اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

میزگرد| مطالبات گروه‌های مختلف آموزشی در دستور کار مجلس

نماینده گروه‌های مختلف فرهنگیان گیلانی در میزگرد فارس گیلان بر سنوات ارفاقی معلمان استثنایی، تکلیف به دولت برای حل مشکل دانش‌سرایی‌ها، نهضت سوادآموزی و حل مشکل معلمان مدارس غیرانتفاعی تأکید کردند.

میزگرد| مطالبات گروه‌های مختلف آموزشی در دستور کار مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت  به مناسبت روز شهادت استاد شهید مطهری و بزرگداشت مقام معلم و تعدادی از نمایندگان گروه‌های مختلف آموزشی آموزش‌وپرورش به همراه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس به مباحثه پیرامون مطالبات گروه‌های مختلف کارگری پرداختند.

در این میزگرد خبری موضوعات مختلف فرهنگیان ازجمله  رتبه‌بندی فرهنگیان، مطالبات معلمان مدارس استثنایی، نادیده گرفتن فاصله خدمت معلمان دانشسرایی، دغدغه گروه‌های مختلف آموزشی، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش‌دبستانی  و معلمان مدارس غیرانتفاعی بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

 

سنوات ارفاقی معلمان استثنایی نادیده گرفته می‌شود

نماینده مدیران مدارس استثنائی استان گیلان با اشاره به اینکه  با توجه به ماده‌واحده تشکیل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال ۶۹ مبنی بر اینکه هر ۵ سال خدمت در مجموعه استثنایی از هر لحاظ شش سال محاسبه می‌گردد، اظهار کرد: باوجود دو صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی که موظف هستند سنوات ارفاقی را تأیید و اجرا کنند اما تأمین اجتماعی سنوات ارفاقی سنوات تربیت‌معلم سنوات بخش‌های خدمتی و سنوات دانشگاه را محاسبه نکرده و همکاران به مدت هفت سال دچار مشکل می‌شوند.

جهانگیر عبدی با بیان اینکه استناد رأی دیوان و بخشنامه سال ۹۶ سازمان تأمین اجتماعی باید موردمحاسبه قرار گیرد، گفت: طبق قانون، دولت باید مایه التفاوت را پرداخت کند اما متأسفانه هنوز اتفاقی نیفتاده است.

نماینده مدیران مدارس استثنائی استان گیلان با بیان اینکه ضریب افزایش حقوق شاغلین رسمی و پیمانی مجموعه استثنایی باید به‌صورت یک و دو دهم  محاسبه گردد افزود: از زمان اجرای قانون خدمات کشوری این موضوع حذف‌شده است.

وی با ابراز تعجب از اینکه برقراری فوق‌العاده استثنایی برای ایجاد انگیزه کار در مجموعه استثنایی طبق مصوبه سال ۸۱ مبنی بر  ۵۰ درصد حق شغل و شاغل در قانون خدمات کشوری حذف‌شده تصریح کرد: یکی دیگر از مطالبات معلمان مدارس استثنایی اولویت‌گذاری در تزریق واکسن کرونا به علت آسیب‌پذیر بودن معلمان و کودکان استثنایی است.

عبدی مجوز استخدام نیروهای توان‌بخشی نیروهای خدماتی با توجه به شرایط خاص دانش آموزان مدارس استثنایی را از دیگر مطالبات بخش استثنایی عنوان کرد و افزود: رایگان نبودن هزینه حامل‌های انرژی حتی با رعایت الگوی مصرف یکی از معضلات موجود در مدارس شده است.

نماینده مدیران مدارس استثنائی استان گیلان با انتقاد از بیمه تکمیلی ناکارآمد و عدم قرارداد با مراکز درمانی برای فرهنگیان گفت: فرسوده‌شدن ساختمان‌ها و تجهیزات، نیاز به بازسازی و نوسازی با توجه به سیستمی شدن فعالیت‌ها از دغدغه‌های دیگر فرهنگیان به‌ویژه در مدارس استثنایی است.

این مدیر با سابقه مدارس استثنایی با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات ضریب یک و دو دهم مربوط به سال ۸۷ تا ۹۲ طبق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری باید صورت بگیرد افزود: معلمان مدارس استثنایی علاوه بر دغدغه شغلی، در خصوص دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه تأمین هزینه درمان، هزینه توان‌بخشی که علاوه بر هزینه‌های جاری، فشار مضاعف به خانواده‌ها تحمیل می‌کند  نگران و دغدغه‌اند هستند.

 عبدی با بیان اینکه در سازمان استثنایی طرحی به‌عنوان خدمات حمایتی در حال اجراست که هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: طرح خدمات حمایتی هزینه‌ها را تحت پوشش قرار داده ولی بعد از پرداخت هزینه‌ها توسط خانواده‌ها برگشت داده می‌شود که حمایت از این طرح حمایتی لازم و ضروری است.

نماینده مدیران مدارس استثنائی استان گیلان با بیان اینکه بسیاری از خانواده دانش آموزان استثنایی دارای مشکلات مالی بوده که منجر به  بازماندن از تحصیل دانش آموزان استثنایی می‌شود افزود: اختصاص بیمه، اختصاصی ویژه دانش آموزان استثنایی و خانواده‌ها همانند بیماران خاص و حمایت نهادهای پشتیبان و حمایتی از نظر مالی و روانی از این دانش‌آموزان بسیار لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی رایگان هست اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد گفت: حذف تغذیه، شیر و پوشاک رایگان دانش آموزان استثنایی یکی دیگر از معضلات و مشکلات پیش روی  دانش‌آموزان استثنایی است.

عبدی با بیان اینکه به بالا بودن هزینه بیمه ساختمان و تأسیسات مدارس یکی دیگر از مشکلات پیش روی مدیران مدارس است افزود: مناسب‌سازی اماکن عمومی پیاده‌روها و پارک‌ها برای افراد استثنایی از دیگر مطالباتی است که انتظار می‌رود برای رفاه حال دانش آموزان استثنایی چاره‌ای اندیشیده شود.

انتظار از مجلس در  تکلیف به دولت

 نماینده معلمان دانشسرایی نیز در این نشست با اشاره به مطالبات معلمانی که فارغ‌التحصیل دانشسرا بودند اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دانشسرای مقدماتی، از پرسنل شاغل در آموزش‌وپرورش هستند که در سال‌های ۷۲ تا ۷۵ علی‌رغم علیرغم تعهد آموزش‌وپرورش مبنی بر اینکه دانش آموزان دانشسرا و دانشجویان تربیت‌معلم حق استخدام در هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را ندارند دچار فاصله خدمتی شدند.

سحر رشادتی با بیان اینکه با توجه به ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی متعهدین خدمت آموزش‌وپرورش پس از تبدیل تعهد در قانون متعهدین خدمت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد افزود: دانش‌آموختگان  دانشسراهای تربیت‌معلم پس‌ازاینکه در ساله‌های  ۷۲ ـ ۷۵  فارغ‌التحصیل شده باید به استخدام دولت درمی‌آمدیم.

نماینده معلمان دانشسرایی با اشاره به فرایند جذب نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در آن سال‌ها تصریح کرد: در زمان استخدام پس از فارغ‌التحصیلی با در بسته آموزش‌وپرورش مواجه شده درحالی‌که بر اساس مدارک مستند در آن سال‌ها آموزش‌وپرورش نیاز به نیروی انسانی خود را از طریق نیروهای حق‌التدریس برطرف  و نیروی متخصص خود را بلاتکلیف رها کرد‌ بنا بر تعهد خدمتی، هیچ ارگانی به ما اجازه کار نداده و حتی در ادامه تحصیل نیز دچار مشکل شدیم.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی روحی، روانی و اقتصادی در ایام بلاتکلیفی این معلمان تصریح کرد: تا سال ۷۷ همه‌کسانی که تعهد محضری را لغو نکرده بودند استخدام‌شده و مشغول خدمت و بعضی از همکاران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و دیوان عدالت در آرای متناوب ۶۵۴ مورخ ۶ آبان ۳۸۶ وحدت رویه ۱۵۳ و ۷۵۷  را در  سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۷   صادر کرد.

 رشادتی با بیان اینکه رأی به محقق بودن فارغ‌التحصیلان دانشسرا مبتنی بر احتساب فاصله خدمتی داده‌شده و عدم اشتغال این افراد به اراده خود را وارد ندانستند گفت: حتی وزارتخانه ب پرداخت حقوق این سنوات ملزم شده بودند که البته هیچ پولی از طرف سازمان به ما پرداخت نشد بلکه صندوق بازنشستگی کشوری دستور به پرداخت حق سنوات محاسبه‌شده نمود که آن را نیز پرداخت نمودیم.

وی با بیان اینکه در آستانه بازنشستگی در حال حاضر صندوق بازنشستگی به رأی جدید از دیوان عدالت اداری استفاده کرد که بر اساس دادنامه ۸۲۵ مورخ ۲۸ مهر سال ۹۹ دیوان دانش آموزان دانشسرا  متمایز از دانشجویان تربیت‌معلم دانستند افزود: مبنای اسناد نیز بر اساس دادنامه ۹۳۱ تاریخ ۱۵ مرداد ۹۸ هست.

نماینده معلمان دانشسرایی با تأکید بر اینکه بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون متعهدین خدمت ماده ۶ مصوب سال ۱۳۶۹ دانشجویان و دانش‌آموزان متعهد خدمت وزارت آموزش‌وپرورش در صورت تبدیل تعهد مشمول ضوابط و مقررات قانون و این آیین‌نامه می‌شوند خاطرنشان کرد: این ظلم مضاعف موجب ناراحتی و اعتراض شدید مشمولین شده اکنون‌که کشور و نظام بیش از هر چیزی به آرامش نیاز دارد چرا خاطر معلمینی که در این وضعیت مکدر می‌کنند.

رشادتی با اشاره به متن ماده‌واحده پیشنهادی در قالب الحاق یک ماده به قانون متعهدین خدمت به آموزش‌وپرورش افزود: در آستانه بازنشستگی از مجلس  انتظار داریم دولت را مکلف کند نسبت به  احتساب فاصله خدمتی از زمان فراغت از تحصیل تا خدمت در وزارت آموزش‌وپرورش اهتمام داشته باشد.

 

تعیین تکلیف گروه‌های مختلف نهضت سوادآموزی

 نماینده معلمان سوادآموزی نیز در این نشست با اشاره به دغدغه حقوق ماهیانه و بیمه به‌صورت عام و تعیین تکلیف استخدام آنان به‌صورت خاص اظهار کرد: معلمان نهضت سوادآموزی گاهاً شرایط و دشواری‌های طاقت‌فرسایی را تحمل کرده و برای پیدا کردن یک سوادآموز تمام روستاها و مناطق دورافتاده و صعب‌العبور را تجربه و به تدریس می‌پردازند.

 طاهره باغبان با انتقاد از اینکه هزینه‌های فعالیت جاری آموزش  بر عهده آموزش‌دهنده بوده و هیچ حق‌الزحمه، بیمه و سنواتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: چنانچه سوادآموز به هر دلیلی نتواند در آزمون پایان دوره شرکت کند یا قبول شود تمام زحمات آموزش‌دهنده به هدر خواهد رفت چراکه حق‌الزحمه آموزشیاران مربوط به قبولی سوادآموز هست.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌دهندگان برای هزینه رفت‌وآمد و حفظ سوادآموزی نیاز به حقوق ماهیانه و هزینه ایاب و ذهاب دارند خاطرنشان کرد: آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از آینده شغلی خود اطمینان ندارند  و علی‌رغم توانایی و علاقه به آموزش و تعلیم و تربیت با مدارک بالای دانشگاهی رغبت و انگیزه کمتری برای ادامه فعالیت پیدا می‌کنند و از چرخه نهضت خارج می‌شود که بحث نیروهای مستمر و غیرمستمر را به وجود آورده‌اند.

باغبان  با اشاره به مشمولین تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قبول‌شدگان آزمون سال ۱۳۹۹ علیرغم شرایط کرونایی و استرس اضطراب ناشی از بیماری تصریح کرد: تاکنون دو گروه از مشمولین به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند که جای قدردانی دارد اما گروه سوم همچنان بلاتکلیف هستند و در آستانه تغییر دولت و سرنوشت خودنگران‌اند

نماینده آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی به مشکلات آن دسته از آموزشیاران که به هر دلیلی نتوانستند در آموزش آزمون شرکت یا قبول شوند اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های ما این است که شرایطی فراهم شود تا جاماندگان از این آزمون  نیز به حقوق خود که استخدام در آموزش‌وپرورش است برسند.

باغبان به دغدغه آموزش‌دهندگان بعد از سال ۹۲  که هنوز در حال فعالیت‌اند اشاره کرد و گفت: متأسفانه این افراد مشمول طرح نشده و حتی امکان شرکت در آزمون را هم پیدا نکردند لذا تقاضا می‌شود تا در سال ۱۴۰۰ و هزار و ۴۰۱ که تعداد زیادی از معلمین بازنشسته خواهند شد این عزیزان وارد فضای آموزشی شوند.

 

آموزش‌وپرورش معلمان مدارس غیرانتفاعی را رها کرده است

 رئیس صنف معلمان مدارس غیردولتی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به دغدغه معلمان مدارس غیردولتی اظهار کرد: معلمان مدارس غیرانتفاعی نیز تمامی مراحل گزینش آموزش‌وپرورش را طی، کلاس‌های ضمن خدمت را شرکت و کلیه مقررات مربوط به  معلمان دولتی شامل حال آن‌ها  می‌شوند اما هیچ‌گونه نظارت و هیچ‌گونه حمایتی از وزارت آموزش‌وپرورش برای معلم‌ها دیده نشده و آن‌ها به‌کلی رهاشده‌اند.

لیلا ابراهیمی با اشاره به میانگین حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی که حدود ۶۰۰ هزار تومان است گفت: بیش از حقوق پایین معلمان مدارس غیرانتفاعی تفاوت حقوق ثبتی در سامانه مشارکت‌ها و حقوق دریافتی معلمان که گاهاً به پنج برابر هم می‌رسد  آزردگی خاطر آن‌ها را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون تأسیس مدارس غیردولتی ماده ۲۵ و ۲۶ بیمه و حقوق طبق قانون کار باید به معلمان پرداخت شود تصریح کرد: معلمان مدارس غیرانتفاعی آزمون حرفه‌ای خود را در تربیت دانش آموزان نخبه  که غالباً رتبه‌های برتر دانشگاه را از آن خود می‌کنند نشان داده و لذا می‌توان با استخدام این معلمان در مجموعه آموزش‌وپرورش نصیب برابر آموزش که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب هست برطرف ایجاد کرد.

رئیس صنف معلمان مدارس غیرانتفاعی استان گیلان با بیان اینکه شرط سن و شرط رشته دانشگاهی مانع  معلمان مدارس غیرانتفاعی برای شرکت در آزمون  ماده ۲۸ است، خاطرنشان کرد: این معلمان از تجربه و سابقه کاری بسیاری برخوردار هستند و برگزاری آزمون‌های درون‌گروهی یا وجود ضریب امتیاز در آزمون‌های استخدامی با حذف شرط سنی و  شرط رشته یکی از دغدغه‌های مهم معلمان مدارس غیرانتفاعی است.

ابراهیمی با انتقاد از عدم نظارت آموزش‌وپرورش و اجرای رفتار سلیقه‌ای برخی از مؤسسین که از معلمین خود سفته و قرارداد سفید امضا می‌گیرند گفت: یکی از مطالبات جدی معلمان مدارس غیرانتفاعی این است که با توجه به نیاز آموزش‌وپرورش به نیروی انسانی خبره از وجود معلمان مدارس غیرانتفاعی استفاده کرده و بدون هزینه کرد و آموزش به  آن‌ها با دوره ۶ ماهه در دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس شده و نیاز به آموزش‌وپرورش به نیروی انسانی را برطرف کند.

پیگیری مطالبات گروه‌های مختلف آموزشی تا حصول نتیجه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با گرامیداشت ایام ضربت خوردن امام علی علیه‌السلام و شب‌های لیالی قدر اظهار کرد: معلمان و فرهنگیان عزیز از سرمایه‌های بزرگ کشور بوده که با ایثار و جان‌فشانی آینده‌سازان این مرزوبوم را تربیت می‌کنند.

محمدرضا احمدی سنگر با تبریک ایام بزرگداشت روز معلم و شهادت شهید مطهری بیان کرد: مهم‌ترین قدردانی از زحمات معلمان، پیگیری مطالبات آنان بوده که  قطعاً نتایج آن از دغدغه‌های ارزشمند آنان است.

وی با اشاره به دغدغه فرهنگیان نسبت به رتبه‌بندی معلمان و لایحه دولت نسبت به آن افزود: لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان با آنچه مدنظر قانون‌گذار و خواسته فرهنگیان عزیز است متفاوت  بوده و کمیسیون آموزش و تحقیقات بر مطالبه فرهنگیان نسبت به این موضوع اهتمام دارد.

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات گروه‌های مختلف آموزشی گفت: هدف از برگزاری این جلسه شنیدن مطالبات، دغدغه‌ها و خدا قوت گفتن به شما بوده، پیشنهاد می‌کنم که این جلسات با نمایندگان گروه‌های مختلف آموزشی به‌صورت مداوم برگزارشده تا مطالبات شنیده و پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون به سمع و نظرتان برسد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات به وزیر آموزش‌وپرورش افزود: مطالبات گروه‌های مختلف هرکدام به‌صورت جداگانه موردبررسی و پیگیری تا حصول نتیجه قرار خواهد گرفت.

وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌های مهم کشور، مسئولیت مهمی در پیگیری مطالبات مختلف دانش‌آموزی و فرهنگیان دارد ازاین‌رو، وجود گروه‌های مختلف آموزشی و مطالبات مختلف آنان که هرکدام آنان به‌واقع مورد اجحاف قرارگرفته‌اند از ملزوماتی است که باید با پیگیری‌های رسانه‌ای، نظارت مجلس و اراده دولت، محقق شود لذا خبرگزاری فارس گیلان ضمن تبریک این روز فرخنده به همه فرهنگیان گروه‌های مختلف آموزشی درصدد است تا با پیگیری مستمر مطالبات فرهنگیان گروه‌های مختلف، گامی مهم در تحقق خواسته‌های این قشر فرهیخته بردارد، باشد که مسئولین امر با وضع تصمیمات درست و بهنگام گامی مؤثر در ثبات این وزارتخانه عریض و طویل بردارند.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول