اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

خصوصی سازی نادرست کارگران را با مشکل مواجه کرده است/ قانون کار اجرا نمی شود

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نشست بررسی مسائل کارگران و انتظارات کارگران از دولت آینده با عنوان «درد و دل کارگران» برگزار شد.

خصوصی سازی نادرست کارگران را با مشکل مواجه کرده است/ قانون کار اجرا نمی شود

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نشست بررسی مسایل کارگران و انتظارات کارگران از دولت آینده صبح امروز  با عنوان «درد و دل کارگران» در ساختمان شهید طهرانی مقدم برگزار شد.

* دستمزد کارگران منصفانه نیست

محسن باقری نایب رئیس شوراهای اسلامی کار استان تهران در این نشست گفت: در حوزه درمان مشکلات زیادی برای کارگران وجود دارد و ساختار سازمان تامین اجتماعی باید تغییر کند چون بیمه کارگران جوابگوی هزینه های کارگران نیست.

وی درباره مسایل شورای عالی کار افزود: فعالیت سازمان جهانی کار و شورای عالی کار نتوانسته آنگونه که باید در حوزه رفاه کارگران نقش محوری ایفا کند. دستمزدکارگران  با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد که مقام معظم رهبری سال گذشته هم بر روی این موضوع تاکید کردند. در واقع فضای حوزه کارگران را کسانی که مزد فرمایشی را ملاک می دانند برهم زده اند اکنون حداقل دستمزد کارگران هم به طور کامل احیا نشده است زیرا براساس نظرات کارشناسی دستمزد کارگران منصفانه نیست.

باقری ادامه داد: در دوران کرونا هیچ یک از اعضای شورای کار به مشکلات کارگران رسیدگی نکردند و از حقوق و دستمزد کارگران خبر ندارند.

*  قانون کار اجرا نمی شود

محمدرضا فرزعلیان نماینده جامعه کارگری درباره مسائل معیشتی کارگران گفت: قانون کار، بسیار قانون خوبی است اما متاسفانه اجرا نمی شود و همه مسوولان از اصلاح قانون کار می گویند این در حالی است که اگر قانون فعلی اجرا شود بسیاری از مشکلات جامعه کارگری حل می شود چرا که اکنون ما شاهد قرار دادهای ۱۵ روزه هستیم که جای تاسف دارد همچنین اگر اصلاح قانون انجام شود به طور کلی قانون خوب فعلی کارگران نابود می شود.

وی افزود: قانون سخت و زیان آور کارگران اکنون ۲ سال اعتبار دارد تا کارفرما بتواند نسبت به تغییر دستگاه ها و بهبود شرایط اقدام کند اما اکنون اینگونه نیست از طرفی بیمه تامین اجتماعی هم به راحتی مشاغل سخت را نمی پذیرد و از ارائه خدمات جلوگیری می کند.اکثر شرکت ها در حال کوچک سازی فعالیت های خود در تولیدات و نیروی انسانی هستند که این کار ضربه بسیار بدی به جامعه کارگری می زند.

فرزعلیان درباره قرارداد سفید امضا جامعه کارگران تصریح کرد: باید قانون کار در حوزه قرارداد کارگری به معنای واقعی اجرا شود در واقع وجود این مشکلات به واسطه نبود امنیت شغلی است قراردادهای کارگری باید مدت دار و دائم مشخص باشد تا امنیت شغلی افراد تضمین شود که متاسفانه این بخش از قانون به درستی اجرا نمی شود که در این رابطه از دولت آینده در خواست داریم قراردادهای موقت کارگران را حذف کند. این در حالی است که در زمان آقای احمدی نژاد و آقای روحانی درباره مسائل کارگران شکایت کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. ریشه اصلی مشکلات کارگران موضوع قراردادهای موقت است.

* اصلاحات خوبی برای قانون کارگران درحال انجام است

بهنام سعدی پور عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره مشکلات کارگران گفت: اصلاحات خوبی برای قانون کارگران درحال انجام است که قراردادها و مزایای آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت. این کار باحمایت وزارت کار انجام می شود.

وی درباره فعالیت بانوان و کودکان کار در جامعه افزود: در خصوص قانون کار بانوان باید بگویم دیوان زمان شیردهی مادران را ۹ ماه اعلام کرده اما خیلی از شرکت ها و حتی سازمان تامین اجتماعی این زمان را ۶ ماه اعلام می کند اما با قول مساعد وزیر کار و تاکید مقام معظم رهبری مقرر شد این زمان به یک سال تغییر پیدا کند.

* خصوصی سازی دولت همه کارگران را به خاک سیاه نشانده 

مسلم چشمه خاور کارگر هفت تپه از اهواز هم گفت: در همه مسائل و مشکلات هفت تپه آقای جهانگیری دخالت دارد. خصوصی سازی نادرست دولت همه کارگران را به خاک سیاه نشانده است، یادمان نرود مدافعان تولید کارگران هستند که هیچ گونه حمایتی از آنها نشده است.

وی گفت: موقع اعتراض هم تنها پاسخی که می گیریم این است که از خدا دستمزد ت را بگیر. به عنوان مثال وقتی اعتراض کردم برخورد مناسبی نشد. 

کارگر هفت تپه ادامه داد: در چند روز اخیر کارگران هفت تپه تازه حقوق اسفند را دریافت کرده اند و قرار است در ماه خرداد حقوق فروردین را پرداخت کنند. این وضعیت کارگران است زیرا همچنان کارگران ۲ماه حقوق سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.این در حالی است که به معنای واقعی کلمه باید بگویم آقای جهانگیری خوزستان را نابود کرد.

* رسانه ها می توانند مشکل کارگران را حل کند

ابوالقاسم رحمانی دبیر جامعه روزنامه فرهیختگان نیز در این نشست گفت: مهم ترین مشکل در حوزه کار نحوه فعالیت قانونی است زیرا متاسفانه ۹۸ درصد قراردادهای کارگران موقت است که برای جامعه کارگری یک خلا بزرگ است اما مشکل دوم حقوق و دستمزد کارگران بوده و سوم مطالبه گری کارگران است که خانه کارگری هیچ یک از مشکل کارگران را پیگیری نمی کند.

وی افزود: رسانه ها با یک کار تحقیقی می تواند مشکل کارگران را حل کنند که این کار در جامعه ما اتفاق نمی افتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول