اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

آغاز به کار رادیو انتخابات از 26 اردیبهشت/ کوچک زاده: کار سیاسی می کنیم اما سیاسی کاری نداریم

مدیر رادیو انتخابات گفت: از نامزدان و رقیبان انتخاباتی برنامه مطالبه می کنیم، خواستهای مردم را با آنها در میان می گذاریم و به سهم خود برنامه های خود را با نظر به قانون و قانون گرایی، همدلی و همبستگی ملی سر و شکل می دهیم.

آغاز به کار رادیو انتخابات از 26 اردیبهشت/ کوچک زاده: کار سیاسی می کنیم اما سیاسی کاری نداریم

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و همچنین خبرگان رهبری در تعدادی از حوزه ها، جمعه 28 خرداد ماه سال جاری برگزار می شود. رخدادی مهم که بفرموده رهبرمعظم انقلاب یکی از میدان های مهم همبستگی است.

افزایش شور و نشاط انتخاباتی در جامعه و پوشش هرچه بهتر اخبار و اطلاعات مربوط  به برگزاری انتخابات ، معاونت صدای رسانه ملی  را بر آن داشت تا در راستای برگزاری انتخابات پرشور و با هدف افزایش بینش سیاسی و حضورآگاهانه مردم در این دوره از انتخابات «رادیو انتخابات» را از یکشنبه 26 اردیبهشت تا پایان برگزاری انتخابات با رویکرد تبیینی، تحلیلی و اطلاع رسانی و با شعار حضور پرشور ، انتخاب درست، راه اندازی کند.

رادیو انتخابات با مدیریت «رضا کوچک زاده تهمتن» که در حال حاضر مدیر رادیو گفت و گو نیز هست، فعالیت خواهد کرد. درباره جزئیات عملکرد رادیو انتخابات با وی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 

هدف رادیو انتخابات ؛ حضور آگاهانه، مشارکت پرشور و انتخاب درست

**آقای کوچک زاده، رادیو انتخابات بناست به مدت یک ماه فعالیت کند، به نظر شما ضرورت و کارکرد راه اندازی این شبکه چیست؟

-علی رغم حضور فعال همه شبکه های رادیویی به فراخور ماموریت های تخصصی خود، در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ، در برنامه سازی با موضوع انتخابات احساس نیاز می شد تا مخاطب برای پیگیری مباحث مختلف حول محور انتخابات در یک پیوستاری جامع، به یک موج خاص متوسل شود، که برای این مهم «رادیو انتخابات» راه اندازی شد.

رادیو دارای سوابق متعددی در زمینه راه اندازی رادیو های مناسبتی است که می توان به رادیو محرم، رادیو بهاران، وحدت،  رادیو مقاومت، رادیو انقلاب و ... اشاره داشت. با توجه به نظرات مردمی، میزان استقبال از این رادیو ها به جهت تمرکز موضوعی و مداومت بر محورها و رسالت های محوله بسیار خوب بوده است.

**به همین دلیل براورد شما این است که میزان مخاطبان رادیو انتخابات نیز خوب خواهد بود؟

-بله. به همین سیاق نیز پیش بینی می شود که رادیو انتخابات با توجه به اهمیت انتخابات در ایران، اهمیت و جایگاه راهبردی انتخابات 1400 و محتوی مورد استفاده، با استقبال مناسب و در خور توجهی روبرو شود. تلاش تبیینی رادیو انتخابات و نگاه حل المسائلی به انتخابات 1400 در پرتو تضارب آراء جریانات سیاسی، مناظرات و گفتگوهای زنده، شبکه ای پویا، جامع و متمرکز را نشان می دهد که امیدوریم  بخش زیادی از مطالبات رسانه ای مخاطبان را فراهم نماید. در مجموع چشم انداز خوب و قابل دفاعی را برای این شبکه در پرتو تجربه گذشته رسانه رادیو و محورهای تنظیم شده و اماده برای ارائه به مخاطب، پیش بینی می کنیم.

**فکر می کنید رادیو انتخابات می تواند به افزایش مشارکت مرد در انتخابات کمک کند؟

در حقیقت هدف از فعالیت یک ماهه این رادیوی فصلی کمک به افزایش مشارکت سیاسی مردم و تبیین شاخص های انتخابی آگاهانه است. گر بخواهم با تفصیل بیشتری به اهداف و غایات راه اندازی این شبکه اشاره کنم باید بگویم که رادیو انتخابات بر آن است که برای عموم مردم ایران؛ نقش مهم و تاثیرگذار قوه مجریه را از منظر قانون اساسی بیان کند به وظایف و اختیارات رییس جمهور بپردازد و نیز تاثیر این نقش و جایگاه را در آینده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور تبیین نماید و  به همراه آن با توجه به انتخابات شوراها جایگاه، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا  را توصیف کند.همچنین برای مخاطب شرح دهد که نشانه ها و وظایف دولت کارا و در مسیر تحقق بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب چیست؟

رادیو انتخابات تلاش دارد ضمن نشان دادن دستاوردهای نظام  جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف، ثمره مشارکت سیاسی مردم و رویکرد انقلابی را برای مخاطبان خود تصریح کند و به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در کشور یاری رساند. این رادیو همچنین می کوشد به عنوان یک رسانه و ابزار موثر فرهنگ سازی، در هنگام رقابت های سیاسی، کمک کند در ازای فضایی مملو از تعارض و مقابله، رعایت اخلاق و آداب انتخاباتی تفوق یابد و رقبای سیاسی و مخاطبان را به پذیرش نتیجه انتخابات به عنوان یک امر قانونی و ناظر بر مصالح کشور و ملت ، دلالت دهد.

**شما برنامه ریزی تان در رادیو انتخابات ارائه تحلیل و گفت وگو است یا به اخبار انتخابات هم می پردازید؟

-قطعا به اخبار انتخابات هم می پردازیم. از  آنجایی که در ایام تبلیغات و رقابت ها، شاهد عملیات روانی معاندین نظام هستیم و دشمنان در پی طراحی شایعات گوناگون و هدفمند در جهت تاثیر گذاری بر فرآیند انتخابات هستند، که باید افشاگری های لازم صورت بگیرد، رادیو انتخابات تلاش می کند به عنوان منبعی رسمی و موثق، اخبار انتخاباتی را پوشش دهد و منتشر کند.

انعکاس اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی  ایران در رادیو انتخابات

**فکر می کنید با رادیو انتخابات بیشتر مردم درگیر انتخابات می شوند یا مسئولین؟

-در طول 4 دهه گذشته انقلاب اسلامی، مهمترین مؤلفه قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی، پشتوانه و حمایت های مردمی بوده است. یکی از مهمترین نمودهای آن همین مشارکت بالای سیاسی در امر انتخابات است. از این رو  همان طور که اشاره کردم؛ از مهمترین اهداف ما در رادیو انتخابات، تلاش جدی برای افزایش میزان مشارکت سیاسی آگاهانه و برگزاری انتخاباتی پرشور، بانشاط و «حل المسائلی» در بستر مشکلات امروز جامعه ماست. ملت ایران به روایت بیانیه گام دوم انقلاب، وارد دومین مرحله خودسازی، جامع‌پردازی و تمدن‌سازی شده است بنابراین سعی می کنیم انتخابات در قاب بیانیه گام دوم هم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

**برنامه های رادیو انتخابات بیشتر در چه قالب و موضوعاتی تولید خواهند شد؟ آیا شما در این شبکه رادیویی نگاهی صرفا سیاسی به مقوله انتخابات دارید؟

-در قالب های گوناگون برنامه سازی مسائل مختلف در حوزه های سیاسی،اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و همچنین نگاه ویژه برنامه های رادیو انتخابات به مباحث اقتصادی که بخش زیادی از آحاد ملت برای حل آن به این انتخابات چشم دوختند هم مورد توجه ویژه خواهد بود. لذا تشریح برنامه های ارائه شده در بستر انتخابات 1400 و معرفی کارنامه کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله کارهای مهم در رادیو انتخابات است.

خواسته های مردم را مطالبه می کنیم /آگاهانه و عاقلانه انتخاب کنیم

**در برنامه هایتان به برگزاری مناظره میان طیف های مختلف سیاسی هم فکر کرده اید؟

-برنامه سازی مبتنی بر پاسخ گویی به سوالات مردم در رادیو انتخابات برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش ما این است تا در بستر قالب های مختلف برنامه سازی در این رادیو عملکردی نسبتا جامع در حوزه رسانه ای برای روشنگری و شفاف سازی ارائه کنیم. برخی از این اقدامات را می توان به برگزاری نشست های مناظراتی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی اشاره کرد. در این بخش تلاش می شود تا با دعوت از نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری و نخبگان فکری، جناح ها و گروه های سیاسی مختلف ، مهمترین چالش های موجود کشور را به بحث گذاشته و در بستری از تضارب آراء به ارائه راهکار بپردازیم.

طبیعتا در این مسیر، انتخاب  برای مردم آسان تر می شود. نکته اساسی و مهم در این بخش ها، ارائه برنامه هاست که مردم را نسبت به آثار چهار ساله انتخاب خود، آگاهتر نماید  و بستر یک انتخاب عقلانی را فراهم می سازد. تلاش همکاران ما در این عرصه ایجاد شفافیت برنامه ها و کارنامه افراد و جریانات مختلف سیاسی برای انتخاب بهتر، عقلانی و در جهت حل مسائل برجای مانده در کشور است.

مردم مخاطبان وفادار رادیو هستند

**در کنار مباحث انتخاباتی صرف چقدر به سایر مخاطبانتان نظیر رای اولی ها یا جوانان و ... توجه دارید؟

-در کنار این برنامه های مناظراتی، برنامه های مختلفی دیگری خواهیم داشت که به مواردی چون «رای اولی ها»، «رابطه مردم و انتخابات»، «شاخص های انتخاب تراز»، و در نهایت معرفی شاخص های «دولت جوان و کارآمد» که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست، خواهیم پرداخت. پیش بینی ما این است تا با توجه به اینکه مردم ما نسبت به موضوعات مختلف کشور از جمله مسائل روزمره چون اقتصاد حساسیت دارند و مواردی از قبیل، اشتغال، کارآفرینی، مسکن، مشکلات موجد در بازارهای سرمایه، ارزش پول ملی، معیشت، سیاست خارجی، صادرات، عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و .... را در برنامه ها رصد می کنند، استقبال خوبی هم  از برنامه های این رادیو از طرف مخاطبان وفادار رادیو صورت گیرد.

 

همواره همراه مردم بودیم

**مردم در برنامه های رادیو انتخابات چه نقشی دارند؟ آیا امکان حضور و نظردهی آنها نیز در برنامه هایتان فراهم است؟

-وظیفه ابتدایی ما تبیین فضای انتخاب و انتخابات به صورتی ایجابی در این رادیو است. در این مسیر ما ضمن دعوت از جامعه نخبگانی کشور و برگزاری مناظرات، میزگردها و گفتگوهای مختلف در ابعاد متعدد، که همه این برنامه ها به طرح دغدغه های عموم جامعه می پردازد مجموعه برنامه هایی هم تدارک دیده شده تا با ارتباط مستقیم مردم با این رادیو شاهد طرح دیدگاه های مردم در این شبکه باشیم. تلاش مان این است تا از ظرفیت های مردمی بصورت حداکثری بهره ببریم. بیان دغدغه ها و مطالبات مردمی از زبان خود مردم و مصاحبه های مردمی و تجمیع مطالب آنها، ارتباطات تلفنی و دیگر سامانه های ارتباطی برای دریافت دیدگاه های مردمی نیز پیش بینی شده است.

کوشش ما این است تا در یک رویکرد تعاملی در این رادیو، با نگاه - تاکید می کنم- حل المسائلی مهمترین مشکلات کشور شناسایی و ارائه شود. در مقابل نیز ظرفیت های نظام  و کشورمان برای حل این مشکلات و برنامه های انتخاباتی طرفین رقابت ها نیز ارائه شود. در چنین بستری مردم سالارانه و مردم محورانه، کارایی و کارآمدی برنامه های ما افزایش پیدا کرده و تاثیرات عمومی نیز عمق بیشتری خواهد یافت و ما در پی این اتفاق مهم و مبارک هستیم.

**آیا نگاه شما به انتخابات فقط انتخابات ریاست جمهوری است یا انتخابات شوراها هم در دستور کار رادیو انتخابات قرار دارد؟

-قطعا فعالیت های این شبکه برای پوشش کامل تمام ابعاد انتخابات چند جانبه خواهد بود. انتخابات شوراها هم در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضمن درک اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، تلاش همکاران ما در رادیو انتخابات پرداخت متوازن به این موارد است. بررسی مشکلات شهری، چالش های فراروی نظام شورایی مدیریت شهری و روستایی، ظرفیت های شوراها در تحرک بخشی به کارآمدی مدیریت شهری و روستایی و لزوم مقابله با مفاسد موجود در این لایه از نظام مدیریتی کشور و مواری از این قبیل از جمله  موارد فراروی ما برای تجزیه و تحلیل در رادیو انتخابات است. کوشش این است تا این بخش از انتخابات تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار نگیرد بلکه به جهت اهمیت این بخش در افزایش مشارکت مردم  در انتخابات و برگزاری انتخابات پرشور، اتفاقا اهمیتی جدی دارد.

کار سیاسی می کنیم اما سیاسی کاری نداریم

**در رادیو انتخابات نکته قابل توجه و مطالبه شما از کاندیداها چه خواهد بود؟

-رادیو انتخابات، کار سیاسی می کند بدلیل اینکه موضوع انتخابات در سطوح مختلف  موضوعی سیاسی است  اما وارد عرصه دخالت مصداقی در جریان انتخابات نمی شود. ما تنها درباره ملاکهای یک انتخاب درست و اصلح و تراز انقلاب اسلامی سخن می گوییم. کارشناسان ما از  جمع بهترین های عرصه تخصصی خود هستند اما آنها نیز ورودی به زمینه تبلیغ جریان یا فردی خاص ندارند.ما می کوشیم چرایی تلاش رسانه ای دشمن را برای نومید کردن طیفی از مردم تبیین و تحلیل کنیم  و دستاوردهای انقلاب و نظام یکبار دیگر با کمک خود مردم مرور کنیم.

در برنامه های این شبکه از نامزدان و رقیبان انتخاباتی نه شعار که برنامه مطالبه می کنیم،  خواستهای مردم را با آنها در میان می گذاریم و به سهم خود برنامه های خود را با نظر به قانون و  قانون گرایی، همدلی و  همبستگی ملی و نظم و اخلاق سیاسی که منبعث از دین رحمانی اسلام است سر و شکل می دهیم و به تعامل با مردم امیدوار هستیم. معتقدیم تشتت و پراکندگی به انتخاب درست لطمه می زند. پس مخاطبان را به فصول درخشان تاریخ انقلاب و کشورمان ارجاع می دهیم که در سایه وحدت کلمه پیروزی های بزرگی چون  پیروزی در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و ...محقق شد.

24 ساعته و تصویری همراه مخاطبان خواهیم بود

**برخی شبکه های رادیویی در حال حاضر امکان تصویری شدن دارند، آیا امکان دارد مخاطبان برنامه های مهم شما را از طریق تصویری هم مشاهده کنند؟

-بله من باید این خبر را بدهم که رادیو انتخابات 24 ساعته فعالیت می کند و تصویری هم هست. رادیو انتخابات از یکشنبه 26 اردیبهشت  تا 28 خرداد بر روی موج اف .ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز شروع به کار می کند. که شنوندگان می توانند از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا ضمن شنیدن و دیدن برنامه های این شبکه از دیگر امکانات  این برنامه کاربردی هم استفاده کنند.

رادیو انتخابات بصورت 24  فعالیت می کند و علاقه مندان می توانند از طریق سایت این شبکه به نشانی www.radioentekhabat.ir  و یا برنامه کاربردی ایرانصدا هم شنوده و هم بیننده برنامه های زنده رادیو انتخابات باشند.

**در بخشی از سخنانتان به پوشش اخبار انتخابات اشاره کردید، در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟

-بله. مخاطبان ما در 3 بخش خبری از آخرین اخبار انتخابات آگاه می شوند.در رادیو انتخابات برای اطلاع رسانی بهتر از آخرین اطلاعات و اخبار انتخاباتی با کمک همکاران پرتلاش اداره کل اخبار رادیو  3  بخش خبری مشروح در این شبکه تهیه و  ارائه می شود تا مخاطبان همراه این رادیو با آخرین اخبار مرتبط با انتخابات 28 خرداد بیشتر آشنا شوند.بخش های خبری رادیو انتخابات در ساعت های 9 صبح، 15 عصر و 20 شب تقدیم شنوندگان خواهد شد. همچنین پایگاه اینترنتی  www.radioentekhabat.ir  ارائه کننده آخرین اخبار انتخاباتی است. و سامانه 30000955 نیز پلی است میان ما و مخاطبانمان که مسیر تعامل را هموارتر می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول