایشگاهی و ۲۷ مجتمع پتروشیمی است و در نهایت تأمین حدود ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از این منطقه است.

توسعه یک بُعدی عسلویه

متاسفانه از آنجا که منطقه عسلویه به لحاظ توسعه‌ای از محروم‌ترین مناطق کشور به شمار می‌رفته است دیگر ابعاد توسعه مانند توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی بواسطه حضور نیافتن دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول در این منطقه از رشد چندانی برخوردار نبوده و نتیجه آن توسعه‌ای نامتوازن بوده است.

هرچند خوشبختانه مشکل برق این منطقه پس از راه اندازی دو نیروگاه هزار مگاواتی بطور کامل حل شده و در تابستان امسال شاهد قطعی برق نبودیم اما مشکل فقدان آب آشامیدنی سالم در حال حاضر مهمترین مشکلی است که مردم نجیب این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

قطعی مکرر آب در عسلویه

در حال حاضر آب بهداشتی این شهرستان که از چهار شهر و ۱۹ روستا تشکیل شده است از خط لوله طرح محرم تأمین می‌شود که متاسفانه قطعی مکرر و کم فشار بودن آب برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

با توجه به این که این خط لوله از میان روستاهای شهرستان عسلویه می‌گذرد و مردم این خطه نیز مانند سایر هموطنان از حق استفاده از آب شرب برخودارند، معلوم نیست زیر ساخت‌های انتقال آب مشکل دارد یا سهمیه روستاها و شهرها کم است که هنوز مردم از بی آبی شکایت دارند.

کمبود آب در عسلویه

در همین زمینه علی رحمانی معاون عمرانی فرمانداری عسلویه گفت: با کمبود آب مواجه هستیم و همین جهت پیگیریم که این کمبودی آب را از طرق مختلف جبران کنیم تا جمعیت شهرستان بیش از این با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

وی افزود: به اتفاق فرماندار و بخشداران شهرستان نشست‌هایی با بعضی از مدیران عامل شرکت‌ها درخصوص کمبود آب شهرستان داشتیم و دغدغه‌های مردم در این مهم مطرح شده و در حال پیگیری است.

معاون عمرانی فرمانداری عسلویه گفت: در مورد احداث آب شیرین کن در شهرستان پیگیری‌های بسیاری در این چندسال اخیر از سوی فرمانداری و استانداری با همکاری شوراهای شهرستان انجام دادیم اما متاسفانه هنوز مجوز احداث آب شیرین کن هاله از سوی شورای عالی محیط زیست (درتهران) صادر نشده و مجوز آب شیرین کن عسلویه (شهری) صادر و در آینده به مناقصه گذاشته و ان شاءالله عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

 

 احداث آبشیرین‌‌کن تنها راه حل مشکل

رحمانی بیان داشت: معتقدم تنها راه حل مشکل آب شهرستان از طریق احداث آبشیرین‌‌کن  و راه اندازی آن با رعایت تمامی شاخص‌ها و استانداردهای زیست محیطی است.

معاون عمرانی فرمانداری عسلویه گفت: از تمامی مردم عزیز هم تقاضا و خواهش دارم که در پیگیری مسأله آب در کنار ما باشند که هستند و همچنین در شناسایی پرتی آب در روستاها و شهرها به ما کمک و نیز با اداره آبفا شهرستان همکاری می‌کنند.

به گزارش فارس، مشکل آب در شهر عسلویه و نخل تقی به سبب تراکم جمعیت و کم فشار بودن در بعضی از محله‌ها می‌باشد چنانچه در شهر عسلویه و نخل تقی آب به صورت نوبتی است که دو روز در عسلویه و دو روز در نخل تقی می‌باشد و متاسفانه آب شهری به صورت مداوم در لوله‌ها نیست و بایستی مردم بشکله های بزرگ دو هزار لیتری برای ذخیره آب هزینه کنند.

این مشکل هم در روستاها شهرستان وجود دارد و بعضی از روستاها آب یک روز در میان بوده و افت فشار دارد.

 آبشیرین‌‌کن عسلویه تابستان امسال استارت زده می‌شود

در این زمینه بحرینی مدیر آبفا شهرستان عسلویه در خصوص  آبشیرین‌‌کن عسلویه که مجوز آن اواخر سال گذشته نهایی شده، گفت: در حال حاضر در مرحله تکمیل مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک جهت نهایی کردن اسناد مناقصه هستیم و ظرف مدت یکی دو ماه آینده ان شاءالله فراخوان اولیه برای مشخص کردن پیمانکاران اعلام می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی آن پس از اعلام پیمانکار در فصل تابستان سال جاری انجام خواهد گرفت.

انتهای یپام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول