اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

روایتی از نقش استان مرکزی در فتح خرمشهر

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی گفت: در تاریخ دفاع مقدس و تاریخ ایران فتح خرمشهر یکی از فتوحات بزرگ و جلوه‌های ویژه امداد الهی برای مسلمین است.

روایتی از نقش استان مرکزی در فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، دهم اردیبهشت ماه سالروز عملیات حماسه آفرین بیت‌المقدس است که در سال ۱۳۶۱ انجام شد و این عملیات یکی از جلوه‌های ویژه و پیروزی‌های درخشان و نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس است که این عملیات در ذهن و خاطر مردم خصوصا افرادی که آن مقطع را دیدند یک برگ زرین و درخشانی به حساب می‌آید.

عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد پیروزی بزرگی بود که تلخی‌های هجوم ارتش بعثی عراق به ایران را در ذائقه ملت ایران تبدیل به شیرینی کرد و فتح خرمشهر نوید پیروزی بود که مردم پس از تحمل یک سال سختی‌ها آن را دیدند.

 عملیات بیت‌المقدس که در واقع به نام عملیات الی بیت‌المقدس است چهارمین عملیات جمهوری اسلامی پس از عزل بنی صدر از جانشینی فرماندهی کل قوا بود و زمانی اتفاق افتاد که ارتش و سپاه در یک پیوند مبارک چهار عملیات بزرگ را انجام می‌دادند.

 این رشته عملیات‌ها که در منطقه خوزستان و در جبهه جنوبی با عملیات ثامن الائمه(ع) کلید خورد و حصر آبادان شکسته شد که با عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر خاتمه پیدا کرد و تقریبا به جز دو نقطه تمامی مناطق اشغالی در جبهه جنوب آزاد شدند.

 پاسگاه طلائیه و بخشی از منطقه شلمچه آن دو نقطه بود که تا آخر جنگ هم دست دشمن باقی ماند و البته عملیات‌هایی در آنجا اتفاق افتاد ولی عراق در آنجا باقی ماند.

در تاریخ دفاع مقدس و تاریخ ایران فتح خرمشهر یکی از فتوحات بزرگ و جلوه‌های ویژه امداد الهی برای مسلمین است و علیرغم اینکه ایران در سال‌های قبل از انقلاب برخی از نقاط را از دست داده بود اما در دفاع مقدس آن اتفاق تکرار نشد و یک وجب از خاک ایران عزیز دست دشمن نماند.

دفاع مقدس تماما ماهیت اسلامی دارد که رزمندگان با روحیه ایثار و جهاد، همه جانبه دفاع کردند و به تعبیر حضرت امام(ره) جنگ تحمیلی جنگ اسلام و کفر بود و در دفاع مقدس انقلاب اسلامی به تمام دنیا صادر شد.

منطقه عملیاتی بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است که از شرق به رودخانه کارون، از غرب به هورالهویزه، از شمال به رودخانه کرخه و از جنوب به رودخانه اروند منتهی می‌شود.

جاده اهواز ـ خرمشهر، راه آهن اهواز ـ خرمشهر ، شهرهای هویزه، منطقه جفیر،کوشک، ایستگاه حسینیه به سمت خرمشهر و خود شهر خرمشهر عوارض در تصرف دشمن بود.

سعید وفایی به مناسبت سالروز آغاز عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در تشریح و نقش استان مرکزی در این عملیات می‌گوید: عملیات بیت‌المقدس با رمز مقدس یا علی ابن ابی طالب(ع) آغاز شد که در ابتدا قرار بود عملیات در هفدهم اردیبهشت شروع شود که در آن زمان همزمان با ولادت مبارک امیرالمومنین(ع) بود ولی به واسطه هوشیاری تدریجی دشمن و بروز مشکلات احتمالی یک هفته عملیات جلو افتاد.

وی می‌افزاید: عملیات بیت المقدس در چهار مرحله و سه محور توسط سه قرارگاه بزرگ انجام شد که مرحله اول در شب دهم اردیبهشت، مرحله دوم شب هفدهم اردیبهشت، مرحله سوم شب بیستم اردیبهشت و مرحله چهارم در شب اول خرداد انجام شد که منجر به آزاد سازی خرمشهر بود.

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با بیان اینکه قرارگاه قدس سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در شمالی‌ترین منطقه موظف بودند از طریق رودخانه کرخه به دشمن حمله کنند و دشمن را در آنجا درگیر نگه دارند، ادامه می‌دهد: قرارگاه فتح از حد فاصل دارخوین تا سلمانیه واقع در دشت دارخوین موظف به اجرای عملیات بود و قرارگاه نصر از محدوده سلمانیه تا پل مارد عملیات را اجرا کرد که قرارگاه قدس بیشتر جنبه برای فریب دشمن را داشت و محور اصلی در عملیات توسط دو قرارگاه فتح و نصر انجام میگرفت.

وفایی می‌گوید: آزادسازی خرمشهر حاصل ۲۴ هزار مجروح و ۶ هزار شهیدی است که موفق شدند بیش از 110 کیلومتر را پیشروی و آزاد کنند.

وی اظهار می‌کند: استان مرکزی افتخار حضور در این عملیات را داشته که حدود ۳۰۰ شهید والامقام از بسیج، سپاه، ارتش، جهاد سازندگی و سایر نیروهای مردمی تقدیم انقلاب اسلامی کرده که این افتخار را به نام فاتحان خرمشهر به نام خودشان ثبت کرده‌اند.

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با  اشاره به اینکه در آزادسازی خرمشهر همه مردم ایران سهیم و همه مردم در شیرینی پیروزی دخیل بودند که در کنار مردم ایران امت استان مرکزی هم نقش به سزایی ایفا کردند، بیان می‌کند: بعد از عملیات فتح المبین که منطقه عملیاتی حالت پدافندی به خود گرفت بلافاصله آماده سازی منطقه عملیاتی بیت المقدس در دستور کار فرماندهان قرار گرفت و نیروهای زیادی آماده اعزام به منطقه خوزستان شدند.

وفایی تصریح می‌کند: در استان مرکزی تراکم اعزام‌ها به قدری زیاد است که تفکیک آن مشکل است که چندین هزار نیرو از استان مرکزی در عملیات بیت‌المقدس اعزام شده که در قالب گروه‌های متعدد از سایر شهرستان‌ها نقش آفرینی کرده‌اند. 

وی بیان می‌کند: گروه رزمندگان اعزامی از ساوه به فرماندهی برادر سید حسن مسئله‌گو با تعداد ۳۷۳ نفر بوده که بعد از رسیدن به منطقه خوزستان با عنوان گردان امام علی(ع) در تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند که ۴۵ شهید تقدیم این عملیات کرده است.

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی می‌گوید: گروه اول رزمندگان اعزامی از اراک و شازند در قالب گردان امام حسن(ع) به فرماندهی شهید ناصر بختیاری با تعداد ۴۸۶ رزمنده در تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند که ۵۳ شهید تقدیم این عملیات کرده است، گروه دوم رزمندگان اعزامی از اراک و شازند در قالب گردان امام حسین(ع) به فرماندهی شهید رحیم آنجفی با تعداد ۳۰۰ رزمنده در تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند که ۵ شهید تقدیم این عملیات کرده است و گروه سوم رزمندگان اعزامی از اراک در قالب گردان امام سجاد(ع) به فرماندهی شهید قاسم داوری و شهید محمود معین الاسلام با تعداد ۱۰۰ رزمنده در تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند که ۱ شهید تقدیم این عملیات کرده است.

وفایی می‌افزاید: گروه اول رزمندگان اعزامی از محلات شامل یک دسته ۲۶ نفره به فرماندهی شهید فضل الله خراسانی در گردان امام سجاد (ع) تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند، گروه اول رزمندگان اعزامی از خمین شامل یک گروهان ۷۴ نفره به فرماندهی شهیدان حمزه جعفری و داود گلپایگانی در گردان امام سجاد(ع) تیپ ۲۲ بدر سازماندهی شدند که ۲۶ شهید تقدیم این عملیات کرده است و گروه دوم رزمندگان اعزامی از خمین با یک گروهان ۸۹ نفره به فرماندهی شهید ابوالقاسم محسنی در قالب گردان ابوذر تیپ ۷ ولیعصر(عج) سازماندهی شدند، همچنین گروه سوم رزمندگان اعزامی از خمین با یک گروهان ۶۳ نفره به فرماندهی شهید حاجی محمودی در گردان ابوذر تیپ ۷ ولیعصر(عج) سازماندهی شدند.

 وی ادامه می‌دهد: گروه چهارم رزمندگان اعزامی از خمین با یک دسته ۳۱ نفره به فرماندهی شهید احمد ساعدی در قالب گردان عمار تیپ ۷ ولیعصر(عج)، گروه پنجم رزمندگان اعزامی از خمین با یک گروهان ۵۳ نفره به فرماندهی برادر اصغر شکری در قالب گردان عمار تیپ ۷ ولیعصر(عج)،گروه ششم رزمندگان اعزامی از خمین با یک دسته ۳۳ نفره به فرماندهی شهید محمد نبی شیخی در قالب عمار تیپ ۷ ولیعصر(عج)، گروه هفتم رزمندگان اعزامی از خمین در قالب یک گروهان به فرماندهی شهید خلیل ملا طاهری در گردان پدافندی مستقر در خرمشهر غربی تحت امر سپاه خرمشهر و گروه هشتم رزمندگان اعزامی ازخمین در قالب یک دسته ۱۵ نفره به فرماندهی شهید سهراب عبدی در گردان رزمی سپاه خرمشهر سازماندهی شدند که مجموع شهدای اعزامی از خمین در این عملیات حدود ۲۶ شهید است.

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با بیان اینکه گروه دوم رزمندگان اعزامی از محلات در قالب یک گروهان ۱۵۰ نفره به فرماندهی شهید عبدالله خاکپور در گردان عمار تیپ ۷ ولیعصر(عج) و گروه چهارم رزمندگان اعزامی از اراک و شازند در قالب یک گردان ۲۹۰ نفره به فرماندهی شهید نیاز علی طالبی و برادر جواد رحیمی در گردان جانبازان روح الله تحت امر تیپ ۷ ولیعصر(عج) سازماندهی شدند که ۲۵ شهید تقدیم این عملیات کرده است می‌گوید: گروه پنجم رزمندگان اعزامی از اراک در قالب یک گروهان ۹۰ نفره به فرماندهی برادر محسن فرخی در تیپ ۳۰ زرهی سپاه پاسداران سازماندهی شدند که یک شهید تقدیم این عملیات کرده است.

وفایی با بیان اینکه گروه رزمندگان اعزامی از تفرش و آشتیان در گردان مالک اشتر تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) سازماندهی شدند، تاکید می‌کند: تعدد گروه‌های اعزامی به این دلیل است که با توجه به شرایط موجود و برخی از محدودیت‌ها همچون کمبود وسایل نقلیه این اجبار را ایجاد کرده بود که هر گروه پس از آموزش بلافاصله به منطقه اعزام می‌شد و این گروه‌ها عمدتا در کیلومتر ۶۰ جاده اهواز - خرمشهر وارد عمل شدند و در آزاد سازی خرمشهر نقش آفرینی کردند.

 به گفته وی شهید نیاز علی طالبی از شهدایی است که شب آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول