اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

وعده بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان/ پیگیری اخذ مجوز برای تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر برگزار شد که در حال نهایی شدن است و دنبال اخذ مجوز برای تکمیل ظرفیت هستیم.

وعده بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان/ پیگیری اخذ مجوز برای تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در برنامه چاپ اول، درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: در بحث نظام رتبه‌بندی معلمان، یک دهه است که بحث می‌شود و فکر می‌کنم در سند تحول بنیادین به عنوان نکته‌ای که می‌تواند در کار معلمان اثرگذار باشد، به درستی دیده شد و قانونگذار هم در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت اعلام کرد که باید به تصویب مجلس برسد و دولت در بودجه سنواتی، لحاظ کند اما تا به امروز آنچه تحت عنوان رتبه‌بندی اتفاق افتاد اما عملا رتبه‌بندی نیست.

وی افزود: رتبه‌بندی یکبار در سال ۹۴ اتفاق افتاد که قدری حقوق افزایش یافت و بعد در سال انجام شد که هر بار هم هیأت وزیران مصوبه‌ای را در این مورد داشت اما اینکه چرا دنبال رتبه‌بندی هستیم، صرف اینکه حقوق بالا برود، نیست چرا که در ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش تا ۵۰ درصد فوق العاده شغل وجود دارد؛ رتبه‌بندی معلمان دنبال این است که جایگاه و شأن معلمان را افزایش دهد.

احمدی لاشکی با بیان اینکه معتقدم اگر ۲۰ سال پیش جایگاه معلم را نگاه می‌کردید بیشتر از امروز بود و توجه جامعه به مجموعه آموزش و پرورش قوی‌تر بود که تنزل پیدا کرد، ادامه داد: امروز  نظام رتبه‌بندی معلم آمد که به این شأن توجه کنیم؛ شما در دانشگاه می‌بینید اعضای هیأت علمی رتبه‌بندی شوند فرد با مربی می‌رود استادیار، دانشیار و استاد تمام می شود اما معلمان از روزی که وارد آموزش و پرورش شده و تا روزی که بازنشسته می شوند نام معلم دارند و هیچ رتبه‌ای را برایشان لحاظ نکردیم.

وی تصریح کرد: در این بحث دنبال این هستیم که از معلم پایه شروع کنیم و ۵ درجه رتبه بندی را پیش‌بینی کردیم که از معلم پایه به معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و در نهایت به معلم راهبر خواهد رسید؛ می‌خواهیم جایگاه معلم را افزایش دهیم و قطعا معلم را پویا خواهد کرد و انگیزه خواهد داد و طبق همین مسیر، به حقوقشان عددی هم اضافه می‌شود.

 معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: نگاه ما معنوی است ولی طبیعتاً وقتی کسی رتبه‌ بالاتری را کسب می‌کند به حقوقش اضافه می‌شود؛ طبق لایحه می گوید ۲۵ درصد از حقوق ثابت و فوق العاده مستمر را هم اضافه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی تنها ویژه معلمان مدارس دولتی است، گفت: برای کسانی که تحت استخدام دولت نیستند، نمی توانیم برنامه‌ریزی کنیم چون حقوقی به آنها نمی دهیم؛ رتبه‌بندی صرفاً برای کسانی است که در مدرسه مدیر، معاون، آموزگار، دبیر، هنرآموز و مشاور هستند فقط قشر خدمتگزار تحت پوشش نیست زیرا اسم این لایحه، رتبه بندی معلمان است اما قطعا به فکر نیروهای خدمتگزار هستیم که راهکاری را بیندیشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم مجلس خارج از نوبت، این لایحه را بررسی کند؛ روز گذشته نیز با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون آموزش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه جلسه داشتیم که وعده کردند سریع‌تر و خارج از نوبت، این لایحه بررسی شود.

*امسال بیش از ۹۰ هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند

احمدی لاشکی به وضعیت نیرو انسانی هم اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های بزرگ ما نیروی انسانی است؛ در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳ رشد جمعیت کشور و رشد جمعیت دانش‌آموز داریم؛ در حال حاضر ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و حدود یک میلیون نوآموز هم در پیش دبستانی داریم.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۹۰ هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند و بابد برای نگهداشت آنها راهکارهای تشویقی داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال رتبه‌بندی یکی از راهکارهای تشویقی است البته در سال گذشته نیز حدود ۴۰ درصد از فرهنگان بازنشسته، ادمه خدمت دادند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص میزان جذب در آموزش و پرورش در سال جاری گفت: در کنکور سراسری ۲۰ هزار نفر را راهی دانشگاه فرهنگیان کردیم تا دوره ۴ ساله را طی کنند.  آزمون استخدامی برای جذب ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر برگزار شد که در حال نهایی شدن است و دنبال اخذ مجوز برای تکمیل ظرفیت هستیم.

وی با بیان اینکه ۸۸ هزار نفر در آموزش و پرورش باید تبدیل وضعیت شوند که ۵۵۴۹۷ نفر تعیین تکلیف شدند و در حال گذراندن دوره هستند و حدود ۳۰ هزار نفر نیز مجوز استخدامی‌شان گرفته شد؛ همچنین آزمون ۶ هزار نفر باقیمانده نهضت سوادآموزی، طرح امین و معلمان قرآنی که قانونگذار به ما تکلیف کرده است، به زودی برگزار می‌شود. 

احمدی لاشکی با بیان اینکه انواع حق‌التدریس مانند آموزشیار نهضت، مربی پیش‌دیستانی، نیروهای خرید خدمات داریم و ماده ۴۱ تنظیم برخی از مقررات مالی دولت ۲، اجازه می دهد در نقاط خیلی محروم ، نیروهایی را بگیریم  که حدود ۲۰ هزار نفر خرید خدمات آموزشی هستند، گفت: آن افراد که تا قبل از سال ۹۱ با ما همکاری داشتند، تعیین تکلیف شدند و برای مابقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کرده است  و اعلام کرد که افراد باید برای جذب در آموزش و پرورش، در آزمون ماده ۲۸ پذیرفته شوند البته یک امتیازاتی برایشان قائل هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول