اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

درخواست ۲۲۷ نفر از اساتید و نخبگان از مجلس برای نظارت دقیق و جدی بر مذاکرات/ تاکید بر لغو یکباره همه تحریم‌ها

۲۲۷ عضو هیات علمی و استاد دانشگاه در نامه ای ضمن تاکید بر اینکه دیپلماسی مبتنی بر پشتوانه قوی میدان، می ­تواند دیپلماسی مقتدرانه و باعزتی باشد، از مجلس خواستند بر روند مذاکرات وین نظارت دقیق و جدی کند.

درخواست ۲۲۷ نفر از اساتید و نخبگان از مجلس برای نظارت دقیق و جدی بر مذاکرات/ تاکید بر لغو یکباره همه تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ۲۲۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، اساتید و وکلاو طی نامه ای ضمن بیان این که دیپلماسی مبتنی بر پشتوانه قوی میدان، می ­تواند دیپلماسی مقتدرانه و با عزتی باشد از مجلس خواستند در روند مذاکرات وین نظارت کرده و تاکید کردند: مذاکرات به هیچ­ وجه نباید طولانی و فرسایشی شود و از جانب نمایندگان ضرب­ الاجلی برای آن تعیین شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.

(مقام معظم رهبری مد ظله العالی)

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

ضمن آرزوی قبولی طاعات، همان گونه که مستحضر هستید، بر اساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران مصوب ۱۱ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، چنانچه کشورهای متعاهد ۱+۴  (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی ارزیابی خود را، به استناد ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به مجلس ارائه می‌کنند؛ اما تاکنون با گذشت مدت زیادی از تعهد برجام و چند ماه از تصویب این قانون نه تنها تحریم­ها رفع نشده است، بلکه کشورهای اروپایی و در صدر آنها آمریکا به­ عنوان اولین ناقض تعهد برجام بر اساس قواعد مسلم حقوق بین ­الملل که مسئولیت بین المللی این نقض آشکار را برعهده دارند با گستاخی تمام صحبت از مذاکره مجدد می ­کنند. در حالی­که بنابر فرمایش رهبر انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره تلاش برای تحمیل یک حرف باطل است.

با عنایت به بدعهدی متعهدین برجام و آغاز دور جدید مذاکرات در وین، ضمن تاکید بر این مهم که دیپلماسی مبتنی بر پشتوانه قوی میدان، می ­تواند دیپلماسی مقتدرانه و با عزتی باشد و لاغیر، از مجلس شورای اسلامی خواستاریم با دقت هرچه تمام تر بر روند مذاکرات نظارت کند و موارد ذیل را بدون هیچ اغماضی مورد پیگیری جدی قرار دهد:

1. مذاکرات به هیچ­ وجه نباید طولانی و فرسایشی شود و از جانب نمایندگان ضرب­ الاجلی برای آن تعیین شود.

2. باید کل تحریم­ها (از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران) به یک­باره رفع شود.

3. پذیرش تدریجی بازگشت به برجام غیر قابل قبول است.

4. راستی­ آزمایی رفع کل تحریم ها بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام شود.

5. هر نوع توافق احتمالی جدید در مذاکرات اخیر وین بر اساس اصل 77 قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

از خداوند متعال می­ خواهیم به خدمتگزاران مردم توفیق دهد، فرایند مذاکرات وین به­ نحوی انجام شود که مبتنی بر اصل مصلحت، حکمت و عزت و با رعایت موارد مذکور، مصالح و منافع ملی حفظ شود.

بدون شک در صورت هرگونه اغماض در خصوص موارد فوق و استنکاف از اجراث قانون راهبردث لغو تحریم­ها، مجلس شورای اسلامی موظف است، باستناد ماده 234 آیین­ نامه داخلی پس از بررسی ­های لازم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یا کمیسیون اصل نود، مسئولان مستنکف را به قوه قضائیه ارجاع دهد تا بدون تشریفات رسیدگی با قید فوریت رسیدگی انجام شود.

امید است، خداوند به شما نمایندگان ملت، توفیق روزافزون در راستای حفظ نظام اسلامی و منافع عالی کشور و صیانت از حقوق مردم شریف ایران را عنایت فرماید.

و من الله توفیق

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول