اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در زنجان به ۸۲ هزار و ۱۲۷ نفر رسید/ وضعیت کرونایی زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده همچنان قرمز است

از آغاز شیوع ویروس کرونا در استان زنجان، ابتلای ۸۲ هزار و ۱۲۷ نفر به بیماری کووید ۱۹ در تست‌های آزمایشگاهی تایید شده، که ابتلای ۶۹۶ نفر از این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در زنجان به ۸۲ هزار و ۱۲۷ نفر رسید/ وضعیت کرونایی زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده همچنان قرمز است

 به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی ۸ هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تایید شده که ۶ هزار و ۹۲۶ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بر اساس همین گزارش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ۷۳ هزار و ۴۹۳ مورد بوده است که ۶۴۰ مورد از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به ۸۲هزار  و ۱۲۷ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۶۷۵ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند که ۵۶ مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۲۴ هزار و ۵۸۲ نفر اعلام شده است.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۳۶۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند که هفت نفر از این مجموع جزو آمار روزانه بوده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصلی‌ترین راه جلوگیری از انتشارهر ویروسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان مورد تایید شده و گزارش شده از ویروس هندی مشاهده نشد؛ ولی ورود ویروس هندی به ایران محتمل است، تاکید کرد: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اصلی ترین راه جلوگیری ازانتشار هر ویروسی است.

پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ویروس‌ها با جهش‌های مختلف در ساختار نیز باعث تغییر رفتار می‌شوند این تغییر موجب افزایش میزان آلایندگی و بیماری زایی ویروس نیز می‌شود، وقتی ویروسی جهش یافته در جایی از دنیا پیدا می‌شود، رفتاری متفاوت را نشان می‌دهد و احتمال انتشار ویروس به کشورهای دیگر به لحاظ جغرافیایی، روابط و مناسبات کشورها در برخی کشورها بیشتر است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان مورد تایید شده و گزارش شده از ویروس هندی نداریم ولی ورود ویروس هندی به کشور ایران نیز محتمل است و همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری و اگر منجر به پیک شود؛ اعمال محدودیت،  اصلی ترین راه  جلوگیری  از انتشار هر ویروسی است.

 قزلباش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی  در زنجان را در مقایسه با سایر استانها در سطح بالا اعلام کرد و افزود: ولی این میزان قابل قبول نیست باید بالای۹۰ درصد رعایت صورت بگیرد تا تاثیرگذاری بر مقابله با ویروس داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند واکسیناسیون در استان نیز  گفت: واکسیناسیون  افراد بالای ۸۰ سال با استقبال خوب پیش می‌رود و روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر در استان واکسینه  می‌شوند.

 قزلباش در پاسخ به سوالی از تاثیر واکسن برای مقابله با گونه‌های مختلف ویروس نیز گفت: میزان تاثیرگذاری واکسن در مقابله با گونه‌های مختلف ویروس متفاوت است ولی ما وظیفه داریم از انواع واکسن‌های مورد تایید در کشور در سطح وسیع استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم  پزشکی زنجان در ادامه افزود: واکسن‌های موجود باعث ایمنی کلی می‌شوند ولی ممکن است در مقابل برخی ویروس‌ها اثر بخشی نداشته باشند و با تزریق واکسن روند ایمنی زایی آغاز می‌شود و این کار یک تا دوهفته طول می‌کشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره افرادی که در مرحله سوم کارازمایی بالینی شرکت کردند نیاز به تغییر رفتار دارند یا نه؟ گفت: در این افراد که پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی و سایر اصول بهداشتی از جمله فردی و اجتماعی را رعایت می‌کردند نیاز به تغییر رفتار نیست و نیاز به قرنطینه هم ندارند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با ذکر این مطلب که کارائی واکسنها ۱۰۰درصد نیست افزود: فردی که واکسن تزریق می‌کند می‌تواند ناقل بیماری باشد و ممکن است این فرد مبتلا به ویروس هم شود.

وی وضعیت رنگ بندی استان زنجان را هم اعلام کرد و گفت: در شهرستانهای زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده وضعیت قرمز است و متناسب با شرایط بیماران در زنجان، ابهر و خرمدره قرمز پررنگ و خدابنده قرمز روشن است وشهرستان ایجرود زرد، و شهرستانهای طارم، سلطانیه و ماهنشان  وضعیت نارنجی دارند.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول