اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

انجام کودپاشی در چمن سلطانیه/ افزایش «چرا» آسیبی برای مراتع

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: کودپاشی به چمن سلطانیه در راستای تقویت و افزایش پوشش گیاهی و همچنین اصلاح و احیای چمن تاریخی سلطانیه است.

انجام کودپاشی در چمن سلطانیه/ افزایش «چرا» آسیبی برای مراتع

سعید حسنلو امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: ۷۰ هکتار از چمن سلطانیه کودپاشی می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه این اقدام همزمان با آغاز بارش‎‌های بهاری انجام می‌شود، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح تقویت و افزایش پوشش گیاهی و همچنین اصلاح و احیای چمن تاریخی سلطانیه است.

وی مساحت چمن سلطانیه را یک هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: علاوه بر این کودپاشی در منطقه «قوشچی» نیز به مساحت ۲۵ هکتار کودپاشی می‌شود.

حسنلو در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی بخش کشاورزی، عرصه اکوسیستم‌های مرتعی است، گفت: این منابع از سوی کشاورزان و دامداران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه در سه دهه اخیر به دلیل افزایش جمعیت و به‌تبع آن افزایش دام، فشار چرا به مراتع زیاد شده است، افزود: چرای دام یکی از بارزترین شکل دخالت انسان در این اکوسیستم پیچیده اکولوژیکی است.

وی با اشاره به اینکه تنظیم فرآیند مدیریت چرا از سوی انسان اصولاً از طریق مدیریت دام، با شناخت کامل و برنامه‌ریزی دقیق از بروز تغییرات منفی و سیر قهقرایی ترکیب پوشش گیاهی و تخریب خاک جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: یکی از عوامل اساسی تخریب مراتع ایران، عدم اعمال مدیریت صحیح در سیستم چرایی است که نهایتاً منجر به بهره‌برداری غیراصولی از علوفه طبیعی مراتع و همچنین چرای بیش از ظرفیت می‌شود.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول