اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر اسبق قطر: لبنان نیازی به میانجیگری خارجی ندارد

نخست‌وزیر اسبق قطر با بیان اینکه ادامه وضع کنونی لبنان محال است، گفت، لبنان برای برون رفت از بحران کنونی نیازی به میانجیگری خارجی ندارد.

نخست‌وزیر اسبق قطر: لبنان نیازی به میانجیگری خارجی ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر پیشین قطر طی پستی در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد که ادامه وضعیت کنونی، «زندگی در لبنان را غیرممکن می‌کند».

وی افزود: لبنان برای برون‌رفت از بحران کنونی، نیازی به میانجیگری‌های خارجی ندارد. به این نیاز دارد که تمامی گروه‌ها دور یک میز بنشینند و درباره آینده این کشور زیبا گفت‌وگو کنند. کشوری در سالهای دهه شصت، که درآمد سرانه آن جزو ده کشور برتر جهان بود.

این مقام سیاسی قطری تصریح کرد: در سایه از دست رفتن پس اندازهای اغلب لبنانی‌ها به ویژه طبقه متوسط در کنار پایین آمدن ارزش لیره [ واحد پول لبنان] باید گفت که تداوم این وضعیت زندگی را غیرممکن می‌کند.

حمد بن جاسم معتقد است که سیاستمداران و رهبران گروه‌های مختلف در لبنان، امروز نیاز دارند که در یک مکان جمع شوند و فرایند گفت‌وگو‌‌ی آنها تسهیل شود تا به یک قرارداد توافقی برای برون‌رفت از این شیوه ویرانگری که لبنان را به این وضعیت انداخته، دست یابند.

وی تاکید کرد: «راهکار مورد انتظار مربوط به خود لبنانی‌ها است اما آنها باید هر چه سریع‌تر به توافقی برای برون‌رفت و نجات کشور و مردم آن دست یابند».

لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

اواخر بهمن گذشته در آستانه سفر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به لبنان، منابع آگاه خبر دادند، در این سفر،  دوحه یک طرح ابتکاری برای گفت‌و‌گوی گروه‌های لبنانی را مطرح خواهد کرد؛ امری که پس از سفر وزیر خارجه قطر به بیروت، رسما تکذیب شد.

وی پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان گفت که دوحه به حمایتش از لبنان ادامه خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که طرف‌های لبنانی در اسرع وقت در راستای منافع ملت خود دولت جدید را تشکیل دهند.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: امیدواریم طرف‌های لبنانی در اسرع وقت در راستای مصلحت ملت خود دولت را تشکیل دهند.تشکیل دولت لبنان یک امر داخلی است و قطر دارای روابط خوبی با تمامی طرف‌ها است و دوحه از هر روندی که به تشکیل دولت در لبنان بیانجامد، حمایت می‌کند.

وی افزود که در حال حاضر هیچ طرحی برای دعوت از سیاستمداران لبنانی برای سفر به دوحه وجود ندارد و امیدواریم که این مسأله در بیروت حل و فصل شود و تمام کسانی که ما آنها در تماسیم منتظر تشکیل دولت هستند. ضمن‌این‌که هر برنامه اقتصادی برای حمایت از لبنان مستلزم وجود یک دولت است و ما حامل پیام امیر قطر برای رئیس‌جمهور لبنان مبنی بر حمایت و تشویق گروه‌های لبنانی برای ترجیح دادن مصلحت ملی بر مصلحت شخصی به منظور تشکیل دولت در این کشور بودیم. زمانی که این دولت تشکیل شود، قطر بررسی کلیه گزینه‌ها برای کمک به لبنان را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول