اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخستین واکنش کُردی به سفر وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق

یکی از رهبران حزب کُردی گوران، با انتقاد از بازدید سرزده و بدون هماهنگی وزیر دفاع ترکیه از مقر نظامی ارتش این کشور در منطقه کردستان، این اقدام را نقض حاکمیت عراق دانست.

نخستین واکنش کُردی به سفر  وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی اعلام خبر بازدید روز گذشته (یک‌شنبه - ۲ می)، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه از مقر نظامی تازه تأسیس ارتش این کشور در شمال منطقه کردستان عراق، «جولی اسعد» از رهبران حزب گوران (جنبش التغییر) واکنش نشان داد.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق، خواستار پاسخ قاطع به سفر اعلام نشده وزیر دفاع ترکیه به منطقه کردستان عراق و بازدید از مقرهای نظامی ترکیه در این منطقه شد.

این رهبر حزب کُردی گوران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: این سفر و فرود در مقرهای نظامی ترکیه بدون فرود رسمی در فرودگاه بین‌المللی بغداد یا اربیل، بیانگر عدم احترام آکار به حاکمیت عراق است و اهانت بزرگی است که باید مقابل آن ایستاد.

وی افزود: ترکیه حاکمیت عراق را نادیده گرفت زیرا با پاسخ قاطع و محکمی از سوی دولت منطقه کردستان و دولت فدرال مواجه نمی‌شود. تداوم این سکوت و تسلیم بودن در قبال نقض‌های حاکمیتی، بهای سنگینی خواهد داشت.

رسانه‌های ترکیه دیروز اعلام کردند که وزیر دفاع ترکیه به همراه ژنرال «یاشار گولر» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و ژنرال «امید دوندار» فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از بازدید از مرکز فرماندهی عملیات‌های خود علیه پ.ک.ک در منطقۀ مرزی استان شرناخ، وارد خاک منطقه کردستان شد و از پایگاه نظامی تازه تأسیس بیلیچ تپه بازدید کرد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه جمعه پیش در سایه سکوت بغداد و اربیل در قبال نقض‌های مکرر حاکمیت عراق گفت که آنکارا به عملیات خود در شمال عراق ادامه خواهد داد و  قصد دارد پایگاهی نظامی در شمال عراق همانند آن چیزی که در سوریه انجام داد، ایجاد کند تا بر اوضاع در نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عملیات هوایی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان پ‌ک‌ک ادامه دارد. این سخنان سویلو با واکنش کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز همراه شد و اعلام کرد که برای بررسی این موضوع نشست فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.

«محمد البلداوی» نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق، نیز، سکوت نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق در قبال اعلام قصد آنکارا مبنی بر احداث یک پایگاه نظامی در شمال این کشور را مشکوک دانست و از این موضوع ابراز تعجب کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول