اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مأموریت غیرممکن فرانسه در لبنان؛ پاریس این بار موفق می‌شود؟

پس از سفرهای بی حاصل رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان به منظور اجرایی شدن طرح پاریس، حالا وزیر خارجه فرانسه عازم لبنان می‌شود تا شاید بتواند این طرح را بر کرسی بنشاند.

مأموریت غیرممکن فرانسه در لبنان؛ پاریس این بار موفق می‌شود؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی انفجار مهیب بندر بیروت در آگوست سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) دولت «حسان دیاب» در لبنان استعفا کرد؛ پس از فراز و نشیب‌های بسیار سرانجام «سعد الحریری» در اکتبر سال گذشته بار دیگر مأمور به تشکیل کابینه شد اما این امر هنوز محقق نشده و وضعیت لبنان روز به روز بدتر می‌شود.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پی انفجار بیروت چند بار به لبنان سفر کرد و بنا به گفته خودش طرحی برای نجات این کشور ارائه کرد اما این طرح تاکنون راه به جایی نبرده است.

در همین ارتباط قرار است «جان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه هفته جاری بار دیگر وارد لبنان شود تا در این باره با مقامات لبنانی رایزنی کند. گفته می‌شود دیدارهای او این بار صرفا منحصر به رئیس جمهور و رئیس پارلمان است؛ امری که انتقاد برخی سیاستمداران لبنانی را برانگیخته ست.

ممانعت پاریس از ورود برخی سیاسیون لبنان به فرانسه

بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «اللواء»، لودریان گفته این کشور به سیاسیون لبنانی که در روند تشکیل دولت سنگ‌اندازی می‌کنند یا در فساد نقش دارند اجازه ورود به فرانسه نخواهد داد. منابع سیاسی لبنانی امید دارند این اظهارات پرونده تشکیل دولت در لبنان را که دچار رکود شده به جلو ببرد.

روزنامه الشرق‌الاوسط هم نوشت، لودریان با این اظهارات به طرف‌های محلی در لبنان پیام فرستاد که طرح فرانسه تنها طرح باقیمانده روی میز مشورت‌ها برای تشکیل دولت است و بهتر است در مواضع خود بازبینی کنند زیرا گزینه جایگزین این طرح، سقوط لبنان خواهد بود.

در ادامه این گزارش این سوال مطرح شده که طرف‌های سیاسی چگونه با طرح فرانسه برخورد خواهند کرد؟ در همین ارتباط منابع آگاه اعلام کردند که ارتباط میان «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و نخست‌وزیر مکلف سعد الحریری قطع نشده علی‌رغم آنکه الحریری و «ولید جنبلاط» وزیر حزب «التقدمی الاشتراکی» (که متحد هم بوده‌اند) در حال حاضر هیچ ارتباطی با هم ندارند.

منابع آگاه افزودند، اکنون این سوال مطرح است که با شروع اجرای اقدامات تنبیهی فرانسه، آیا لبنان وارد مرحله سیاسی جدیدی می‌شود که اجازه افزایش رایزنی‌ها برای تشکیل دولت را می‎دهد یا خیر؟ به نظر می‌رسد اکنون این گزینه در دسترش نیست مگر اینکه  تصمیم بگیرد تشکیل دولت را به بعد از روشن شدن «جبهه مذاکرت جاری در منطقه» و اتفاقات پیرامون آن موکول نکند.

روزنامه الشرق‌الاوسط در خبری مدعی شد، لودریان در سفر جاری خود تنها با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و نبیه بری دیدار خواهد کرد و دیداری با سعد الحریری نخواهد داشت.

تاکنون جزئیات دقیقی از ابتکار فرانسه در لبنان منتشر نشده است اما بر اساس کلیات منتشر شده در رسانه‌ها، این طرح بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک‌های بشر دوستانه به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا، بازسازی زیرساخت‌ها به دنبال انفجار ۴ آگوست ۲۰۲۰ در بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان تاکید دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول