اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

قصه پر رنج کشت برنج در گلستان/ افزایش هزینه‌‎های کارگری فعالیت کشاورزان را با مشکل مواجه کرد

طی یکی دو سال اخیر کشاورزان همواره با افزایش قیمت‎های بالا در بحث نهاده‌‎ها مواجه بودند و این بار افزایش هزینه‌‎های کارگری عرصه را بر کشاورزان تنگ‎تر خواهد کرد.

قصه پر رنج کشت برنج در گلستان/ افزایش هزینه‌‎های کارگری فعالیت کشاورزان را با مشکل مواجه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سال‌هاست کشت برنج به عنوان یک‌محصول پر درآمد و قابل صرفه اقتصادی در الگوی کشت کشاورزان گلستانی جای گرفته است، این روزها کشاورزان گلستانی اراضی خود را برای نشا شالی آماده می‎کنند.

اگر چه با وجود کاهش شدید ریزش‎های جوی پیش‎بینی می‎شود امسال سطح کشت برنج در گلستان کاهش یافته و به ۷۰ هزار هکتار برسد اما با وجود افزایش هزینه‎های چند برابری در بخش نهاده‎های کشاورزی و از سویی قیمت خرید پایین‌محصولات تمام چشم امید کشاورزان به همین کشت برنج است تا شاید با کشت این محصول بخشی از مشکلات مالی آنها رفع شود.

امسال اما قصه کشت برنج در گلستان با درخواست دستمزدهای بالا از سوی کارگران نشاکار پر غصه‎تر می‎شود چرا که طی یکی دو سال اخیر کشاورزان همواره با افزایش قیمت‎های بالا در بحث نهاده‎ها مواجه بودند و این بار افزایش هزینه‎های کارگری عرصه را بر کشاورزان تنگ‎تر خواهد کرد.

اگر چه طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ورود کارگران غیربومی در فصل نشا به مازندران ممنوع شده است اما دیده‎ها و شنیده‎ها حاکی از آن است در حال حاضر اکثر کارگران نشاکار گلستانی در مازندران مشغول به نشا هستند.

دستمزد کارگر نشا کار در مازندران به طور متوسط روزانه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان است از این رو وقتی کارگر نشا کار به گلستان باز می‎گردد انتظار همان دستمزد را از کشاورز گلستانی دارد حال آنکه در مازندران باید تعداد ساعات بیشتری را در زمین کار کند.

* دستمزد کارگران در بخش کشاورزی از قانونی تبعیت نمی‎کند

در همین رابطه یک کشاورز شالی‌کار گلستانی با انتقاد از دستمزدهای بالای کارگران نشاکار در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه دستمزدهای کارگری در بخش کشاورزی از هیچ قانونی تبعیت نمی‎کند و توسط عرضه و تقاضا‌ نرخ دستمزد کارگر نشاکار تعیین‌می‎شود.

اکبر نوری با بیان اینکه نظارتی بر دستمزد کارگران کشاورزی انجام‌ نمی‌‎شود، تصریح کرد: نیروی کار کشاورزی نسبت به سال‎های گذشته کمتر شده و این‌امر باعث درخواست افزایش دستمزد از سوی کارگران کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: کمبود نیروی کار، هزینه‎‌های کارگری در بخش کشاورزی را به شدت افزایش داده است کشاورز هر روز با موجی از افزایش هزینه‎ها روبروست و این‌ ژافزایش هزینه کارگری عرصه را بر کشاورز بیش از گذشته تنگ‎تر کرده است.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که هزینه‎‌های کارگری بار مالی زیادی را به دوش کشاورزان تحمیل می‎کند لازم‌است توجه بیشتر به بحث مکانیزاسیون کشت برنج شود چرا که با این وضعیت دیگر کشت برنج برای کشاورز صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

به گفته نوری، کوچک بودن اراضی کشاورزی در گلستان و قیمت بالای ادوات موجب شده تا کشاورز کمتر برای مکانیزه کردن کشت خود رغبت داشته باشد که این امر در نهایت موجب سرخوردگی کشاورز برای کاشت محصول می‎شود.

*فراهم بودن امکانات لازم برای کشت مکانیزه شالی از طریق خشکه‌کاری در گلستان

مکانیزاسیون یکی از راه‌های کاهش هزینه در بخش کشاورزی محسوب می‎شود در حالی‎که اکثر کشاورزان گیلانی و مازندران به سمت کشت مکانیزه شالی تمایل دارند اما دیده‎ها حاکی از آن است  در گلستان چندان استقبال و حمایتی در رابطه با استفاده از دستگاههای نشا شالی انجام  نمی‎شود و شاید یکی از دلایل مهم این‌امر تأکید مسوولان جهاد کشاورزی استان بر محدودیت و ممنوعیت کشت شالی است.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به وضعیت مکانیزاسیون کشت برنج در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:در حال حاضر با توجه به کاهش شدید ریزش‎های جوی و کاهش مواد آلی خاک سیاست ما بیشتر به سمت حاصلخیزی خاک می‎باشد و از این رو همچنان بر محدودیت و ممنوعیت کشت شالی در گلستان تأکید می‎کنیم.

معصومه برزمینی تصریح کرد: کشاورزان گلستانی برای داشتن صرفه اقتصادی برنج تمایل بیشتری برای کشت این محصول دارند، مصرف آب و تخریب ساختمان خاک در روش مرسوم کشت برنج بسیار بیشتر از روش خشکه کاری است  ما خشکه کاری برنج  را به کشاورزان پیشنهاد می‎کنیم که طی سال‎های اخیر نیز موفقیت‎های چشمگیری در این روش کشت  مشاهده شده است.

وی افزود: در خصوص مکانیزاسیون کشت شالی به صورت خشکه‌کاری هیچ مشکلی در استان وجود ندارد تأمین کارنده به صورت ۱۰۰ درصدی در استان موجود است.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: سال گذشته برای اراضی نسق که نشا به صورت دستی انجام می‎شد حدود ۹۰ دستگاه نشاکار یارانه‎ای با ارز دولتی در استان توزیع کردیم.

* تجهیزات برای برداشت برنج در گلستان فراهم است

برزمینی بیان کرد: تسهیلات دستگاه نشاکار برای اراضی نسق و اراضی که آب مطمئن دارند موجود است قیمت دستگاه نشاکار یارانه‎ای ۳۸ میلیون تومان و در بازار آزاد ۸۰ میلیون تومان می‎باشد البته در حال حاضر ارز دولتی برای تجهیزات دستگاه نشاکار حذف شده است.

وی در خصوص تجهیزات لازم برای برداشت برنج در گلستان گفت: تا پنج سال گذشته تجهیزات قابل توجهی برای برداشت برنج در استان وجود نداشت اما در حال حاضر ۲۸۰ دستگاه کمباین غلات که هر دستگاه زمینه اشتغال برای سه نفر را ایجاد می‎کند در استان داریم و به ۱۴ استان دیگر در زمان برداشت غلات کمباین می‎فرستیم در واقع ۱۵ درصد کمباین‎ها در حوزه غلات در گلستان وجود دارد.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان گفت:کمباین‌داران بعد از برداشت غلات می‎توانند در زمینه برداشت شالی هم فعال باشند تا زنجیره اشتغال تکمیل شود.

براساس این گزارش افزایش هزینه‎‌های کارگری در بخش کشاورزی این‌روزها اهمیت مکانیزاسیون را بیش از گذشته آشکارتر می‎کند، در استقبال کشاورزان از ادوات و تجهیزات جدید تردیدی نیست چرا که هزینه‎های آنها را چندین  برابر کاهش خواهد داد اما هزینه بالای تجهیزات و از سویی اقساط و کارمزد بالای بانکی موجب شده تا بسیاری از کشاورزان برای خرید این نوع تجهیزات تعلل کنند.در شرایطی که هر روز شاهد آن هستیم کشاورز به دلیل مشکلات اقتصادی اراضی خود را در قطعات کوچک و به منظور ساخت ویلا و خانه باغ می‎فروشد باید با فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده از تجهیزات جلوی خرد شدن اراضی و خارج شدن این اراضی  از چرخه تولید را گرفت.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول