اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  جنگ اقتصادی

برجام نامه-۷| رفع کاغذی تحریم‌ها مشکل مردم را حل نمی‌کند/ راستی آزمایی رفع تحریم‌ها بر عهده مجلس است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه رفع کاغذی تحریم‌ها مشکل مردم را حل نمی‌کند، گفت: مطابق ماده 7 قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» راستی آزمایی رفع تحریم بر عهده مجلس است و دولت بدون اجازه مجلس نمی‌تواند هیچ توافقی را در وین نهایی کند.

برجام نامه-۷| رفع کاغذی تحریم‌ها مشکل مردم را حل نمی‌کند/ راستی آزمایی رفع تحریم‌ها بر عهده مجلس است

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از مسئولین دولتی در گره زدن مشکلات داخلی به تحریم‌ها گفت: در طول دهه گذشته که تحت تحریم‌ قرار داشتیم، روشن شد آمریکا بخش‌هایی از اقتصاد کشور را تحریم می­کند که در آنها وابستگی، ضعف و سومدیریت وجود دارد. یکی از بخش­هایی که تحریم بر آن متمرکز شد، فروش نفت و انتقال دارایی‌های حاصل از فروش نفت بود؛ چرا که عمده بودجه و مصارف دولت از محل درآمد فروش نفت تامین می‌شد و این برای اقتصاد کشور ما نقطه ضعف مدیریتی قابل توجهی محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه سومدیریت و ضعف‌های ساختاری در اقتصاد عامل اثرگذاری تحریم است، ادامه داد: بنابراین برای مسئله تحریم نمی‌توان راه‌حل غیراقتصادی متصور شد. تاکید بر روی راه‌حل‌های غیراقتصادی از جمله مذاکره برای رفع تحریم‌ها، یک اشتباه بزرگ است و ما این مسیر اشتباه را یک بار تا انتها طی کرده­ایم. ما باید به سمت برطرف کردن سومدیریت‌ها و ساختارهای معیوب در اقتصاد برویم و مذاکره در این رویکرد تنها یک ابزار محسوب می‌شود و نه راهبرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مجلس بر اجرای سیاست قطعی نظام، یعنی لغو تمامی تحریم­ها، و سپس راستی آزمایی اجرای آن نظارت خواهد کرد، اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا چندلایه و پیچیده است. آمریکا به بهانه‌های مختلف علیه ایران تحریم اعمال کرده است و این تحریم‌ها دارای ظرافت‌های حقوقی و اجرایی است. به همین دلیل سیاست قطعی باید لغو تمامی این تحریم‌ها باشد، نه بخشی از آنها.

وی اضافه کرد: در برجام دیدیم که آمریکا تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را متوقف کرد، اما مابقی تحریم‌ها که سرجای خود قرار داشتند، مانع از انتفاع ایران از این توافق شد. در دوران اجرای برجام نیز تحریم­های مهم مانند تحریم بانکی عملا باقی ماند بطوری که چند ماه بعد از اجرای برجام، رییس کل وقت بانک مرکزی در این زمینه گفت عایدی ایران از برجام «تقریبا هیچ» بوده است.

ایزدخواه در ادامه با بیان اینکه لغو تحریم‌ها دوجنبه حقوقی و عملی دارد، گفت: لغو تحریم یک جنبه‌ی حقوقی دارد که آمریکا باید تعهد بدهد تمامی تحریم‌ها را علیه ایران لغو می‌کند. از طرف دیگر این را هم باید در عمل ببینیم. لغو تحریم‌ها بدون در نظر گرفتن آثار آن در عمل، تنها برداشتن کاغذی تحریم‌هاست و رفع کاغذی تحریم‌ها مشکل مردم را حل نمی‌کند و حتی مشکلات را بیشتر خواهد کرد و اهرمی برای فشار بیشتر خواهد شد. به همین دلیل لازم است این تحریم‌ها در عمل برداشته شود و اثرات آن راستی‌آزمایی شود و مطابق ماده 7 قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» راستی آزمایی رفع تحریم بر عهده مجلس است و دولت بدون اجازه مجلس نمی­تواند هیچ توافقی را در وین نهایی کند و تعهدات هسته­ای جدیدی را اجرا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید در راستی‌آزمایی عجله کرد، اظهار داشت: تنها کسانی از رفع تحریم‌ها ناراحت می‌شوند که به جای منافع ملی به دنبال منافع جناحی خود هستند. کسانی که به مدت هفت سال نتوانسته اند تحریم‌ها را بردارند، اکنون مدعی هستند در 100 روز می‌توانند تحریم‌ها را بردارند. اینگونه عجله کردن‌ها که با توجه به فضای سیاسی داخل کشور صورت می‌گیرد، تنها به منافع ملی ضرر می‌زند. با اِعمال سیاست قطعی نظام می‌توان امیدوار بود که آمریکا در نهایت به این نتیجه برسد که تحریم نمی‌تواند بر روی رفتار ایران تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول