اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

رئیس جمهور آینده باید توان حل مشکلات کشور را داشته باشد/ ویژگی‌های کاندیدای اصلح

عضو شورای نظارت جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه رئیس جمهور آینده باید توان عبور دادن کشور از مشکلات موجود را داشته باشد، گفت: کسی که معتقد است رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست، حضورش در انتخابات نیز خلاف عقلانیت است.

رئیس جمهور آینده باید توان حل مشکلات کشور را داشته باشد/ ویژگی‌های کاندیدای اصلح

سیدسعید نجیبی عضو شورای نظارت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، از آن‌جهت مهم است که نظام چهل‌سالگی خود را پشت سر گذاشته و دیگر فرصتی برای آزمون‌وخطا برای اداره کشور نیست.

* رئیس جمهور آینده باید توان عبور دادن کشور از چالش‌های موجود را داشته باشد

وی افزود: وضعیت فعلی ایران نیز به‌گونه‌ای است که باید فردی سکان مدیریت کشور را در دست گیرد که توان عبور دادن کشور از چالش‌های موجود را داشته باشد. بنابراین برای « مهم‌ترین و مؤثرترین مدیریت کشور» لازم است از «کفایت و مدیریت» لازم برخوردار باشد و به نظر می‌رسد مهم‌ترین سنجش برای تعیین میزان برخورداری از این شاخص برای نامزدها، دقت در جایگاه مدیریتی قبلی آن‌ها و نوع عملکردشان باشد.

وی با بیان اینکه با نگاهی به عملکرد رئیس‌جمهور فعلی کشور درگذشته، می‌توان وضعیت امروز کشور را به‌راحتی فهم کرد! یادآور شد: 8 سال گذشته نشان داد رئیس‌جمهور بیش از آنکه فردی اجرایی باشد، باید مسائل و مشکلات کشور را نیز به‌خوبی بفهمد. فردی که با آگاهی از این قبیل مشکلات توان حل آن را نیز داشته باشد. از منظر عملیاتی و مدیریتی و با توجه به معضلات موجود کشور، آشنایی رئیس‌جمهوری آینده به مسائل اقتصادی و مسائل مهم آن شاخص بسیار مهمی است که اگر از آن غافل شویم وضعیت کشور ازآنچه هست بدتر نیز خواهد شد.

* کسی که معتقد است رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست، حضورش در انتخابات خلاف عقلانیت است

نجیبی تصریح کرد: امروز کشور درگیر جنگ اقتصادی است. باید در سنگر اقتصادی برای آسایش و رفاه مردم جنگید. در این 8 سالی که گذشت اثبات شد که راه‌حل مشکلات در درون کشور است، به همین دلیل تفکر رئیس‌جمهور در خصوص نگاه به درون و باور به اینکه مشکلات کشور با راه‌حل‌های بومی حل می‌شود، شاخص مهمی برای کارآمدی رئیس‌جمهور آتی است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر کسانی باید پا به عرصه انتخابات بگذارند که واقعاً معتقد باشند می‌توانند در شرایط فعلی و با امکانات موجود یک حرکت برای شکل‌گیری ایران قوی و کارآمد انجام دهند. در غیر این صورت، کسی که معتقد است رئیس‌جمهور در ساختار فعلی کاره‌ای نیست و توان حل مشکلات را ندارد، حضورش در انتخابات نیز خلاف عقلانیت است. گذر از سختی‌های کشور درگرو عملکرد جهادی با فعال کردن نیرو‌ها و ظرفیت داخلی است.

وی گفت: عدالت‌طلبی و ضدیت با فساد برای نظام اسلامی و کارگزاران آن صفتی عارضی و غیر اصیل یا به عبارت بهتر تاکتیکی نیست؛ بلکه عدالت، ماهیت انقلاب اسلامی است. در حال حاضر کشور در برخی سازمان‌ها و نهادها با اختاپوس فساد درگیر است. به همین دلیل است که یکی از ویژگی‌های مهم رئیس‌جمهور آتی باید عدالت‌خواه و ضد فساد بودن باشد.

* رئیس‌جمهور آتی باید خود را متعهد به رفع محرومیت و ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه کند

نجیبی افزود: ضدیت عملی در مبارزه با فساد خود باعث امید در جامعه می‌شود و از طرفی موجب اقبال عمومی نیز است. از طرفی ریشه‌کنی فساد در نظام اداری کشور، باعث کارآمدی کشور و پیشرفت خواهد شد. پس انتخاب فردی عدالت‌خواه و ضد فساد که نظامات اداری کشور را فهم کرده باشد، می‌تواند به رشد کارآمدی در کشور نیز کمک کند. رئیس‌جمهور آتی باید خود را متعهد به رفع محرومیت و ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه کند.

وی تصریح کرد: امروز کشور در بسیاری از شاخص‌های عدالت اجتماعی عقب‌افتاده و کسی که سکان قوه اجرایی کشور را در دست می‌گیرد، وظیفه دارد عقب‌ماندگی در عدالت اجتماعی را جبران کند و باید بداند که کار آسانی نیز نیست. تحقق عدالت اجتماعی درگرو برنامه‌ریزی جامع برای رفاه و تأمین اجتماعی است. تحقق عدالت اجتماعی می‌تواند مهم‌ترین برگ برنده دولت باشد که حاصل آن افزایش امید مردم و اعتماد به نظام اسلامی است.

* مردمی و امیدوار بودن به آینده

عضو شورای نظارت جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: مردمی و امیدوار و عاری بودن از بدبینی و نگاه تلخ و تاریک به آینده، از ویژگی‌های دیگر درباره رئیس‌جمهور آینده است. دقت در این مورد به‌خوبی بیانگر آگاهی از شرایط و مقتضیات کنونی جامعه است. کاندیدایی که با بزرگنمایی و سیاه نمایی، تلاش دارد همه اقدامات ۴۲ سال گذشته را زیر سؤال ببرد و به دنبال اختراع دوباره چرخ باشد، هرگز نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست اجرایی کشور قلمداد شود.

وی گفت: در چند سال اخیر متأسفانه بین مردم و رئیس‌جمهور ارتباط مؤثر وجود نداشته است. به این نکته باید توجه داشت که هرچه فاصله بین مسئولان و مردم کمتر و کمتر شود موفقیت بیشتر، خدمتگزاری بهتر و رضایتمندی مردم از نظام افزایش می‌یابد. این موضوع آن‌چنان مهم است که حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در عهدنامه‌ای، خطاب به مالک اشتر و درواقع به مالک‌ها و کارگزاران تمام عصرها می‌فرمایند: «برای مراجعه‌کنندگان و حاجتمندان وقتی مقرر بدار که شخصاً به نیاز آنان رسیدگی کنی و آنان بتوانند با شخص تو سخن بگویند».

*  نحوه مواجهه باسیاست‌های پیچیده دنیا و سیاست خارجی

نجیبی اضافه کرد: آگاهی به « نحوه مواجهه باسیاست‌های پیچیده دنیا و سیاست خارجی»، ویژگی مهم دیگری است که لازمه یک رئیس جمهوری تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. دقت در عملکرد رئیسان جمهوری گذشته نشان می‌دهد به میزانی که رئیس دولت از پیچیدگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آگاه بوده، سیاست مبتنی بر اصول «عزت و حکمت و اقتدار» را در پیش‌گرفته و متضمن تأمین منافع ملی و اهداف بلند انقلاب بوده است.

* رئیس اجرایی کشور باید فهم صحیحی از سیاست خارجه داشته باشد

وی ادامه داد: در 8 سال گذشته عدم فهم درست عرصه سیاست خارجی خود باعث پدید آمدن مشکلات امنیتی برای کشور شده است که نمونه واضح آن برجام است. همین فهم نادرست از این عرصه طی سال‌های گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور به دنبال داشته است که از «پذیرش امضای کِری به‌عنوان تضمین» شروع شد و امروز منجر به «تحمل تحریم‌ها در عین محدودیت برنامه‌ی هسته‌ای» شده است.

نجیبی گفت: نمونه آخر آن‌هم رودررو قرار دادن میدان و دیپلماسی است. رئیس اجرایی کشور باید فهم صحیحی از سیاست خارجه داشته باشد تا با انتخاب افراد کارآمد برای این عرصه به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی کمک کند. افرادی که ابتداییات عرصه سیاست خارجی را بفهمند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول