اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جامع ترین نرم افزار نهج البلاغه رونمایی شد/ تدوین دانشنامه امیرالمومنین

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت:نرم افزار نهج البلاغه،جامع ترین و کامل ترین اثری است که با در برداشتن ۱۲۰ عنوان شرح و جلد به دو زبان فارسی و عربی تدوین شده است.

جامع ترین نرم افزار نهج البلاغه رونمایی شد/ تدوین دانشنامه امیرالمومنین

  به گزارش از خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام علی اکبر راشدی در نشست خبری رونمایی از نرم افزار نهج البلاغه که امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، برگزار شد، اظهار کرد: کتاب «نهج البلاغه»، گنجینه بزرگ معارف اسلام، عالی‌ترین درس براى تعلیم و تربیت انسان‌ها، بهترین سرمایه خودسازى و تهذیب نفس و مؤثرترین برنامه براى ساختن جامعه اى سالم، پاک و سربلند است.

وی با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه کتابی ارزشمند و دریایى از علم و دانش است که با مهم‌ترین مسائل زندگى انسان در تمام ابعاد معنوى و مادى سر و کار دارد، تصریح کرد: این کتاب همانند قرآن مجید با گذشت زمان، بیانات و تحلیل‌ها و منطق آن هچنان تازه و شاداب است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه نهج البلاغه کتابی جامع و به روز است که گمان می رود در زمان حال از زبان حضرت علی (ع) شنیده شده است، عنوان کرد: در طول تاریخ اسلام، فعالیت‌های گسترده‌ای پیرامون نهج البلاغه انجام شده و علماى بزرگی برای تبیین و تفسیر و کشف گنجینه های آن بسیار تلاش کرده اند و در این راستا خدمات ارزشمندی را انجام داده اند.

راشدی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه نرم افزار نهج البلاغه توسط مرکز تحقیقاتی نور تدوین شده است بیان کرد: این نرم افزار در دوقالب ویندوز و موبایلی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه عناوین نرم افزار نهج البلاغه به صورت درختی و به دو زبان فارسی و عربی در دو بخش ترجمه و شرح به صورت گویا تدوین شده است، گفت: در این اثر نهج البلاغه به ۸ هزار فراز کوتاه تقسیم شده است و با انتخاب هر فراز ترجمه و شرح آن در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اضافه کرد: دانشنامه جامع امیرالمومنین (ع) توسط این مرکز در دست تدوین است و نرم افزار نهج البلاغه همراه، فاز نخست از این کار پژوهشی شاخص است.

راشدی با اشاره به فاز دوم این دانشنامه جامع، گفت: در این دانشنامه تمام سخنان و کلمات امام علی(ع) از منابع شیعی و تاریخی استخراج خواهد شد و در فاز سوم نسخه های خطی و منتشر نشده امام نخست شیعیان جمع آوری و به چاپ خواهد رسید.

وی هدف از تدوین دانشنامه جامع امیرالمومنین (ع) را بسترسازی برای انجام پژوهش های خاص و عمیق پیرامون شخصیتی حضرت علی (ع) ذکر کرد و گفت: در طول تاریخ حجم بالایی از سخنان امیرالمومنین(ع) از بین رفته و سید رضی نیز فقط توانسته حدود ۲۷۰ خطبه با ویژگی های خاص ادبی را صرفا در نهج البلاغه جمع آوری کند.

راشدی با بیان اینکه در نرم افزار نهج البلاغه همراه ۳۲۰ ترجمه از ترجمه های موجود در رابطه با کتاب نهج البلاغه سید رضی گرد آمده است، گفت: علاوه بر ارائه ترجمه‌های نهج البلاغه به‌صورت مقایسه‌ای، در همه فضاهای نمایش متن، امکان مشاهده ترجمه آقای محمد دشتی نیز به ‌صورت زیرنویس فراهم شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: نرم افزار نهج البلاغه همراه به عنوان جامع ترین و کامل ترین اثر در این زمینه با در برداشتن ۱۲۰ عنوان شرح و جلد به دو زبان فارسی و عربی است که در این مرکز رونمایی و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول