اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

تدوین استانداردهای نوین مهارتی برای ارزشیابی شغلی/ تهیه لایحه ترفیع مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، درآئین رونمایی از طرح ایجاد 1400 مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و 1000 استاندارد آموزش مهارت از تقاضا محوری مهارت و ضرورت آموزش مطابق با نیاز روز بازار خبر داد.

تدوین استانداردهای نوین مهارتی برای  ارزشیابی شغلی/ تهیه لایحه ترفیع مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، هم زمان با روز جهانی کارگر، آئین رونمایی از طرح ایجاد ۱۴۰۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی،۱۰۰۰ استاندارد جدید آموزش مهارت(فاز دوم)، مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار و مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (دانشگاه‌ها و زندانیان) به صورت ویدئو کنفرانس برای سراسر کشور برگزار شد.

هاشمی در این مراسم ضمن تبریک روز و هفته کار و کارگر گفت: صیانت از موقعیت کارگر در روی آوردن به مهارت و فراگیری دانش باید مادام العمر باشد تا بتواند با قرار گرفتن در موضع پایدار شغلی، موج سهمگین سرعت تغییرات  را پشت سر گذارد.

وی آموزش های مهارتی مطابق با سرعت تکنولوژی و زمان را یک نیاز ملی توصیف کرد.

معاون وزیر کار، با اشاره به  روز بزرگداشت مقام معلم و استاد فرزانه شهید آیت الله مطهری، بیان کرد: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید همانند معلمان آموزش و پرورش دیده شوند که در همین خصوص لایحه هم ترازی مربیان سازمان و معلمان تقدیم وزیر تعاون شده است.

هاشمی در ادامه افزود: امروز سخن از کم کردن فاصله دانش و صنعت از طریق مهارت است، پس ضروری است به «جامعه مهارت محور» روی بیاوریم.

لایحه ترفیع مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تقدیم وزیر تعاون شد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: طی سنوات گذشته 95 مرکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی داشته ایم که امروز تعداد آن به 246 مرکز رسیده است.

وی در توضیح این مطلب گفت: توسعه مراکز کارآموزی جوار محصول مدیریت جمعی بوده است، اکنون تمام کارگاه های کشور اعم از صنفی، صنعتی و خدماتی می توانند به مهارت آموزی پرداخته و تمام مربیان در اصناف و صنعت و استادکاران، شرکای اجتماعی و مربیان ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای خواهند بود.

تعامل، گفتگو و ارتباط سه جزء لاینفک مهارت است

هاشمی با اشاره به اینکه تعامل، گفتگو و ارتباط سه هنر مهارت است، از توجه واحدهای صنعتی در همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داد.

معاون وزیر کار در خصوص استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: پیش از این تنها استانداردهای شغلی در سازمان تدوین شده بود که با هدف کمک به اشتغال جوانان جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان، در استانداردهای نوین ارزشیابی شغلی و شایستگی حرفه ای نیز لحاظ شده و استانداردهای قبل هم بر این اساس به روزرسانی شده است.

هاشمی تصریح کرد: هم فکری با شرکای اجتماعی در صنعت و بازار کار و به اشتراک گذاشتن تجربیات، سطح کیفی مهارت را ارتقا می دهد.

مراکز سنجش مهارت، مرداد ماه سال جاری در هفته ملی مهارت افتتاح می شود

وی در ادامه خبر داد در همین راستا مرداد ماه سال جاری و هم زمان با هفته ملی مهارت، مراکز سنجش مهارت با هدف تضمین اثربخشی آموزش های مهارتی افتتاح می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی مراکز سنجش مهارت، پیام مهارت در جامعه تسری یافته و هر ایرانی در موضع شایسته خود قرار گیرد.

آموزش‌های مهارتی هم سو با تقاضا محوری و نیاز شرکای اجتماعی ارائه می‌شود

هاشمی در ادامه گفت: اکنون ما از عرضه محوری در مهارت عبور کرده ایم و نگاه ما معطوف به نیاز بازار و تقاضای لایه های مختلف جامعه است، به گونه ای که اکنون 60 درصد آموزش های مهارتی بر اساس تقاضامحور و بر اساس نیاز کارآفرینان و شرکای اجتماعی سازمان است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: لازمه جامعه محور کردن مهارت افزایش توان گفتگو است تا در کنار آن توسعه و جریان سازی در جامعه و شناسایی قابلیت های ملی شکل گیرد.

معاون وزیر کار از توسعه اختیارات بخش غیردولتی به عنوان اولویت دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نام برد.
در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ارائه گزارش از مراکز جوارکارگاهی آماده افتتاح پرداخت.

حاتم زاده گفت: تطبیق کامل آموزش های مهارتی با قانون آموزش های عملی و توسعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یک سازمان پیشرو، تغییر حرکت سازمان از تصدی گری و روی آوردن به آموزش های تخصصی و توسعه مراکز جوار کارگاهی به عنوان پل و زبان مشترک بین نظام مهارتی و صنعت، که کیفیت آموزش را ارتقا می دهد، یک ضرورت است.

سپس ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، گفت: امروز یکی از مشکلات مهارت آموزی در جهان «شکاف مهارتی» است، که برای رفع این موضوع دولت، صنایع و اتحادیه ها با مشارکت یکدیگر و هم افزایی می توانند بر این مشکل فائق آیند.

وی ادامه داد: گام اصلی در این راستا « استانداردسازی مهارت» است که در واقع رابط بین دنیای کار و آموزش است و عامل انسجام اجرای آموزش تلقی می شود.

بنا براین گزارش، در این مراسم، افتتاح، تمدید و آغاز به کار 140 مرکز کار آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و رونمایی از طرح ایجاد 1400 مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شد.

در ادامه به صورت متمرکز 31 پروژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شامل: 7 مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار، 15 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشگاه ها و 9 مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی زندانیان توسط وزیر تعاون و با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد.

سپس از یک هزار استاندارد جدید آموزش مهارت (فاز دوم) که بر اساس نیاز بازار کار و تقاضا محوری تدوین شده است رونمایی شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول